Författare Ämne: Livsvisdom byggd på egna erfarenheter  (läst 17169 gånger)

kas

• Gäst
SV: Livsvisdom byggd på egna erfarenheter
« Svar #15 skrivet: sön 3 feb 2008 10:05:15 »
Jag fick besök av en nybakad civilingenjör, han var tilldelad en arbetsledartjänst sedan en månad, varje morron hade dom morronbön...Han fick aldrig gehör för sina förslag om ändringar på arbetsplatsen, jämt blev han överröstad av de som naturligtvis kunde bättre, typ du har ingen erfarenhet! Grabben var klok som en pudel, men kom inte på hur han skulle angripa situationen, vad ska jag göra?  Jag frågade runt med honom vad han ville driva för frågor och riktade in honom på det han kunde! Nämligen RÄKNA och dra ärendena på wytebord, dan därpå var det möte igen och jag var utanför rummet och kollade vad som hände, han blev nertagen så fort han öppnade näbben, men då klev han fram till tavlan och började sin föreställning, efter 2 minuter var det ingen som hängde med hans uppvisning i matte, vad skulle dom göra då? Jo, för att inte framstå inför de övriga som idioter, så höll dom med, Ja, men det är ju suveränt, det har ju alltid sagt,osv! Efter mötet kom han in och sa, att om jag hade förstått att det var så enkelt att övertyga folk? Jo sa jag, så enkelt är det, för de vill ju inte ta strid när de inte förstår, och göra bort sig! 8)   

convallaria

• Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 670
    • Visa profil
« Svar #16 skrivet: sön 3 feb 2008 12:15:45 »
Ja, ögonbryn har hon, men liten näsa och stora öron! D v s hon tecknar manga hela dagarna och skulle sucka djupt om hon såg vad jag skrev för manga ÄR JU SÃ… MYCKET MER!!!!! Det har jag väl också lärt mig av livet att låta dem hållas; ungarna med sina specialintresen som slukar allt!
Allt går.

Reseda

• Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 1 238
    • Visa profil
« Svar #17 skrivet: sön 3 feb 2008 12:22:49 »
"Det man inte förstår, ska man bara med vördnad låta passera!"

Väldigt bra uttryck för det som är så dumt att man inte ens ids diskutera frågan.

Jag har för förstått för länge sedan att man inte ska fråga, när man inte förstår.
Kan ändå inte låta bli att säga: Jag fattar inte. Kan du förklara på ett annat sätt?Det är nämligen så, att man då gör sig till tolk, för fler som inte alls fattar det fina i kråksången.

Varför törs folk inte fråga, då det är frågestund t ex vid ett föredrag? Är det så, att man hellre går hem ovetande, bara man håller skenet uppe? Okunskapen kvarstår ju, och med den minskad självkänsla.

kikarbara

• Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
« Svar #18 skrivet: sön 3 feb 2008 12:24:44 »
Ja, ögonbryn har hon, men liten näsa och stora öron! D v s hon tecknar manga hela dagarna och skulle sucka djupt om hon såg vad jag skrev för manga ÄR JU SÃ… MYCKET MER!!!!! Det har jag väl också lärt mig av livet att låta dem hållas; ungarna med sina specialintresen som slukar allt!

Min dotter är inne i en period där hon plockar sina och målar dit tunna streck högt upp i stället. Ser ut som jag vet inte vad, men tydligen hänger det ihop med det svarta tuperade håret och japanese style... :o

Reseda

• Hjältemedlem
    • Visa profil
« Svar #19 skrivet: sön 3 feb 2008 12:32:52 »
Konvaljen och Kikis, barn som har diagnosen ADHD, tror jag, förr klassades som busfrön.

Om vi ser tillbaka på alla dem som kallades busfrön då de växte upp, kan man konstatera, att det gått BRA för de flesta och JÄTTEBRA för en del. Detta sker, då de själva kan välja och utvecklas utifrån sina intresseområden.

Barn med ADHD, Aspergers syndrom m fl, är ofta mycket klipska. Det är dessa barn, som satte ens förmåga på prov, som man minns!!

Nu för tiden, ska alla diagnostiseras. Samlingsnamnet är BOKSTAVSBARN. Ofta är de mycket krävande. Men också kreativa utöver medelmåttan. De suger musten ur oss, men tankar på med så mycket mer.

KRAM till er båda!

kas

• Gäst
« Svar #20 skrivet: sön 3 feb 2008 13:27:03 »
Det finns en visdom som man nog måste vara född med, nämligen pedagogik! Jag är hur duktig som helst på det mesta, av födsel och det jag är intresserad av, men så kommer nån och frågar, hur gör man då? Då finns det inte så många ord i ordspråkslistan, så det räcker till att beskriva förloppet...Hur gör man är det värsta jag vet att bli ställd inför, vi diskuterade tändinställning på en fyrtaktare och så kom en ung dalmas, så vi frågade hur det funkade, en ny vinkling alltså, han var helt makalös att förklara med några få ord så var det klart, där gick det inte att missa budskapet...Han skulle ha varit i läraryrket! :o

convallaria

• Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 670
    • Visa profil
« Svar #21 skrivet: sön 3 feb 2008 15:39:14 »
Tack Reseda! Javisst suger de musten ur oss, men som sagt kreativa till tusen.... Mellansonen på två år,  lärde sin storebror, fyra år, hur barnsäkerhetslåset på ugnsluckan fungerade....

Nu hjälper han mig att flytta stora skåp genom dörrar de egentligen inte går igenom.
Allt går.

Reggis

• Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
« Svar #22 skrivet: sön 3 feb 2008 20:32:52 »
Jag tycker det är sexigare med muskler i huvudet än på armarna. Men det ena behöver inte utesluta det andra. Eller som vi säger i Stockholm. Ett huvud på en kvast är inget att förakta.

Anja

• Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 540
    • Visa profil
« Svar #23 skrivet: tis 5 feb 2008 23:35:58 »
Håll fast vid Era fördomar och lita inte på myndigheter.

Anja

• Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 540
    • Visa profil
« Svar #24 skrivet: tis 5 feb 2008 23:37:57 »
skriv gärna något som ni har upptäckt med åren som ni vill dela med er med.

Håll fast vid Era fördomar och lita inte på myndigheter.

Reseda

• Hjältemedlem
    • Visa profil
« Svar #25 skrivet: tor 7 feb 2008 02:12:44 »
Vilka fördomar? ??? ::) 8) :o

Reggis

• Hjältemedlem
    • Visa profil
« Svar #26 skrivet: tor 7 feb 2008 16:11:51 »
Allt ni vill göra gör det. Strunta i vad människor tycker och tänker. Prova allt även det som är förbjudet, det mår man bara bra av. Jag brukar alltid säga: ”Förbjuden frukt är den bästa frukten.”

Jag har nämligen uppfattningen att det som är förbjudet har blivit det för att någon vill ha det för sig själv och som sagt var ett huvud på en kvast är också bra att ha.

Reseda

• Hjältemedlem
    • Visa profil
« Svar #27 skrivet: fre 8 feb 2008 02:56:49 »
Hahahha allt det där gjorde vi som var unga då det begav sig. Nu sitter vi i gungstolarna och ler igenkännande och säger "Ungdomen rasar", då vi reser oss och hoppar över ett kvastskaft.

Klart alla unga ska passa på att roa sig! Innan de får fullt förstånd, vill säga. ::)

Reggis

• Hjältemedlem
    • Visa profil
« Svar #28 skrivet: fre 8 feb 2008 08:33:35 »
Vad är det du antyder Reseda? Kan jag ana en viss form av skepsis beträffande ungdomars mentala hälsa? Här skulle jag bara vilja citera ett latinskt ordspråk ”Den gudarna älskar dör ung med vett och förstånd i behåll”.

Reseda

• Hjältemedlem
    • Visa profil
« Svar #29 skrivet: fre 8 feb 2008 20:19:14 »
OHHHH NEJ! Jag antyder bara att ungdomar är som kattungar.