Författare Ämne: Hur ska en semla vara?  (läst 9823 gånger)

Anja

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 540
    • Visa profil
SV: Hur ska en semla vara?
« Svar #15 skrivet: tis 5 feb 2008 23:02:48 »
Klart det ska vara varm mjölk till semlan serverad i djuptallrik mmmmmmmmmmmmmm gott :P

Självklart! Det finns inget annat sätt att avnjuta denna delikatess!

Jag tror (= vill tro) att det är retro. Så serverade mamma de första semlorna i mitt liv!  :)

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Hur ska en semla vara?
« Svar #16 skrivet: tis 5 feb 2008 23:05:11 »
Självklart! Det finns inget annat sätt att avnjuta denna delikatess!

Jag tror (= vill tro) att det är retro. Så serverade mamma de första semlorna i mitt liv!  :)

Sägs det inte att gustav vasa eller någon sådan fick sin hetvägg sådan? (de hette så förr).
Googlade och fann detta:
"Fettisdagsbullen
Att äta hetvägg eller fettisdagsbulle hörde till frossandet under fastlagen. Hetvägg, ursprungligen kumminbeströdda vetebullar, troligen i kors- eller kilform, var ett ålderdomligt festbröd som var en del av den ”vita” fastematen bestående av mjöl- och mjölkmat. Hetvägg kom till Sverige från Tyskland och ordet hetvägg kommer från tyskans ”heisse wecken” som betyder varma kilar.

Under 1700-talet betecknade hetvägg en rund vetebulle med fyllning som serverades simmande i varm mjölk i skål eller djup tallrik. Hetvägg serverades även vid hovet. Den svenske kungen Adolf Fredrik åt en sådan på den ödesdigra fettisdagskvällen den 12 februari 1771. Efter en måltid bestående av ostron, hummer, surkål och hetvägg, föll han ihop och dog. Skalden Johan Gabriel Oxenstierna ansåg därefter att fettisdagen borde förbjudas och ”hetvägg drivas i landsflykt ur Sverige, sedan den begått ett kungamord”. Så blev det nu inte.

Förr var hetvägg en maträtt hårt knuten till fettisdagen, dagen före fastan, utom i södra Sverige, där bullarna av tradition ätits på fastlagsmåndagen, även kallad ”bullamåndag”. Från 1800-talets mitt är den gängse beteckningen på hetvägg fettisdagsbulle eller fastlagsbulle. Den senare beteckningen används i södra Sverige.

Hetväggens fyllning har varierat. Mandelmassan nämns redan 1833 i Ã…rstafruns dagbok och det var en gotlandskonditor som började med vispgrädden efter första världskriget.
Idag kallas fettisdagsbullar vanligtvis för semlor (från latinets simila bulle av vetemjöl).

En känd fettisdagsbulleätare är privatdetektiven Ture Sventon i Ã…ke Holmbergs ungdomsböcker från 1940- och 1950-talen. Sventon intar ”temlorna” torra till kaffet året runt."
http://www.nordiskamuseet.se/makeframeset.asp?sUrl=http%3A//www.nordiskamuseet.se/publication.asp%3Fpublicationid%3D1437&Cat=&catName=&publicationid=1437

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Hur ska en semla vara?
« Svar #17 skrivet: tis 5 feb 2008 23:06:15 »
Jag hade fel, det var inte vasa utan en annan knug som matförgiftades av en semla.