Allmänt > Fria diskussioner

Blir vi automatiskt felfria då vi dör?

<< < (2/7) > >>

Reseda:
 I rubriken avser jag förstås eftermälet. Tycker det är löjeväckande, att man inte ska kunna yttra sig över fel, som den hädangångna begått under livstiden.

" Ingen är så dålig som när han gifter sig. Och ingen är så bra som när han dör."

Gammalt ordspråk, som fortfarande är högst gångbart.

kas:
VA?! Gör som jag!! Var felfri redan nu, sen jag är död får dom säga va f--n de vill, då är det för sent ;D

kikarbara:

--- Citat från: Reseda skrivet lör  2 feb 2008 17:16:53 ---OM det är så, varför ska man då sträva efter att ha "hedern i behåll" ?

--- Slut citat ---

Hm, fast jag måste säga att jag definitivt vill värna om min heder, på olika sätt. Jag måste kunna känna att jag själv kan förklara eller förstå det jag gör, rättfärdiga det för mig själv och att jag i efterhand känner att jag har uppfört mig väl mot andra och att jag är stolt över mig själv ändå.

Men, det är klart, att andra tycker kanske inte att det jag har gjort innebär att jag har hedern i behåll. Men det skiter jag högaktningsfullt i. Sålänge jag själv kan känna att det var rätt, så får andra tycka vad de vill.

Reseda:
Ofta ser man i nekrologer att den avlidne enbart varit en god, rättrådig och mild person. De orden behöver man tydligen inte kämpa sig genom livet för att få efter sig.

Men är det inte så, att man får inte tala illa om de döda, även om den döde var en stor skit?

Hur kan döden förändra en persons leverne? Är det inte så, att vi är hycklare i det fallet?

kikarbara:
Hm, jag tror inte att vi blir felfria när vi dör, men jag hoppas att det går att komma ihåg någon av mina goda sidor i efterhand. Att sönerna sitter och snackar med varandra en vacker dag "kommer ni ihåg att morsan alltid...." eller ".... kommer ni ihåg när morsan..." och att de faktiskt skrattar lite gott ett tag.

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion