Författare Ämne: Polishämtning?  (läst 16830 gånger)

nisse 8

• Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 872
  • Va??
    • Visa profil
Polishämtning?
« skrivet: lör 9 feb 2008 21:22:23 »
Med tanke på den sista tidens rån och polisens dåliga resurser blir jag heligt förbannad när jag läser om Jan Björklunds idiotiska förslag, polisen ska hämta skolkande ungdomar till skolan :o
Nog är väl det föräldrarnas ansvar att se till så ungarna går i skolan, inte f-n ska väl polisens resurser ödslas på sånt.

Senario: En man tar gisslan på en bank kl 10.00 men i den lilla staden som bara har en enhet är polisen upptagen med NN som inte hade lust att gå till skolan..............nej tvi och idioti >:(

Och detta står jag för.

änglautanskor

• Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 640
    • Visa profil
SV: Polishämtning?
« Svar #1 skrivet: lör 9 feb 2008 22:20:15 »
Men Nisse då , var inte så negativ.............vid ett bankrån så får ju ungarna hänga med och få en inblick hur den verkliga kriminella världen fungerar, om sen ungarna får kvarsittning på grund av sen ankomst så har dom en himla bra ursäkt 

Reseda

• Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 1 238
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: lör 9 feb 2008 22:44:16 »
nisse 8, Har du annat förslag på, hur de som skolkar och har föräldrar som inte bryr sig, ska komma till skolan. Vi har skolplikt i Sverige. De barn, vars föräldrar inte bryr sig om sina barns väl och ve, har också rätt till skolgång. De förstår inte vikten av utbildning. HUR ska vi gå till väga med dem?

nisse 8

• Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 872
  • Va??
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: sön 10 feb 2008 10:13:56 »
Polisens resurser skall inte slösas på detta, bättre då att sociala får ta hand om dessa vilsna själar och ta lite av våra politikers feta löner och finansiera socialas arbete med ungdomar som kommit på glid.
Jag kan hålla med om att polishämtning kan verka avskräckande på vissa unga och får dom att gå till skolan, men långt ifrån alla.
Vi ska väl inte diskutera detta på det här forumet, men jag blev så sinnig när jag läste att jag bara måste skriva något om det :)

brodertuck

• Seniormedlem
  • Antal inlägg: 383
  • To much is not enough
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: sön 10 feb 2008 10:45:21 »
Får nog hålla med Nisse, att lägga polisresurser på sånt kan inte vara rätt. Att ungarna ska hämtas är väl ett OK förslag, men av vem kan diskuteras. Det finns fler exempel på felaktigt utnyttjade poliser. Läste om att ett vaktbolag gjorde nykterhetskontroller på lastbilschaufförer som körde av färjan i Karlskrona. De hittade 10 ggr så många berusade förare som polisen, men tydligen får de inte fortsätta med det pga lagstiftningen, jamen ändra lagen då, SKYNDSAMT! Hur svårt kan det va? Det kan inte krävas högskola för att göra ett utandningsprov, visar sig däremot provet vara positivt så tillkallas polis. Det kvittar väl om chauffören får vänta flera timmar tills polisen har tid, dels hinner han nyktra till och dels får han åkaren att svara inför, när han inte har lastat/ lossat på avtalad tid. Egentligen kanske det skulle räcka med det vid positivt utandningsprov, parkera bilen och kom tillbaka tidigast om sex timmar för ett nytt prov. Det är väl säkerheten på vägarna som ska eftersträvas, inte några få tusenlappar i böter.

kikarbara

• Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
« Svar #5 skrivet: sön 10 feb 2008 11:18:44 »
Jag borde vara tvärtemot förslaget, men måste nog säga att jag på rak arm kan namnge ett tiotal ungar och föräldrar som kommer att se till att närvara på skolan bara av pur rädsla för poliseskort. Så jag är lite kluven, jag tror att det finns ett preventivt syfte som inte skall föraktas helt!!

En släkting fick poliseskort till skolan en tid under högstadiet på det glada sjuttiotalet. Behöver jag säga att han aktade sig för att behöva råka ut för det igen?

convallaria

• Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 670
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: sön 10 feb 2008 21:50:25 »
Dessutom var inte tanken att det skulle vara de vanliga skolkande slappisarna som skulle polishämtas, utan unga som i princip slutat skolan och istället ägnar sig åt brottslig verksamhet. Befogat med polsier där, tycker jag. Sen kommer det viktiga: hur man följer upp och ser till att den unge hamnar på rätt köl. Där får nog fler än polisen vara inblandad: föräldrar, skola, socialtjänst, brottsoferjourer m fl.
Allt går.

kikarbara

• Hjältemedlem
    • Visa profil
    • blogg
« Svar #7 skrivet: sön 10 feb 2008 22:01:45 »
Dessutom var inte tanken att det skulle vara de vanliga skolkande slappisarna som skulle polishämtas, utan unga som i princip slutat skolan och istället ägnar sig åt brottslig verksamhet. Befogat med polsier där, tycker jag. Sen kommer det viktiga: hur man följer upp och ser till att den unge hamnar på rätt köl. Där får nog fler än polisen vara inblandad: föräldrar, skola, socialtjänst, brottsoferjourer m fl.

Med hot om polistransport så tror jag att fler föräldrar börjar se till att ungarna verkligen går till skolan om dagarna och är med på lektionerna. Tyvärr lever vi i en tid där barn inte får någon uppfostran, hatar att säga det men jag känner tyvärr så.
Ungar idag har få eller inga gränser, behövs inte överhuvudtaget utan kan flyta runt och ha fritid på den tiden de inte är på skola eller jobb. Mina söner har berättat om kamrater som på fullaste allvar aldrig har hållt i en diskborste, bäddat en säng eller lagat mat till familjen och som på fullaste allvar inte fyller en funktion mer än att kassera in veckopeng och svara att man skall "ut" när de tillfrågas. Exempelvis.

Här tillämpar vi förstås uppställning på gården 06,00 och full inspektion när det behagar oss...

Reggis

• Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: sön 10 feb 2008 22:03:20 »
Jag blev bara så förvånad när jag hörde om det här förslaget. Det kan inte vara så att dagens skola inte passar alla och att vi måste ställa högre krav på skolan? Skall inte skolan liksom arbetsgivare stimulera och väcka intresse? Undrar vad dom skulle säga på en arbetsplats om arbetsgivaren begärde polishämtning till arbetet om den anställde sjukskrev sig utan medicinsk orsak?

När det blir så här så är det inte ens fel utan man måste också se att det kan finnas brister hos samhället. Tvång är inget bra smörjmedel i en lärande process utan är ett misslyckande.

kikarbara

• Hjältemedlem
    • Visa profil
    • blogg
« Svar #9 skrivet: mån 11 feb 2008 17:21:46 »
Jag blev bara så förvånad när jag hörde om det här förslaget. Det kan inte vara så att dagens skola inte passar alla och att vi måste ställa högre krav på skolan? Skall inte skolan liksom arbetsgivare stimulera och väcka intresse? Undrar vad dom skulle säga på en arbetsplats om arbetsgivaren begärde polishämtning till arbetet om den anställde sjukskrev sig utan medicinsk orsak?

När det blir så här så är det inte ens fel utan man måste också se att det kan finnas brister hos samhället. Tvång är inget bra smörjmedel i en lärande process utan är ett misslyckande.

Jag blev också väldigt förvånad, men mest förvånad blev jag nog ändå över min egen reaktion. Jag borde reagera med bestörtning och förvåning, men eftersom jag själv hade en son som skolkade en period i sjunde klass, så hade det varit lite skönt att då ha en uppbackning/stöd/morot/piska någonstans ifrån. Nu fanns knapp något sådant att hämta, och när jag ville slå på stora trumman direkt så fick jag nästan bara ett ointresse från skolans sida "det hör till åldern, han är bra din son, det här är inte så allvarligt"... för mig var det oerhört angeläget att bryta det beteendet snabbt innan det blev ett invant mönster.

Jag krävde och fick en omedelbar evk, där jag begärde en pedagogisk utredning och det blev också så, men det var inte gillat av skolledningen, för se det kostade dem genast pengar eftersom det faktiskt framkom att han hade vissa svårigheter för att kunna tillgodogöra sig undervisning i skolmiljön som den ser ut idag. Vi lyckades dock att bryta skolket innan det blev ett mönster, men hur många hade inte satt sig ner och bara förvissat sig om att "han har inga problem, det hör åldern till... du behöver inte bekymra dig"...

Jag tror dock som du, dagens skola passar inte alla, eller frågan är om den ens passar någon? Mindre grupper, mer krav och fler lärare är nödvändigt, återinför lärlingssystemen etc. Men det är väl klart billigare att ropa på polis förstås...

Reggis

• Hjältemedlem
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: mån 11 feb 2008 20:36:57 »
Just precis kikarbara, hur får vi en intressant skola. Inte får vi det genom den kunskapsskola Björklund snackar om, rabbla 100 växter utantill. Det vet jag min mamma pratade om att dom fick minsann rabbla växter utantill. Till saken hör att jag kan fler växter än hon kan på grund av att jag lärt mig ”frivilligt”. Skall verkligen skola backa till 1950-talets skola?

I dagens informationssamhälle så är det inte utantillkunskaper som räknas. Det är förmågan att söka och värdera information. Det vill säga källkritik. En skrämmande utredning visade att många yngre okritiskt tror på allt som är skrivet. Det är en fara både för kunskaps och informationssamhället liksom demokratin.

I detta läge föreslår denna Björklund, likt en furir, en skola med lydiga maskiner till elever som rabblar Dalslands sjöar utantill. Man bara häpnar. Med en så omodern skolinriktning kommer hela landets poliskår att vara engagerade i att hämta skolkande elever till skolan. Stimulans, fantasi, diskussioner var har det tagit vägen, oh nej, sådana moderniteter är flum.

Reseda

• Hjältemedlem
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: mån 11 feb 2008 21:48:38 »
Det är naturligtvis fråga om att hämta de elever, där inget annat argument biter, varken på elevar eller föräldrar.
Elever som i stället för att vara i skolan, driver vind för våg på stan. Det farligaste som finns, är när alla slutar bry sig.

Ett barn som aldrig behöver deltaga i familjens vardagliga arbete, känner sig inte önskad och behövd. Det är jättefarligt.

Tänk er, att ingen brydde sig om, ifall ni kom till jobbet eller inte. Att ni fick er lön för att vara frånvarande. Hur inverkar det på självkänslan? Just detta, att få beröm för att man deltager i familjens arbete och gör något bra, är mycket viktigt.

Jag anser att det är BRA, att polishämtning finns som sista utväg. De unga måste få klart för sig, att man inte får bete sig hur som helst. Sätter inte familjen gränser och skolan inte har makt att göra det,
töjs gränserna tills allt brister ut i kriminalitet.

Det behövs hårda tag. Inte hjälper det med små samtal hos socialen eller kurator. Vi har alltför många bevis på detta, som sitter på landets fängelser idag. Frågar man buset VARFÖR?? så får man till svar: Ingen brydde sig.Ingen sa ifrån. Ingen satte gränser.

Ni får gärna skälla på mig. Men i detta VET jag att jag har rätt.
 Låt oss samtidigt betänka, att de som sitter på fängelserna, en gång var ett oskyldigt nyfött barn.
Ett barn som gjort allt för att få trygghet inom rimliga gränser. Som känt sig oönskat p g a föräldrars slapphet. Som enbart upplevt sig störande, eftersom de fått som straff att bli utsatta för socialt flummande.

Usch jag blir så upprörd. Vi måste ta hand om barnen. Inte låta dem flyta runt...........

Reggis

• Hjältemedlem
    • Visa profil
« Svar #12 skrivet: mån 11 feb 2008 22:30:46 »
Jag tror inte på den metoden vid vanligt skolk. Är det så att personen i fråga skolkar och samtidigt begår upprepade brott så kan ingripanden vara mer motiverade. Men att skjutsa personen till skolan verkar lite fånigt. Då är det bättre med en månads uppfostran på någon form av sluten skola. Vill inte kalla det för fängelse men en inrättning där konsekvenserna av brott presenteras och personen får utföra någon form av samhällstjänst men framför allt får stöd för att inse sitt dilemma.

Handlar det ”bara” om skolk bör man ta upp det med eleven och tala om konsekvenserna med skolk. Sen måste samhället inse att det måste finnas alternativ till skolbänksundervisning dagen lång. Det bör finnas undervisning med mindre stillasittande undervisning än dagens skola har. Just den typen av lösningar har visat sig effektiva tidigare. Det är inte alltid fel på den som skolkar. Ibland är det så att skolan inte är anpassad för eleven. Det måste finnas alternativ då vi människor är olika. Vi har inte samma skostorlek allihopa.

Reseda

• Hjältemedlem
    • Visa profil
« Svar #13 skrivet: tis 12 feb 2008 00:00:04 »
"Det måste finnas alternativ då vi människor är olika. Vi har inte samma skostorlek allihopa."

Absolut rätt. Den skola där ALLA ska bringas att deltaga i samma undervisning, är inte till för elevernas bästa. Hur god än tanken från politikerna är om en "lika utbildningför alla".
Det MÃ…STE finnas olika utbildniong för eleverna. Förr då fanns det t ex skolmognadsklass och särskola. I skolmognadsklass läste eleverna i ett långsammare tempo. Det som tog 3 år i "vanlig klass" tog 4 år i skolmognadsklass.

Särskola fanns för mindre intulektuella elever. Dessa var månggånger oerhört praktiskt lagda, men fick p g a skolgång idiotstämpel på sig.

En del elever behöver läsa i små grupper. Detta är utpekande, menar politiker m fl. MEN...vad är mer utpekande än att alla elever i en stor klass får uppleva den enskilde elevens tillkortakommanden?

" Då är det bättre med en månads uppfostran på någon form av sluten skola" Det tror jag stenhårt på. Nu får jag säkerligen räkna med att få mycket mothugg. Jag tror på intensivträning en kortare tid, för de som behöver det. Inte som någon form av straff, utan ett försök att snabbt rätta till det, som håller på att gå åt fanders för eleverna.

Reggis

• Hjältemedlem
    • Visa profil
« Svar #14 skrivet: tis 12 feb 2008 08:47:03 »
Vi är nog överens. Det viktiga är att samhället reagerar och talar om vad som gäller. Är det brottsliga handlingar av "enklare" slag som snatteri, etc. Så bör det redan vid 2-ra gången ge någon form av "uppfostran". I samband med det är det viktigt att tala om att detta är ingen "stämpling" och åtgärden skall icke ingå i belastningsregistret. En stämpling innebär bara att personen identifierar sig med kriminella. Lyckas inte det kan åtgärden med 1 månads "sluten" samhällstjänst vara rätt medicin liksom vid grövre brottslighet.

Är det "bara" skolk som inte beror på att personen är mobbad bör man göra någon form av individuellt program för eleven. Det kan finnas flera skäl till skolket. Det kan vara problem i hemmiljön som ger koncentrationsproblem, svårigheter att sitta still, olika typer av åkommor, eller "bara" att formerna för dagens skola helt enkelt är för fyrkantigt och inte passar.

Med den "kunskapsskola" furir Björklund vill skapa så torde denna fyrkantigheten öka och problemen med skolk tillta. Det är väl i detta sammanhang vi skall se det här med polishämtning. Risken finns väl annars att lärarna står där med tomma klassrum och själva får rabbla upp alla sjöar i Närke, ha exercis på skolgården, stå i givakt samt rabbla en hyllning till konungen och vår statsminister Fredrik den store af Reinfeldt.