Författare Ämne: Godbitarna trillar in vad gnäller ni om…..…….  (läst 7634 gånger)

Reggis

• Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
Godbitarna trillar in vad gnäller ni om…..…….
« skrivet: mån 24 nov 2008 08:01:41 »
Har sett hur framför allt Herr Kanon gnäller om att det bara finns ”mög” att köpa. Jag tycker det har lossnat ordentligt nu. Nu köper jag antika godbitar på löpande band, man förser sig. Det senaste inköpet är en tidig tältsäck som jag kommit fram till är gjord av den Turkmenska Yomut stammen. Svårt att säga exakt hur gammal den är men antik är den under alla omständigheter. Klackarna i taket för ett sådant här både konstmässigt och ekonomiskt fynd, nöjd.

Kanon

• Seniormedlem
  • Antal inlägg: 395
    • Visa profil
SV: Godbitarna trillar in vad gnäller ni om…..…….
« Svar #1 skrivet: tis 25 nov 2008 06:36:01 »
Gnället i kapellet har nu slutat för en kort stund. Fast det hör väl till att aldrig bli nöjd om man är konstnär?
 För att vara trasa så ser den ju riktigt prydlig ut. Det är nästan så den har spår av Kina. Sing a Sung.

Kanon

• Seniormedlem
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: tis 25 nov 2008 07:16:14 »
 Jag fann denna godbiten vid en fåtölj i går när jag gjorde plats för en dator (datorn har en klockfrekvens på 2400MHz det måste väl vara rätt bra?) den är riktigt mumschish, man kan ju låtsas att man har köpt den nyligen.

Reggis

• Hjältemedlem
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: tis 25 nov 2008 08:29:40 »
Jaha Herr Kanon, den här tältsäcken har typiska gül (blommor) av Turkmensk typ i mönstret, vad du får China ifrån fattar inte jag. Vid en första anblick leds ens tankar till Tekke-stammen och då framför allt grenen som vistas runt Merv. Men en noggrannare studie av just ”gülen” får mig att i stället påstå att denna är utförd av Yomut-stammen. Även den yttre bården antyder detta ursprung.  Jag skulle datera den till sent 1800-tal. Jag antar att ditt förklenande omdöme, trasa, beror på att dina kunskaper i Turkmensk knytkonst är bristfälliga. 

Kul, vad är det för kanna du visar upp. Inhandlade en liknande på loppis för några veckor sedan. Har pendlat mellan att anse den vara en afropryl från afroaffären eller någon form av äldre föremål. Jag förmodar att du betraktar den som antikvitet. På vilka grunder min kära Herr Kanon?

Kanon

• Seniormedlem
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: tis 25 nov 2008 09:45:08 »
 Jag vet inte hur gammal den är men den är riktigt goooo! Det enda jag vet är att jag köpte den i en sådan där affro affär där dom säljer härsket smör från Etiopien.

Just det trasor förstår jag mig inte på såvida dom inte är i stil med din och bättre, då får man vara glad att man förstår det.

Reggis

• Hjältemedlem
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: tis 25 nov 2008 13:47:01 »
Det verkar vara Yomut-stammens gren i Igdir (Turkiet vid Armeniska gränsen som gjort den).

Reggis

• Hjältemedlem
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: tor 27 nov 2008 18:43:03 »
Ytterligare en textil antikvitet Kanon. Nu är det en Juval, Ersari. Har daterat den till ca 1850-1860.

Kanon

• Seniormedlem
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: tor 27 nov 2008 19:11:20 »
 Det är fina arbete men jag är inte riktigt inställd på dom, överlåter det området till andra.

Reggis

• Hjältemedlem
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: tor 27 nov 2008 21:26:10 »
Hurru din textildyslektiker, det här borde du gilla som gillar antika genuina saker. Detta är gjort av nomader på mitten av 1800-talet och att juvalen är i ett sådant fint skick beror på den fina kvalitén både på ullen (materialet) och  hantverket. Tycker du bättre om tjingtjong mattor så skall jag fotografera min mongolska paotou också antik vilket jag gjort nu.

Kanon

• Seniormedlem
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: tor 27 nov 2008 21:35:16 »
 Den hade man kunnat ha. Får fotografera en som man verkligen förstår att den är fin trots att man ingenting kan i gebitet.

Kanon

• Seniormedlem
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: tor 27 nov 2008 21:50:16 »
Här är en som får mycket annat är blekna. Det får vara en viss klass för att amatörer skall förstå att det är något.

Reggis

• Hjältemedlem
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: fre 28 nov 2008 09:03:49 »
En Persisk Keshan av bra kvalité ser jag. Vacker matta men inget unikt är jag rädd för Kanon. Fast visst skulle jag hugga på den mattan till rätt pris.