Författare Ämne: Retrokakan; Inez/Sonjas/Solveigs/etc, sockerkaka  (läst 5395 gånger)

kikarbara

• Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
Retrokakan; Inez/Sonjas/Solveigs/etc, sockerkaka
« skrivet: sön 6 apr 2008 19:13:47 »
Den här kakan har en tradition att byta namn efter den som lämnar ut receptet har jag förstått, då jag har fått samma recept av olika damer men alla ha satt dit sitt eget namn. Ett gammalt recept, vet ej ursprung men yngre personer har oftast inte känt till den?

Solveigs Sockerkaka.

3 ägg
3 dl socker
vispas vitt och poröst.
Häll i 1 dl kokande vatten medan du vispar hastigt.
sedan:
3 dl mjöl
2 tsk bakpulver och rör ihop.

175 grader ca 40 minuter.
Ta ut kakan och dela den på mitten dvs, på höjden. Det skall bli två lika delar av den när du har lagt ut dem.

125 gr smör
1 dl mjölk
4msk vaniljsocker kokas i 2 minuter.

Häll sedan vaniljblandningen över bottendelen av kakan, eller häll på bägge delar i mitten av de skurna delarna av kakan. Lägg ihop kakan till en enhet igen, och låt kallna.

...............
Eftersom jag har en stooor sockerkaksform gör jag dubbel sats. (den är drygt 30 cm).

Reggis

• Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Retrokakan; Inez/Sonjas/Solveigs/etc, sockerkaka
« Svar #1 skrivet: sön 6 apr 2008 19:19:38 »
Sjutton va avundsjuk jag blir. Hinner du baka också. För min del blir det bara köpebröd. Just nu äter jag nästan bara moussetårta på vit choklad. Har fastnat för just den.

kikarbara

• Hjältemedlem
    • Visa profil
    • blogg
« Svar #2 skrivet: sön 6 apr 2008 19:21:54 »
Sjutton va avundsjuk jag blir. Hinner du baka också. För min del blir det bara köpebröd. Just nu äter jag nästan bara moussetårta på vit choklad. Har fastnat för just den.

Moussetårta på vit choklad låter verkligen mumma. Kan du inte flirta till dig receptet och dela med dig av det?

Reggis

• Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: sön 6 apr 2008 19:53:40 »
Jag har bara hittat den på Citygross i Bromma. Tror inte dom har något recept. Köpte en när jag var där och handlade ost eller vad det var. Såg smarrig ut och det var den. Sen har jag åkt dit med jämna mellanrum och införskaffat en dylik. Den smakar som en luftig Cheeskake. Sjutton för dig Kikarn, nu blev jag sugen på en och jag har inte köpt någon den här helgen.

änglautanskor

• Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 640
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: fre 11 apr 2008 22:43:10 »
I morgon ska jag baka Kikas sockerkaka , tack för spännande recept!

Reseda

• Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 1 238
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: lör 12 apr 2008 14:33:23 »
Jag har redan bakat 4 stycken Kikiskakor. Alla som smakat dem vill ha receptet. TACK KIKIS för ett jättebra och enkelt sätt att förgylla tillvaron!

Jag ska prova att använda receptet som tårtbotten. Det tror jag blir kanon till t ex jordgubbstårta.

kikarbara

• Hjältemedlem
    • Visa profil
    • blogg
« Svar #6 skrivet: lör 12 apr 2008 16:30:13 »
Jag har redan bakat 4 stycken Kikiskakor. Alla som smakat dem vill ha receptet. TACK KIKIS för ett jättebra och enkelt sätt att förgylla tillvaron!

Jag ska prova att använda receptet som tårtbotten. Det tror jag blir kanon till t ex jordgubbstårta.

Den liknar väldigt mycket ett gammalt recept jag har liggande någonstans på en tårtbotten, det receptet härstammar från någonstans mellan 1920-1940 ungefär, enda skillnaden är att det skall lite fett i den tror jag... men jag tror som du, att själva sockerkakskonsistensen lämpar sig bra för tårtbotten. Men även i den skall man använda kokande vatten.

Vi har använt den även utan fettblandning i när vi har skullat göra mjölkfri både sockerkaka eller "tårtersättning" och då har vi skurit i skivor, och serverat med ett bärkok över, ex hallon; min minsta har mjölkprotein- och sojaallergi. (dvs, vi har då kokat hans sylt själva så man slipper lite e-innehåll). 

Reseda

• Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 1 238
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: lör 12 apr 2008 23:55:30 »
Ja, det är himla bra konsistens på kakan som tårtbotten.