Allmänt > Fria diskussioner

Feminist eller inte?

(1/7) > >>

kikarbara:

--- Citat från: ada skrivet mån 21 jan 2008 13:03:54 ---Jag kallar mej inte feminist personligen, för jag uppskattar inte skuldbeläggandet av ett helt kön och att skapa könskrig -när män är det bästa som finns :),
--- Slut citat ---

Det gjorde inte jag heller tidigare av ungefär samma skäl som du anger ovan. Tills jag läste Lena Gemzöes bok "Feminism". I den insåg jag att jag definitivt definitionsmässigt inte bara är feminist, jag är radikalfeminist. Även om jag i min vardag inte känner mig undertryckt för att jag är kvinna så kan jag inte komma ifrån att jag inte är fråntagen den strukturella kvinnorollen och att jag inte är helt utanför samhällets syn på densamma.
Jag tycker att det är självklart att kvinnor och män skall äga likvärdiga rättigheter oavsett sin könstillhörighet och därigenom blir jag ochså att betrakta som radikalfeminist, mer eller mindre.
Jag köper inte biologiska skillnader som grund för olika möjligheter i samhället och är helt övertygad om att våra könsroller är sociala konstruktioner.

Reseda:
"Jag tycker att det är självklart att kvinnor och män skall äga likvärdiga rättigheter oavsett sin könstillhörighet"

Ã…hh gode gud då "blir jag ochså att betrakta som radikalfeminist, mer eller mindre."

Hahahaha det trodde jag inte om mig själv. Jag förespråkar, att om var och en gör det den är bäst på, så når man snabbast bästa resultat.

"Jag köper inte biologiska skillnader som grund för olika möjligheter i samhället...."  Den enda biologiska skillnaden som vi inte kan bortse från är muskelmassan.

Fjoll:
Härligt att läsa Kikabara! Just så enkelt är det ju faktiskt, inget märkligt, bara viljan att kvinnor och män ska vara jämlika och kunskapen att så inte är fallet. Vad debatten än kommit att handla om så har det nog inget att göra med om man älskar män eller ej. De män jag älskar är min man, min son och min bror. De andra må vara snygga, trevliga eller vadsomhelst, de finns eller passerar revy i mitt liv på samma sätt som kvinnorna gör. Vissa är viktiga och tillför mitt liv något,  andra står jag likgiltig inför (och de gör förmodligen detsamma inför mig).  För att återgå till ämnet så kan jag bara sucka tungt när jag ser att vissa av trådarna på AP fortfarande finns kvar. Framförallt avd Allmänt verkar ha lusats ned av ärthjärnor eller så är det några få individer som diskuterar med sig själva under olika nick.

Fjoll:
Självklart Reseda, varför inte Ninjafeminist som min son behagat kalla sin mor ;D

Reggis:
Jag har inte uppfattningen att män och kvinnor är jämlika fjoll då jag anser att kvinnan är helt överlägsen mannen. Inte bara är vi intelligentare och har högre utbildning utan vi har dessutom högre social kompetens. Det enda vi är sämre på är långspottning och det står jag ut med.

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

Gå till fullversion