Författare Ämne: Är jag i chatten??  (läst 4669 gånger)

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
Är jag i chatten??
« skrivet: tor 7 feb 2008 10:06:51 »
Kikade in nu på morgonen och ser att det finns 1 användare i chattrummet. Och det var visst jag?????????
Men, det är ju säkert i varje fall 10 timmar sedan jag gick ut därifrån????
Förklara gärna för mig... :o

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Är jag i chatten??
« Svar #1 skrivet: tor 7 feb 2008 12:47:58 »
Varken den som skapat chatprogrammet eller den som byggt kopplingen mellan chatprogrammet och denna sortens forum har löst utloggningen av den senaste personen i chatten, jag har ännu inte hittat en lösning på det.

Problemet handlar vad jag läsa mej till om att man ju inte ska bli utloggad från forumet för att man gått ur där, och att databasen inte gör en uppdatering förrän något annat nytt sker, som att en ny person går in, därför ser också den som går in ofta att en person precis går ut.

En sak som ger en lite snabbare uppdatering är att stänga chatten med det röda krysset, inte bara stänga chattfönstret.

Felet ligger inte hos användaren utan i det faktum att det inte är programmerat att tolka "stänger fönstret" som att man går ur chatten. Säkerligen är det jag själv som får hitta var jag ska skriva typ "stänga fönstret är också lika med lämnat chatten" på rätt programmeringsspråk. Tyvärr verkar man ligga kvar i chatten även om man stänger med röda krysset, men uppdateringen att man inte är där kommer ett steg tidigare i alla fall.
« Senast ändrad: lör 9 feb 2008 19:22:13 av ada »
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Är jag i chatten??
« Svar #2 skrivet: lör 9 feb 2008 19:21:23 »
Tror inte de som skrivit om problemet (på två forum där jag läst) visste riktigt vad de pratade om...

Jag lekte med inställningar i en konfigurationsfil, och jag ser inte ett sånt problem längre, ser någon?

Fråga mej inte vilken inställning som bet på problemet men ingen ligger kvar, i alla fall vad jag ser

Man ska inte behöva tänka på vilket kryss man stänger chatten i längre, den saken är klar (en trist popupruta kommer upp för mej nu, men den får man kanske stå ut med, om den inställningen hänger ihop med att siste man inte blev utloggad förut)

Jag hittade också en inställning som gör att man nu är ute efter fem minuter om man inte pratar, det är trevligare om man faktiskt försöker delta i diskussionen när man är där, var inte blyga :). Klart man får kolla vad folk pratar om men det får 5 minuter räcka till.
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Reseda

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 238
    • Visa profil
SV: Är jag i chatten??
« Svar #3 skrivet: sön 10 feb 2008 00:10:22 »
Jättebra ada. Undrar varför man ligger och trycker under en filt i VIP-rummet en hel dag óch inte svarar på anrop? Jag såg en person göra det vid ett flertal tillfällen igår!

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Är jag i chatten??
« Svar #4 skrivet: sön 10 feb 2008 00:18:45 »
Jag hoppas innerligt att vi inte krossat en blyg människa nu, hoppas du vågar dej på ett samtal nästa gång, vi är inte så skrämmande som vi kanske verkar :)
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Är jag i chatten??
« Svar #5 skrivet: sön 10 feb 2008 00:39:40 »
Jättebra ada. Undrar varför man ligger och trycker under en filt i VIP-rummet en hel dag óch inte svarar på anrop? Jag såg en person göra det vid ett flertal tillfällen igår!

Men när jag såg att jag förmodligen suttit där hela natten, och kanske inte svarat på era tillrop så började jag undra om det var så att den jag såg sitta i chatten vid ett tillfälle kanske inte alls låg där, utan det var kanske samma bug som jag själv råkade ut för???

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Är jag i chatten??
« Svar #6 skrivet: sön 10 feb 2008 01:03:06 »
Syns man där inne så är man inne, men man kan ju ha gått ifrån sin dator också och den står på
(och jodå jag såg långvariga besök i loggen)

Buggen var att det såg ut i forumet som nån var i chatten fast den inte var det
(då verkade ett långvarigt besök vara ännu längre...)

Ni kan vara lugna över att trafiken i chatten inte sparas, det försvinner snabbt.
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Är jag i chatten??
« Svar #7 skrivet: sön 24 feb 2008 17:01:25 »
Ändrat tiden innan man är automatiskt utloggad om man är inaktiv i chatten till 15 min, då hinner man kanske bättre locka in kompisar om man är chattsugen
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

nisse 8

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 872
  • Va??
    • Visa profil
SV: Är jag i chatten??
« Svar #8 skrivet: sön 24 feb 2008 18:22:06 »
Tack Ada det va snällt :-*