Författare Ämne: Livsvisdom byggd på egna erfarenheter  (läst 17179 gånger)

JJ

• Global moderator
  • Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
Livsvisdom byggd på egna erfarenheter
« skrivet: lör 2 feb 2008 19:53:01 »
Det behöver inte vara så märkvardigt, men skriv gärna något som ni har upptäckt med åren som ni vill dela med er med.

Eget bidrag är - passa på och njut när något är bra, för inget är bra för evigt.
« Senast ändrad: lör 2 feb 2008 19:54:51 av JJ »

kikarbara

• Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Livsvisdom byggd på egna erfarenheter
« Svar #1 skrivet: lör 2 feb 2008 20:05:28 »
Det behöver inte vara så märkvardigt, men skriv gärna något som ni har upptäckt med åren som ni vill dela med er med.

Eget bidrag är - passa på och njut när något är bra, för inget är bra för evigt.

Min dotter får ständigt höra att det viktigaste valet hon någonsin kommer att göra som kvinna är valet av sina barns far.

Och att man skall sondera terrängen. Vill man fiska lax är det dumt att sitta i en insjö och meta.

Och att kunskap är häftigt. Det är coolt att veta lite mer än andra.... Det här mottot har jag tryckt in i halsen på mina söner med för den delen.
« Senast ändrad: sön 3 feb 2008 00:54:35 av kikarbara »

kikarbara

• Hjältemedlem
    • Visa profil
    • blogg
« Svar #2 skrivet: lör 2 feb 2008 20:09:24 »
Har ju en grej till som jag trycker i halsen på min dotter; "skit i grabbarna som låter, hörs och syns, de har adhd hela bunten. Vill du hitta ett guldkorn så kika efter de som står längst bak och tittar på andra. Där har du grabbarna som har självdistans, som inte behöver hävda sig och som redan har ett liv från början.".

Eftersom hon redan har bestämt sig för att skaffa karriär och att resa och flytta utomlands, så behöver jag bara akta mig för att hon binder sig i förtid på hemmaplan med en trist och tråkig blivande halvalkoholiserad manschauvinist som de flesta. (shas, ut och läs på japanska dass om det är det du vill, unge! men akta dig för grådvärgarna....).

Älskar att svara; "jaså, han är en pluggis och ett geek; vem tror du vinner i längden, de coooola eller geekarna som tar sin skola på allvar och som vill något?".
Det här är visdom på en nivå som den enklaste trettonåring begriper, och hon tar nog in en hel del trots allt!
« Senast ändrad: lör 2 feb 2008 20:11:49 av kikarbara »

convallaria

• Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 670
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: lör 2 feb 2008 22:51:35 »
Jag försöker att inte döma. Jag har varit intolerant och elak utan att fatta det mot folk som jag inte förstått. Deras avvikande beteende kanske var hotfullt för att det kom för nära och jag var för kortsynt. Det fordrades bland annat ett barn med adhd och ett annat med svåra missbildningar innan jag började fatta nåt av hur villkoren kan se ut för olika människor.
Allt går.

kikarbara

• Hjältemedlem
    • Visa profil
    • blogg
« Svar #4 skrivet: lör 2 feb 2008 22:56:55 »
Det fordrades bland annat ett barn med adhd och ett annat med svåra missbildningar innan jag började fatta nåt av hur villkoren kan se ut för olika människor.

Här insåg jag med en gång att jag självfallet måste förklara mitt adhd-inlägg ovan. Jag har själv två barn med adhd-diagnos och vi skämtar friskt om begreppen, ett sätt att neutralisera det i vardagen.

Men jag fastnade själv för de "farliga" grapparna en gång i tiden. Må vid min gud, min dotter inte gå i mammas fotspår. Jag hoppas innerligt att hon lär sig välja män med mer förstånd än jag själv.
Det är skönare att sitta i lugn och ro under sin korkek och lukta på blommorna...

« Senast ändrad: lör 2 feb 2008 23:02:51 av kikarbara »

convallaria

• Hjältemedlem
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: lör 2 feb 2008 23:11:00 »
Här insåg jag med en gång att jag självfallet måste förklara mitt adhd-inlägg ovan. Jag har själv två barn med adhd-diagnos och vi skämtar friskt om begreppen, ett sätt att neutralisera det i vardagen.

Men jag fastnade själv för de "farliga" grapparna en gång i tiden. Må vid min gud, min dotter inte gå i mammas fotspår. Jag hoppas innerligt att hon lär sig välja män med mer förstånd än jag själv.

Ja jösses, vi har många drag gemensamt, Kikarbara! :) Och våra döttrar med!
Allt går.

Reseda

• Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 1 238
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: lör 2 feb 2008 23:44:39 »
LHS är den bästa läroanstalten. Där har jag lärt mig mest. Det jag lärt mig där, kan inga högskolestudier i världen lära mig.

kikarbara

• Hjältemedlem
    • Visa profil
    • blogg
« Svar #7 skrivet: sön 3 feb 2008 00:24:48 »
LHS är den bästa läroanstalten. Där har jag lärt mig mest. Det jag lärt mig där, kan inga högskolestudier i världen lära mig.

LHS får du gärna förklara, har inte hört förkortningen. Själv envisas jag med "learning by doing" its iiisy. Gör dottern bara tvärtom vad jag har gjort, kan det inte bli annat än rätt.
De flesta använder väl visdomsorden "gör inget jag inte skulle ha gjort" jag är tvungen att vända på det; "gör inte det jag hade gjort...".

kikarbara

• Hjältemedlem
    • Visa profil
    • blogg
« Svar #8 skrivet: sön 3 feb 2008 00:25:48 »
Ja jösses, vi har många drag gemensamt, Kikarbara! :) Och våra döttrar med!

:D Jag insåg ju friskt att om man inte vet att vi själva har npf i familjen, så kunde mitt uttryck låta både hårt och fördomsfullt!

Våra döttrar? Berätta, nu är jag nyfiken!

kikarbara

• Hjältemedlem
    • Visa profil
    • blogg
« Svar #9 skrivet: sön 3 feb 2008 00:26:34 »
Ahhh, kopplade genast; LHS =Livets Hårda Skola?

Reseda

• Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 1 238
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: sön 3 feb 2008 01:04:15 »
Jäpp! Har snott uttrycket av en väninna, som arbetade mycket framgångsrikt med djuravel. Då hon på sin gård hade besök av högt utbildade personer, som ville veta hur hon kunde få så fina resultat, svarade hon alltid: Jag har gått LHS.

De högutbildade kunde aldrig med att fråga vad detta var för skola, utan nöjde sig alltid med att nicka "förstående" och mumla LHS, ja då förstår vi...... ;D

Jag tror också att Duweys (stavas det så?) pedagogik är den enda rätta. (Han med learning by doing).

kikarbara

• Hjältemedlem
    • Visa profil
    • blogg
« Svar #11 skrivet: sön 3 feb 2008 08:49:12 »

Jag tror också att Duweys (stavas det så?) pedagogik är den enda rätta. (Han med learning by doing).

John Dewey tillskrivs grundteorierna om upplevelsebaserad inlärning och sen tog väl Vygotski vid och utvecklade teorierna mer; men det har väl funnits så länge människan har funnits, någon var väl tvungen att sätta ord på det och komma på att det är bra.
Egentligen skulle man uppfinna en metod och ge det ett begreppsnamn, som alla känner till sedan tidigare och kalla det för något fyndigt så man blir ihågkommen för tid och evighet sedan.

convallaria

• Hjältemedlem
    • Visa profil
« Svar #12 skrivet: sön 3 feb 2008 09:02:23 »

Våra döttrar? Berätta, nu är jag nyfiken!

Bland annat det att de är Japanfrälsta, men även annat du nämnt har jag nickat instämmande åt!
Allt går.

kas

• Gäst
« Svar #13 skrivet: sön 3 feb 2008 09:18:49 »
Vad finns nytt under solen? Det är nog mest bara upprepanden, våra stora upptäckare av kontingenter, har ju bara återupptäckt USA osv. En enda rundgång av "stora" män som inte hade nån egentlig kunskap om det mesta! ;D

kikarbara

• Hjältemedlem
    • Visa profil
    • blogg
« Svar #14 skrivet: sön 3 feb 2008 09:33:08 »
Bland annat det att de är Japanfrälsta, men även annat du nämnt har jag nickat instämmande åt!

Wow! Hur gammal är din dotter? Har hon ögonbryn???  ;D