Allmänt > Fria diskussioner

Kul grejer ni har, tråd för att presentera något ni tycker är speciellt.

<< < (2/16) > >>

änglautanskor:
Halloj Reggis! Vem är konstnären till denna vackra tavla?

Reggis:
Vill inte tala om det.

änglautanskor:
Hmmmmmmmm!!Reggis då , nu får du faktiskt  berätta mer om tavlan för oss, samt gärna visa den andra tavlan oxå. Helt okej om du inte vill berätta detaljer men vore trevligt  om du vill dela med dig lite mer!
När jag tittar på din visade tavla så tänker jag på Mumindalen  ljus och mörker.
Hemligheter ,skuggor  med ljusskygga individer.

JJ:

--- Citat från: änglautanskor skrivet ons 13 feb 2008 21:16:56 ---Jag begär oxå kitty cola!! så jättefin ,var kommer den ifrån?

--- Slut citat ---

Ã…r 1953 blev det lagligt att sälja drycker med fosforsyra i - detta var inte tillåtet innan dess. Ã…ret innan lanserades Coca-Cola i Finland i samband med olympiska spelen där och detta drev nog på ändringen av bestämmelserna i Sverige. Först ut av colamärkena i Sverige blev Cuba Cola (som fortfarande säljs på vissa ställen). Strax därefter släpptes Kitty Kola som från början var ett engelskt läskmärke. Speciella flaskor tillverkades på Surte glasbruk. Skylten var avsedd att sättas på lastbilstaken som körde ut drycken, två stycken ihopsatta med baksidorna ihop. Den första Juli släpptes Coca-Cola på marknaden med en oerhört mycket större marknadsföringsinsats. Innan året var slut sägs det att Kitty Kola var utkonkurerat i Sverige.

Skylten hittade en samlarkompis i ett gammalt nedlagt bryggeri som han fick lov att städa upp i då ägaren hade blivit gammal och inte orkade med det längre. Den är gjord av aluminium och 56 cm i diameter, alltså klart större än de liknande skyltarna med reklam för Coca-Cola från 50-talet som är 40,5 cm i diameter.

Reggis:
Nej du får se den här i stället. En vas av Georg Jensen från 1890-talets slut då han var verksam som keramiker på Ipsens Enke. Det är inget objekt jag är störtförtjust i direkt men det är kul att ha ett så pass ovanligt objekt som en terrakottavas av Georg Jensen. Det finns bara drygt 20 föremål kända från hans tid som keramiker och att ha ett av dessa är en liten fjäder i hatten tycker jag.

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion