Författare Ämne: Okänt dricksglas med midja  (läst 3546 gånger)

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
Okänt dricksglas med midja
« skrivet: lör 8 mar 2008 21:51:40 »
Här kommer en bild av glaset i senaste dukningen som jag inte vet något om. Bilden blev lite suddig, men formen syns bra ändå. Jag har sett likadana i Köpenhamn i en antikaffär, som de skulle ha bra betalt för... Höjden är 14,0 cm och diameter i mynningen 6,4 cm. Någon som har en aning?

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Okänt dricksglas med midja
« Svar #1 skrivet: sön 9 mar 2008 01:58:02 »
Väldigt mycket Bengt Orup över det, som Bar från H55 http://www.bengtorup.se/glas/

Men din verkar ha lite lägre midja
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Okänt dricksglas med midja
« Svar #2 skrivet: sön 9 mar 2008 08:14:41 »
Den är kanske inpirerad av Orups glas, men min har ingen dekor på den undre halvan. Runt 1955-60 bör det vara. Jag tycker nog att formen på mitt glas är snyggare än Bar, men om jag har förstått det rätt så bidrog Orup oftast bara med dekoren på sina glas - formen kommer från någon annan.

th

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 262
  • finsk retrofanatiker :)
    • Visa profil
SV: Okänt dricksglas med midja
« Svar #3 skrivet: lör 15 mar 2008 23:08:11 »
Jag har sett likadana i Köpenhamn i en antikaffär, som de skulle ha bra betalt för... Höjden är 14,0 cm och diameter i mynningen 6,4 cm.

JJ: snubblade över de glas du refererar till när jag gjorde lite Aino Aalto-research för en tid sedan (inlägg om Bölgeblick under finskt glas). Försökte hitta länken igen men den har tyvärr försvunnit nånstans ut i bit-himlen...

I varje fall tänker du troligen på glas av Jacob E. Bang (troligen Kastrup glasvaerk) från 1960-talet. Om jag inte minns helt fel från bilderna så var de dock smalare i nedre delen än upptill och också mindre, kanske omkring 10 cm höga. Det går säkert att googla fram dem relativt enkelt...

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Okänt dricksglas med midja
« Svar #4 skrivet: sön 16 mar 2008 19:01:17 »
Tack för tipset! Jag skall leta vidare och se om det är originalet eller någon inspiration från tiden. Det är också möjligt att de gjordes i två storlekar.