Författare Ämne: Lönerna i hjälporganisationer….  (läst 2796 gånger)

Reggis

• Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
Lönerna i hjälporganisationer….
« skrivet: mån 1 feb 2010 12:41:34 »

Just nu förs det en debatt om VD:n och styrelseordförandenas löner i våra så kallade hjälporganisationer. Många är upprörda då de anser att ersättningarna är mycket höga. Jag tycker debatten är osaklig och vill därför rätta till det hela så den kommer på rätt köl.

Det har ni väl hört från näringslivet. Skall man ha personal som är intresserade av jobbet så måste det till ordentliga löner och inte bara det utan en rejäl bonus också. De här lönerna som förekommer i hjälporganisationerna tycker inte jag är speciellt höga, tvärt om. Med tanke på vilka spjut man får för pengarna, som avdankade politiker, så är det bara att gratulera hjälporganisationerna, grattis till rekryteringarna.

Vad jag förstår så får ingen av dessa personer någon bonus i form av procent på insamlade medel. Det tycker jag dom skall ha. Fick dom det så skulle dom jobba ändå bättre. Det säger i all fall näringslivets toppar och dom måste ju veta. Nej ge alla ledningar för hjälporganisationerna bonus. Varför inte en liten bonus på 10 % till de som samlar in också, skulle säkert vara en ordentlig morot i insamlingsarbetet.

Tycker också att man skulle kunna utrusta personer som inte har någon möjlighet till försörjning med hjälpbössor också. Dessa skulle kunna få 50 % på de insamlade medlen. Det mesta skulle gå till sprit och således ge statskassan ett ordentligt tillskott. Detta skulle kunna ge ett ordentligt bidrag till det vi alla prioriterar högst, nämligen sänkta skatter.

De sänkta skatterna leder till ett ökat behov av hjälpbössor till fromma för systembolaget och hjälporganisationernas ledning. Tänk vad pittoreskt det skulle vara att se tusentals uteliggare med bössor för Röda Korset på stan. Där kan du stoppa i en slant och riktigt känna vilken god människa du är. Inte bara för att 2 % går till det som står på bössan utan dessutom ger du dessa hjälporganisationers ledningar den bonus de förtjänar och som om inte detta var nog, du bidrar till att sänka skatten ytterligare.