Allmänt > Fria diskussioner

Tänker ni själva?

(1/4) > >>

Reggis:
Jag har funderat på hur självständigt man egentligen tänker. Tidigare har det pratats om hjärntvätt och liknande men hur hjärntvättade är vi idag? Media pumpar i oss olika typer av meddelanden om vad som är en korrekt åsikt.

Demokrati är fint, diktatur är fult. Är det någon skillnad om jag får välja vem förtryckaren är? Alla nyheter är manipulerade utifrån avsändarens syfte för att lägga beslag på min hjärna. Syftet är att sysselsätta mig med ”ofarliga” saker så att makteliten inte blir ifrågasatt.

Vad händer om alla börjar göra som Madonna, det vill säga tittar inte på nyheter på TV och läser inga tidningar? Då kan inte makteliten erövra våra hjärnor och manipulera oss. Tidvis försöker jag undvika att komma i kontakt med mediabruset och jag märker att jag då ofta har andra åsikter än övriga. När jag sen öppnar öronen och ögonen för media så blir jag konform igen.

Hur upplever ni det här? Tror ni på de nyheter som förmedlas via media eller upplever ni det som manipulation och samhällskontroll?

kikarbara:
Visst är vi manipulerade, mer än vi tror. Jag tror inte att vi tänker själva i den utsträckningen som vi önskar eller tror att vi gör... kikar man kritiskt på en nyhetssändning så ser man tydligt att den utgår ifrån en sedvanlig västpropaganda exempelvis, och vi vet väl alla att Amerika är "den goda" eller hur?

JJ:
Jag är ständigt kritisk över nyheterna och bryr mig främst om nyheter som berör mig själv. Krig på andra sidan jorden är inget som jag lägger tid och tanke på t ex. Men de flesta sväljer nog mer "fakta" än vad som är nyttigt. Några exempel:

Plötsligt börjar alla tro att pga att det är plusgrader på vintern beror det på klimatförändringarna! Experterna säger att temperaturen befaras öka två grader på 100 år...

Och ett annat exempel är att folk dricker vatten stup i ett pga de har hört att man skall dricka 2,5 liter vatten om dagen. Experterna säger att behöver kroppen vatten så blir man automatiskt törstig och behöver inte dricka vatten i onödan som kan vara skadligt...

nisse 8:
Jag tänker själv eller hur Reggis ::)

Anja:

--- Citat från: Reggis skrivet sön 20 jan 2008 19:24:42 ---Jag har funderat på hur självständigt man egentligen tänker.
Tror ni på de nyheter som förmedlas via media

--- Slut citat ---

Det finns många bra böcker att läsa om man är sugen på att få mer att fundera på om detta! Filmer med för den delen! En bok jag kan rekommendera är: Mediernas svarta bok en kriminografi, av Maria-Pia Boethius. (den är från 2001!)

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

Gå till fullversion