Författare Ämne: Tre glasvaser  (läst 5359 gånger)

th

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 262
  • finsk retrofanatiker :)
    • Visa profil
Tre glasvaser
« skrivet: fre 8 feb 2008 19:45:08 »
Skåpstädning avslöjade dessa tre vaser som lär skall vara köpta i Sverige men ingen här hemma vet nåt desto mera om dem...

Ser de bekanta ut?


ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Tre glasvaser
« Svar #1 skrivet: fre 8 feb 2008 19:54:42 »
den till vänster heter nåt med "blom" och är svensk, har hjärnsläpp på resten (hela namnet och designer) för tillfället, nån annan kanske kan fylla i minnesluckorna? Signe Persson Melin kanske?
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Tre glasvaser
« Svar #2 skrivet: mån 11 feb 2008 21:27:41 »
Den till vänster ser man ofta - jag såg åtminstone två i helgen. Den i mitten såg jag en variant av med två "bulor". Elme glasbruk kanske? Eller något annat mindre glasbruk för bruksglas.

th

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 262
  • finsk retrofanatiker :)
    • Visa profil
SV: Tre glasvaser
« Svar #3 skrivet: tis 12 feb 2008 17:46:35 »
Tack så mycket ada och JJ för tipsen.

Inga snyggingar dessa precis, blev redan skeppade upp på vinden. Men man vill ju ändå veta varifrån de kommer, så trevligt att ha lite information som hjälper med att söka vidare ... :)

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Tre glasvaser
« Svar #4 skrivet: tis 12 feb 2008 17:50:49 »
jag vet nu att det var "Boda blom" av Signe Persson-Melin jag tänkte på, men jag kan inte nu svära på att denna vasmodell ingår i serien, eller om nån bara trott det nån gång. Just denna modell finns inte ute på nätet just nu -under detta namn i alla fall.
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Chicaboom

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 284
    • Visa profil
SV: Tre glasvaser
« Svar #5 skrivet: tor 14 feb 2008 07:45:02 »
Jag har en exakt likadan som den till höger fast i en mörkare grönblå färg. Den hade en etikett som jag tyvärr lyckats skada för många år sen.  :( Såklart minns jag inte namnet på glasbruket, men jag är 100% säker på att den är svensk i alla fall.

För övrigt tycker jag att de är hur fina som helst, vilken skam att de får stå på vinden!

th

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 262
  • finsk retrofanatiker :)
    • Visa profil
SV: Tre glasvaser
« Svar #6 skrivet: tor 14 feb 2008 17:43:14 »
 :D

Ingen fara Chicaboom ... även om de inte är några favoriter precis så skall de nog få komma ned tillbaka till köksskåpet igen när jag väl fått tömt och renoverat en aning.

Letade också på SP-M men hittade heller inget som påminde om dessa...

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Tre glasvaser
« Svar #7 skrivet: tor 14 feb 2008 21:17:25 »
Nej "Boda blom" fanns det andra varianter av, t ex http://www.modernamagnus.se/VansterMeny/Bruksglas_O_Servisporslin/Signe_PerssonMelin_BodaBlom.htm
och skisserna på sidan http://www.designarkivet.se/spm.htm
stärker inte heller att det är Boda blom, men någn gång har det sagts att modellen är det, sant eller falskt vete sjuttan.
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

th

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 262
  • finsk retrofanatiker :)
    • Visa profil
SV: Tre glasvaser
« Svar #8 skrivet: mån 18 feb 2008 20:25:06 »
Boda Blom ser ju väldigt tjusiga ut och det finns nog klara likheter. Kanske är precis som du säger att BB var en föregångare som sedan kopierats av andra? Kvalitén på BB ser nog också bättre ut än på de jag har (i varje fall på fotot). :)