Författare Ämne: Kul grejer ni har, tråd för att presentera något ni tycker är speciellt.  (läst 42992 gånger)

Reggis

• Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
Tänkte man kunde öppna en tråd där man lägger in prylar man gillar och varför. Det kan vara för att de är kul, vackra, ovanliga, kreativa eller har högt ekonomiskt värde.  För att få lite standard på det hela så tänkte jag börja med att lägga ut en av mina målningar. Den uppfyller vad jag kan se alla kriterierna ovan, eller hur?

convallaria

• Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 670
    • Visa profil
Vill du berätta något mer om den och vad du gillar med den och hur du fick tag i den?
Allt går.

JJ

• Global moderator
  • Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
Då passar jag på och lägger in en bild på min fina reklamskylt från 1953 - jag maskade bort det värsta av oredan i bakgrunden. Den blev lite blek i blixljuset - den är betydligt mer djupröd i verkligheten.

kul - verkligen!
vacker - tycker jag allt!
ovanlig - den ser man inte ofta, finns kanske tio stycken bevarade.
kreativ - tja, jodå, sådär.
högt ekonomiskt värde - allt är väl relativt, men runt tre papp. 

änglautanskor

• Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 640
    • Visa profil
Jag begär oxå kitty cola!! så jättefin ,var kommer den ifrån?

Reggis

• Hjältemedlem
    • Visa profil
Fin skylt, den skulle jag vilja ha.

Convallaria, det är en fin komposition som är ovanlig och är kreativ samt har högt ekonomisk värde. Ett fynd i en enklare antikhandel. Jag har en till från samma konstnär köpt på samma sätt.

änglautanskor

• Hjältemedlem
    • Visa profil
Halloj Reggis! Vem är konstnären till denna vackra tavla?

Reggis

• Hjältemedlem
    • Visa profil
Vill inte tala om det.

änglautanskor

• Hjältemedlem
    • Visa profil
Hmmmmmmmm!!Reggis då , nu får du faktiskt  berätta mer om tavlan för oss, samt gärna visa den andra tavlan oxå. Helt okej om du inte vill berätta detaljer men vore trevligt  om du vill dela med dig lite mer!
När jag tittar på din visade tavla så tänker jag på Mumindalen  ljus och mörker.
Hemligheter ,skuggor  med ljusskygga individer.

JJ

• Global moderator
  • Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
Jag begär oxå kitty cola!! så jättefin ,var kommer den ifrån?

Ã…r 1953 blev det lagligt att sälja drycker med fosforsyra i - detta var inte tillåtet innan dess. Ã…ret innan lanserades Coca-Cola i Finland i samband med olympiska spelen där och detta drev nog på ändringen av bestämmelserna i Sverige. Först ut av colamärkena i Sverige blev Cuba Cola (som fortfarande säljs på vissa ställen). Strax därefter släpptes Kitty Kola som från början var ett engelskt läskmärke. Speciella flaskor tillverkades på Surte glasbruk. Skylten var avsedd att sättas på lastbilstaken som körde ut drycken, två stycken ihopsatta med baksidorna ihop. Den första Juli släpptes Coca-Cola på marknaden med en oerhört mycket större marknadsföringsinsats. Innan året var slut sägs det att Kitty Kola var utkonkurerat i Sverige.

Skylten hittade en samlarkompis i ett gammalt nedlagt bryggeri som han fick lov att städa upp i då ägaren hade blivit gammal och inte orkade med det längre. Den är gjord av aluminium och 56 cm i diameter, alltså klart större än de liknande skyltarna med reklam för Coca-Cola från 50-talet som är 40,5 cm i diameter.

Reggis

• Hjältemedlem
    • Visa profil
Nej du får se den här i stället. En vas av Georg Jensen från 1890-talets slut då han var verksam som keramiker på Ipsens Enke. Det är inget objekt jag är störtförtjust i direkt men det är kul att ha ett så pass ovanligt objekt som en terrakottavas av Georg Jensen. Det finns bara drygt 20 föremål kända från hans tid som keramiker och att ha ett av dessa är en liten fjäder i hatten tycker jag.

Fjoll

• Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 631
    • Visa profil
När jag ser på din tavla Reggis så går mina tankar av någon outgrundlig anledning till Afghanistan och kvinnorna där. Ska titta mer på den men det vore också intressant att se den andra, om du gitter vill säga.
Drottningen är den som skapar alla regler, jag är drottning. Jag skapar alltså reglerna. Som jag uppför mig, sådan är också god sed, avundas ni mig inte?
(P-O Enquist, Livläkarens besök)

Fjoll

• Hjältemedlem
    • Visa profil
Däremot kan jag säga att jag blev störtförtjust, attans så vacker!
Drottningen är den som skapar alla regler, jag är drottning. Jag skapar alltså reglerna. Som jag uppför mig, sådan är också god sed, avundas ni mig inte?

Fjoll

• Hjältemedlem
    • Visa profil
Känner mig lite off, ser inte en enda vacker pryl här hemma just nu. Inte något jag är speciellt förtjust i heller. Japp, nu kommer jag på att jag faktiskt har en tavla som jag tycker mycket om. Jag fick den i födelsedagspresent för ca 13 år sedan. Vi hade varit o vandrat uppe i Abisko/Riksgränsen där jag tycker det är såååå vackert o fridfullt. Har också varit där vintertid i många år och åkt skidor. Nåväl, sittande hos min frisör på Hornsgatan började vi språka om fjällen Riksgränsen och Abisko. Han berättade då att han kände till en annan frisör uppe i Luleå som målade och hade en del tavlor från just Abisko. Så gick det till då min man köpte en rätt så stor akvarell föreställande fjällbjörkar uppe i Abisko. Tyvärr sprack glaset då sonen sparkade fotboll (inne) men jag ska se om jag tar mig ned till förrådet, då ska jag ta ett foto. Värdefull är den dock INTE.

Reggis

• Hjältemedlem
    • Visa profil
OK då. Här är den andra. Båda de här målningarna är från runt 1915-1916 och rätt stora. 100 ggr 60 cm cirka. Nu skall jag sova. God natt.
« Senast ändrad: ons 13 feb 2008 22:44:41 av Reggis »

Anja

• Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 540
    • Visa profil
Här är den andra.

Jag ser knappast någon skillnad på dem.