Författare Ämne: Har ni varit inne och tittat på Kickis auktioner på Tradera?  (läst 30154 gånger)

Reggis

• Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
Har ni varit inne och tittat på Kickis auktioner på Tradera?
« skrivet: ons 20 feb 2008 12:40:19 »
Ja vad säger man? Är inte förvånad måste jag säga. Har man ett så påvert hem så kan man naturligtvis visa upp det offentligt, ingen inbrottsrisk här inte. Titta på den härliga målningen på väggen just i slutet. Snacka om skräp. Tycker det ser ut som hon behöver stålarna måste jag säga. Eller så har hon en synnerligen enkel smak.

Annars var jag inne och spanade lite på Budera. Där fanns nedanstående grafiska blad av en ishockeyspelare med Stomatolleende vid namnet Börje. Bladet är nästan sämre än Kickis tavla, jo det är det nog. Men säljaren vill ha pengar för det, typiskt sådant som hör sopcontainern till.

http://www.budera.se/detail.asp?id=2984609

Men sen blev det inte en bokstav rätt. Den här typen av annonser är roliga. Fast egentligen så är det väl lite sadistiskt att skratta åt det här. Tavlan är ju inte ens sydd men visst är det kul.

http://www.budera.se/detail.asp?id=3071679

kikarbara

• Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Har ni varit inne och tittat på Kickis auktioner på Tradera?
« Svar #1 skrivet: ons 20 feb 2008 13:15:43 »
jag fick fundera en stund, vem tusan är Kicki? Ett nick? Innan det slog mig att du menar kicki danielsson. Jag har snabbkikat men min sega dator klarar inte av filmen så det blev bara en snabb stund där, men jag noterade att jag har bott i en likadan lägenhet, eller planlösningen var likadan i varje fall, ett helt vanligt parhus från allra första delen av nittiotalet. Annars blev jag mest förvånad över att det ändå var så enkelt, vardagligt och vanligt. Om det var skräp eller inte funderade jag inte över. Men inte var det mycket glitter och glamour över det jag såg. Och jag tyckte att det var sympatiskt.

Jag måste ju erkänna att jag har sålt av en rad sådana broderier med rosor på tradera vid ett tillfälle och de blev väldigt uppskattade av köparen. Därför var jag glad att jag la ut istället för att slänga.

brodertuck

• Seniormedlem
  • Antal inlägg: 383
  • To much is not enough
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: ons 20 feb 2008 13:32:53 »
Om man som Kikki har rötterna i dansbandsträsket kan smak inte vara något som är särskilt väl utvecklat.

Fjoll

• Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 631
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: ons 20 feb 2008 14:29:15 »
Bekräftar bara att smaken är som baken och en himla tur är väl det. Kikkis hem är så långt från mitt som man bara kan komma. Men, hade alla samma smak som mig skulle jag nog inte ha råd att köpa det jag vill ha så jag är så nöjd och belåten så.
Drottningen är den som skapar alla regler, jag är drottning. Jag skapar alltså reglerna. Som jag uppför mig, sådan är också god sed, avundas ni mig inte?
(P-O Enquist, Livläkarens besök)

JJ

• Global moderator
  • Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: ons 20 feb 2008 14:45:13 »
Kicki Danielsson har en bra sångröst, annars är hon som en helt vanlig Svensson med tvivelaktig smak som 90% av svenska folket har.

kikarbara

• Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
« Svar #5 skrivet: ons 20 feb 2008 14:50:19 »
Kicki Danielsson har en bra sångröst, annars är hon som en helt vanlig Svensson med tvivelaktig smak som 90% av svenska folket har.

Precis! Det ser ut hos Kikki som det gör ungefär hos nästan vilken mormor som helst.

Reseda

• Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 1 238
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: ons 20 feb 2008 14:53:23 »
VILKA har då GOD SMAK? Jag tycker att de som har hem och andra föremål som jag tycker om har god smak.

Jag förmodar att det är det kriteriet man utgår från. Inte tittar jag på något som jag tycker är fult och tänker: OH vilken GOD SMAK den personen har.

Hur tänker ni andra?

Var ser ni filmen på Kikkis hem?

Fjoll

• Hjältemedlem
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: ons 20 feb 2008 14:55:40 »
Klicka på kicka när du kommer in på denna länk.

http://www.tradera.com/
Drottningen är den som skapar alla regler, jag är drottning. Jag skapar alltså reglerna. Som jag uppför mig, sådan är också god sed, avundas ni mig inte?

Fjoll

• Hjältemedlem
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: ons 20 feb 2008 14:59:14 »
Du har så rätt Reseda, så ser inte heller jag på andras hem. Vad som är god smak är synnerligen subjektivt men jag tror också på en form av "samhällelig uppfattning" om vad god smak är. Färg och form som harmonierar, kvalité osv. Kanske har jag fel men så tänker jag.

Reseda

• Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 1 238
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: ons 20 feb 2008 14:59:51 »
Fjoll, Tack men jag har inte program i min dator för att se filmen ser jag nu.Det går ju att ladda ner, men använder man det ofta??

Kvalité köper jag direkt som en ingrediens i GOD SMAK.
Ang. tråden Mitt drömrum, så väljer jag att inte kommentera något där, eftersom jag inte gillar möblerna som visas. Man kan ju inte pådyvla andra just sin egen smak.
Jag har stor förståelse för, att många gillar den looken. Lägger inte in ordet "dålig smak" angående de möblerna, eftersom de andas kvalité.

Ada, kanske detta om smak borde ha en egen tråd??

« Senast ändrad: ons 20 feb 2008 15:05:38 av Reseda »

ada

• Administratör
  • Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: ons 20 feb 2008 15:41:44 »

Ada, kanske detta om smak borde ha en egen tråd??

Jag tycker inte det finns nåt annat av substans att diskutera angående Kikkis auktioner

Först tänkte jag att nu börjas det diskuteras traderasäljare, och det kändes lite tveksamt, men man kan ta ut svängarna lite med en offentlig person, men jag tycker man ska behålla lite respekt ändå, som det redan är sagt, för en bra sångerska. Stilen är förenlig med dansbandsmusiken, och att vara folkligt smaklös säljer nog som mest plattor.

Vi kan fimpa det andra spåret tycker jag, det kan få en trist utveckling, jag tycker själv att "Syd tavla" är urgulligt uttryckt! Som ett barn skulle skriva felstavat, visst är den sydd, man har använt nål och tjock tråd och med stora gester sytt och sytt, är det inte precis rätt?
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Fjoll

• Hjältemedlem
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: ons 20 feb 2008 16:23:30 »
Ett litet exempel. Jag är ingen sk dansbandsdiggare men jag gillar att dansa. Dock ej på stadshotell. Nää, någon halvobskyr källarlokal och en kroppsnära Merengue eller Salsa Son skare va.  Nåväl. BAO, Benny Anderssons orkester, de gillar jag ändå. Gräddan av en del musiker härhemma. Är det dansbandsmusik och är det dålig smak, bara en fråga i största allmänhet?

http://www.youtube.com/watch?v=kp_YMc7fqRs&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=V3grEtYedXY&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=A2CI5HqKYgY
http://www.youtube.com/watch?v=jMKian5hfKY

Reggis

• Hjältemedlem
    • Visa profil
« Svar #12 skrivet: ons 20 feb 2008 16:31:17 »
Den är väl broderad.

När jag sa smak så var det inte negativt utan jag kan bara konstatera att det är presentbutiksaktigt. Det innebär att personen egentligen inte är så intresserad utan tar det som är poppis. Dylika saker har benägenhet att man snabbt tröttnar på tingen. Det är därför loppisarna är belamrade med "Kickis" krafs. Sen kan man komma med den gamla lögnen att smaken är som baken. Det är en napp och inget annat för de personer vars smak inte utvecklats.

Det finns personer som i vuxen ålder tycker falukorv är det bästa som finns. De tyckte om falukorv när de var barn och deras smak lämnar aldrig barnstadiet. Dessa personer gillar inte sill. Nej vissa förblir barn inom olika områden mens andra mognar. Detta gäller även smak. God smak är något man lär sig, det kommer inte av sig själv och är medfött.

JJ

• Global moderator
  • Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
« Svar #13 skrivet: ons 20 feb 2008 21:26:24 »
Det här med smak är ett kontroversiellt ämne - ingen vill erkänna att de har dålig smak. Ingen säger heller att de är ointelligenta eller snåla.

Min smak har växt fram genom åren. Jag har inte medvetet dragit den åt något håll utan jag har kommit på att jag gillar vissa saker med tiden. När det gäller formgivning så tycker jag att jag har ganska god smak, men inom andra områden är den inte så utvecklad.

Reggis

• Hjältemedlem
    • Visa profil
« Svar #14 skrivet: ons 20 feb 2008 21:33:12 »
Jag har en bedrövlig smak ibland. Men det här som Kicki verkar gilla faller jag inte för. Gillar inte "glitter" på det sättet. Skall det glittra så skall det vara diamanter tack. Däremot har jag en viss förkärlek för lite slampiga kläder om man får säga så.