Författare Ämne: RETROSHOPPEN -ny funktion!  (läst 2957 gånger)

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
RETROSHOPPEN -ny funktion!
« skrivet: sön 10 feb 2008 13:03:19 »
Jag hittade en alldeles ny så kallad mod (modification/modifikation) som lägger till en webbshopp till denna sortens forum.

Självfallet kunde jag inte låta bli att installera det :)

Det innebar lite pyssel då jag fick översätta till svenska själv i rätt filer.

Tanken är att alla medlemmar ska kunna lägga ut något till försäljning, och det fungerar som auktioner på upp till 21 dagar.

Alla som besöker forumet ser auktionerna, man måste dock bli medlem för att bjuda på objekten.

Tänk på att det man lägger ut här, inte på långa vägar når den potentiella kundkretsen som finns t ex på Tradera. Så om det är kritiskt att få maximerat högsta bud, lägg inte ut det på Retroforum.

Dock kan en annons här tänkas vara mera synlig bland tio andra, jämfört med att det kan försvinna bland 500 000 andra annonser på Tradera.

Tänk också på att vi inte samlar in personnummer och så här, så affärerna kan inte bli så strikt reglerade som på t ex Tradera. Vi får lita på varann helt enkelt. Folk som missbrukar det hela har jag förstås IPt till, men häng inte upp familjens ekonomi på utgången av en auktion på Retroforum för guds skull!

Hjälp till och testa, kolla om jag översatt tokigt.

Vi kan splitta upp det hela i olika kategorier sedan, om det blir många auktioner.

Det finns en betalversion av programmet, som jag inte är så intresserad av, men det är orsaken till att det finns en tom ruta när man lägger upp en auktion. Där skulle "köp direkt" osv komma in, men jag tycker vi kan nöja oss med gratisversionen så länge.

Just det ja, Retroshoppens avdelningar har samma rättigheter, det gick inte att dela på, se till att använda "ny auktion" i Säljes, och "nytt ämne" i "Sökes/bytes.."

« Senast ändrad: sön 10 feb 2008 15:40:36 av ada »
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: RETROSHOPPEN -ny funktion!
« Svar #1 skrivet: sön 10 feb 2008 13:09:23 »
vill du att vi skall testa programmet för att se om det funkar, eller skall vi lägga upp en riktig auktion på en gång? Jag kan nog donera någon tapetsort om någon är intresserad, för den goda sakens skull.
Letar och återkommer.

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: RETROSHOPPEN -ny funktion!
« Svar #2 skrivet: sön 10 feb 2008 13:15:49 »
Det går nog bra att göra en "riktig" auktion, bara man inte förväntar sig att programmet fungerar som det ska till 100 procent, om det skulle visa sig att det är nåt som skiter sej.

Skriv att det är test om det är test. Min gran hoppas jag man ser vad den tillhör för kategori :)
Mitt senaste projekt www.ipnr.se