Författare Ämne: Kommer all dynga från Göteborg?  (läst 12366 gånger)

ada

• Administratör
  • Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Kommer all dynga från Göteborg?
« Svar #15 skrivet: tis 24 jun 2008 12:50:40 »
Jajamen, Galenskaparna från Trollhättan slog sig ihop med göteborgarna After Shave, och blev göteborgare de också så småningom, men härkomsten är det ingen tvekan om (hörs inte minst på dialekten), jämte t ex Paul Paljett och Frank Andersson

Kuriosa: De projektorer jag kör när jag visar film på filmstudion i Trollhättan är utlånade av Claes Ericsson, här syns han när filmstudion tackar med 50-årspresenten av en egen filmföreställning http://filmstudion.nu/album.htm
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Reggis

• Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
« Svar #16 skrivet: tis 24 jun 2008 18:45:37 »
Kul Ada. Har aldrig hört talas om denna Paljett. Verkar ha blivit en äkta Göteborgare. Hans band kallade sig för ”Gjort i byxan boys”, riktig Göteborgshumor minsann. Påstås vara halvbror till Socialdemokraternas partiledare Mona. Mest känd för att ha modernisera begravningsväsendet i Trollhättan genom att smycka kistorna med paljetter. Det är från denna kistsmyckning han fått namnet Paljett.

brodertuck

• Seniormedlem
  • Antal inlägg: 383
  • To much is not enough
    • Visa profil
« Svar #17 skrivet: tis 24 jun 2008 18:49:42 »
Som svar på din fråga, Reggis vill jag säja nej. Christer Sjögren kommer från Värmland.

Reggis

• Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
« Svar #18 skrivet: tis 24 jun 2008 20:05:03 »
Ja så sant så sant, det finns ju undantag. Carola till exempel är född i Stockholm. Fast när det gäller Carola så gäller ju inte vanliga förutsättningar utan här handlar det om jungfrufödsel. Vet inte om det räknas utan vill nog säga att hon är född i Guds Rike.