Jag har även i år gjort en utvärdering av de återkommande loppisar av baklucketyp som jag har besökt i sommar. Jag har värderat dem utifrån:
*Parkering, dvs att slippa leta efter parkering. 5 betyder att du alltid kan parker utan besvär, osv.
*Fyndchans, det vill säga hur stor fyndchansen är (beror på hur många handlare som är där vid uppackning och armbågar sig fram).
*Storlek det vill säga hur många säljare det är.
*Café, finns det chans till vila och prisvärdheten på caféet. Här utmärkte sig Brottby på ett utomförträffligt sätt. Vilket café!!!! Det är faktiskt värt att åka dit bara för att fika. Även Snebro var bra som vanligt med goda smörgåsar.
*Gemyt, hur är stämningen, roffighetsgrad, etc
*Prisnivå, finns där många optimistiska säljare av handlartyp
Sedan har jag summerat detta och fått nedanstående rangordning. Poängen för storlek och fyndchans har jag tagit gånger två då de är extra viktiga.
Se bilden.
För tre år sedan vann Brottby och för två år sen var det Himpan. Förra året var Galoppen en solklar segrare. Även i år blev det Galoppen. Det är så många säljare där att de övriga i princip är chanslösa. Vid ett tillfälle var det över 420 stycken säljare. Det vill säga dubbelt så många som vid Degeberga marknad.
Himpan har jag strukit då den är â€handlarförstördâ€. Det vill säga det står ett stort gäng med â€gamar†där kl 06:00 på morgonen som anfaller säljarna, otrevligt. Så otrevligt att den inte är värd ett besök.
Jag har i stället tagit med två nya i år, det är Skarpen och Ladan. Båda dessa är värda att omnämnas.
Galoppen, Siggen, Brottby , Rotan och Skarpen ligger i Stocken.
Snebro är Södertälje-Strängnäs.
Himpan är Norrköping
Plantan är Ystad
Sucken och Ladan är Simrishamn.