Allmänt > Fria diskussioner

Handlingsvana på loppis etc.

<< < (5/8) > >>

kikarbara:

--- Citat från: Reggis skrivet tor 31 jan 2008 10:43:21 ---Ett tips Kikarbara. Man kan se en loppis uppgång och fall beror oftast på just det här att inte slänga. Det är ju så att det osäljbara är det som står kvar och det blir mer och mer. Till slut drunknar hela loppisen i skräp.

Det jag skulle göra är att sortera detta överskottsgods i två högar nämligen högen släng och högen lagra undan. Sen är det dags att rotera ”lagra undan godset”. Byt detta med jämna mellanrum så det känns nytt i butiken när man kommer in. Då kan man ta hänsyn till trender och liknande.

Ofta finns det udda glas, tallrikar och liknande. Ha det i en speciell avdelning där de som vill komplettera kan titta och inte utspritt lite här och där. Sortera gärna på fabrik.

Tänk på, att det man inte ser det kan man inte heller köpa.

Vill du absolut inte slänga, det är en sjukdom som är allmänt spridd i second hand kretsar, så rotera även skräpet. Men se till att det inte är belamrat så man kommer fram. Plockar du undan så får du också utrymme att fixa till.

--- Slut citat ---

Tack så hjärtligt Reggis, det här är tips jag skall ta till mig. Även om jag inte har en loppis i vanlig mening så funkar det så här hos mig med skulle jag tro. Jag skall börja med att byta ut alla barnkläder i storlekarna här inom kort.
(jag har en barnsecondhand egentligen).

kikarbara:
Jomen visst märker man att handarbeten är en stigande trend? Speciellt nu när japanerna har börjat intressera sig för gammal svensk/nordiska stilarter, som ex tvistsöm och dyligt. Fler gamla bortglömda stygn och metoder verkar ochså komma till heders igen. Idag kan man ana att textil och handarbeten är en gengre som kommer att öka framledes, nästan?

Reseda, tack för ett trevligt samtal, jag har dig i åtanke!

Domino:
På auktioner kan man ännu få broderier till billigt pris!
Har ropat in kartonger med vackra handarbeten för en spottstyver! För några år sedan fick man även tag i Damast- och linnedukar billigt, men nu börjar en del "tanter" och för all del "gubbar" också få upp ögonen för dessa.

Chicaboom:
Jag har lite fobi för att handla för mycket. Jag hade en kompis en gång i tiden som hade ett stort problem med just det, hon spenderade varenda ledig stund på loppis och samlade på sig så mycket prylar att man knappt kom in i hennes hus. Hon köpte framförallt 60-talsgrejer och hade massor av helt fantastiska saker och möbler som bara försvann i berg av skräp och damm. Hon mådde allmänt kasst och om man ska försöka analysera saken så tror jag att shoppandet blev någon sorts substitut för allt annat hon saknade. Jag lovade att aldrig tillåta mig själv att bli sådan, och det har jag inte, även om jag shoppar en hel del.

Jag är selektiv när jag går på loppis, men jag går helt på känslan när jag väl köper något. Jag försöker att aldrig köpa någonting för att jag tänker sälja eller tjäna pengar på det, utan bara väldesignade eller av annan anledning intressanta saker som jag vet har en given plats i mitt hem.

Reggis:
Led hon av alla prylar. Alla som kommer hem till mig förundras över det berg av prylar jag har. Inte nog med det, jag har ju ett hem till med ett berg av prylar. Då ser de så bekymrade ut. Jag tror nämligen att det är omgivningen som har mest bekymmer av vårt shoppande. Jag trivs i alla fall med det. Fast jag gör ju annat också, bland annat så motionerar jag flitigt.

Jag får inte berätta om mina motionspass här för Ada, det är förbjudet. Annars delar jag gärna med mig och berättar om dessa pass men som sagt var det går tyvärr inte.

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion