Författare Ämne: Barnboksfavorit  (läst 2479 gånger)

convallaria

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 670
    • Visa profil
Barnboksfavorit
« skrivet: tor 31 jan 2008 08:37:08 »
Tänk, Petter och hans fyra getter har jag aldrig hört. Min favorit som jag äckelfascinerades över var Pelle Snusk. Den läste farmor för sina barn och sen för sina barnbarn. Samma tema har en annan favoritbok som jag läste lite senare: Tant Mittirpick, som sådde rädisor i smutslagren på flickan som vägrade tvätta sig. Hahaha!
Allt går.

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Barnboksfavorit
« Svar #1 skrivet: tor 31 jan 2008 10:05:37 »
Verkar vara böcker i Lubbe Nordströms anda från "1930-talets Lortsverige" eller ??

Mästerverket "Petter och hans fyra getter" skrev och tecknade Einar Norelius 1951. Och jag kan bara stämma in i nedanstående kommentar:

"Den här boken borde varje hem vara utrustad med. Det borde vara en del av allmänbildningen att ha läst och att kunna rimmen: "I en stuga bodde Petter, med en katt och fyra getter"."

Detta är poesi.

Reseda

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 238
    • Visa profil
SV: Barnboksfavorit
« Svar #2 skrivet: tor 31 jan 2008 11:25:34 »
Reggis,  I SIN stuga bodde Petter...........

Konvaljen, Tant Mittirpick!  Ã…HHH ännu en underbar bokserie. Den MÃ…STE jag bara läsa för Lilla Ä.
Kuren för barn som inte vill: Äta, städa, tvätta sig, mm. + letandet efter Herr Mittipricks gömda skatt. Obetalbart bra!

convallaria

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 670
    • Visa profil
SV: Barnboksfavorit
« Svar #3 skrivet: tor 31 jan 2008 11:35:22 »
Nä, Pelle Snusk är långt före Lubbe. Den kom någon gång på andra halvan av 1800-talet och hette Der Struwwelpeter i original. Det var sedelärande historier och räknas som världen första barnbok, tror jag. Det kuliga är att den är i serieformat. En annan likaledes tysk favorit är Wilhelm Busch:Max und Moritz också serier och sedelärande, men rent förskräckliga (förskräckligt roliga) till sitt innehåll. Men dem läste jag långt långt senare, Inget för barn, då det alltid går illa för buspojakrna: de kokas levande, hackas till köttfärs och annat skojigt.
Allt går.

Reseda

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 238
    • Visa profil
SV: Barnboksfavorit
« Svar #4 skrivet: tor 31 jan 2008 11:38:08 »
Där ser man. Föregångaren till dagens våldsfilmer som barnen ser........