Författare Ämne: stringhylla med vit gavel, hur fräscha upp???  (läst 7916 gånger)

ksoderbe

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 3
    • Visa profil
stringhylla med vit gavel, hur fräscha upp???
« skrivet: sön 15 mar 2009 22:02:33 »
Jag har kommit några jättefina stringhyllor med vita gavlar och mörka skivor! Men eftersom de har några år på nacken så är den vita gaveln lite dassig. Dels är den vita ytan fläckig och mörk av smuts och kanske damm, dels är det hål på "gummi"överdraget så att man ser stålet i mitten. Jag antar att den vita gaveln är känsligare på det sättet....
Har någon erfarenhet av att rengöra och laga vit gavel till string?

gitzie

• Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 888
    • Visa profil
SV: stringhylla med vit gavel, hur fräscha upp???
« Svar #1 skrivet: sön 15 mar 2009 22:35:58 »
Nja, inte av att rengöra just string kanske, men annat :)
Tvätta av det vita med klorinlösning. (Akta träytorna).Det borde göra susen. Det går nog inte att laga där stålet tittar fram, men du kan säker dölja det tex med tippex. Alternativt kan du säkert få råd i en en färgaffär om lämplig färg att använda. Lycka till!
There is just a slight difference between "hobby" and "mental illness" ;o))

Vince

• Gäst
« Svar #2 skrivet: sön 15 mar 2009 23:08:45 »
Kloringlösning löser inte upp plasthäljet på gavlarna då??Man ska vara försiktig med olika kemikalier på gamla prylar,ytskick,färg,plast m.m. åldras och löses väldigt lätt upp om man använder fel medel.

MVH Micke

engelsson

• Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 601
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: mån 16 mar 2009 17:29:36 »
Jag köpte en piedestal i stringmodell..alltså en järnställning överdragen med likadan plast som sitter på string-hyllorna-.den var i högsta grad ofräsch..jag provade med såpa o allt möjligt..till slut så ställde jag den i badkaret o sprutade ned den med cillit bang o lät den stå nån timme..sen var det bara att spola av med duschen

kikarbara

• Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
« Svar #4 skrivet: mån 16 mar 2009 17:51:47 »
En stark lösning av grumme citron såpa och vatten, /mycket såpa i/ och spraya på, låt ligga några minuter och gnugga sen hjälpligt med svamp (med såpa på) och skölj av. Tar det mesta på det mesta, speciellt när det är gammal ingrodd skit som suttit i decennier.