Författare Ämne: Spökhus  (läst 22714 gånger)

kikarbara

• Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
Spökhus
« skrivet: lör 10 maj 2008 22:09:48 »
Var iväg och kikade på en bil idag, hos världens trevligaste människor tror jag. Vi kom att prata med mannen i familjen om historiska ting, huset som de bodde i var från sjuttonhundratalet och hur härligt som helst och då säger han att "gillar ni gamla grejjer så följ med här". Vi går en liten halvsväng och så pekar han in i en dunge; där ligger en gammal fattighjonsstuga! Och vi går fram och in i den och får gå omkring och kika runt, en gammal flätad barnvagga, handgjord från tiden, och kakelugn, och lite annat smått och gott fanns kvar i stugan då ingen bott i den efter att den varit fattighjonsstuga och lääängt in i ett hörn står en gammal BARNVAGN... Ã…h, fick petat fram den och kikat på den, rostig och dan och själva insatsen var som av papper... men åååh, vad roligt det var att få se detta!

Fjoll

• Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 631
    • Visa profil
SV: Spökhus
« Svar #1 skrivet: lör 10 maj 2008 23:44:54 »
Det där låter som lycka i mina öron!
Drottningen är den som skapar alla regler, jag är drottning. Jag skapar alltså reglerna. Som jag uppför mig, sådan är också god sed, avundas ni mig inte?
(P-O Enquist, Livläkarens besök)

kikarbara

• Hjältemedlem
    • Visa profil
    • blogg
« Svar #2 skrivet: sön 11 maj 2008 00:27:31 »
Det där låter som lycka i mina öron!

Det var riktigt riktigt roligt!! Eftersom jag skall tillbaka för att hämta bilen imorgon så skall jag ta med kameran och fråga om jag får smyga mig in igen...

kikarbara

• Hjältemedlem
    • Visa profil
    • blogg
« Svar #3 skrivet: sön 11 maj 2008 19:07:49 »
Var inne i huset idag igen, utrustad med kamera den här gången. Var uppe på vinden och gick ett varv med. Hade nog kunnat gå där och riva i grejjerna i timmatal...

kikarbara

• Hjältemedlem
    • Visa profil
    • blogg
« Svar #4 skrivet: sön 11 maj 2008 19:10:37 »
Det fanns en myra eller två, tog bild på EN av myrstackarna, denna fortsatte uppe på vinden då den kom upp och återbildades där skorstenen hade en skada. Lite småfräckt faktsikt. Men aj vad det kliar nu efteråt; jag var så laddad att jag inte märkte att jag hade stora röda skogsmyror överallt under kläderna...

kikarbara

• Hjältemedlem
    • Visa profil
    • blogg
« Svar #5 skrivet: sön 11 maj 2008 19:12:43 »
Det var inte helt lätt att se överallt. Just där skåpet på bild stod var det becksvart. Det var bara till att skeppa upp kameran, hoppas att man riktade på något och trycka av...

kikarbara

• Hjältemedlem
    • Visa profil
    • blogg
« Svar #6 skrivet: sön 11 maj 2008 19:15:23 »
Spänningen var stundtals nästan olidlig, eller om det var värmen som gjorde det. Vad skulle man kunna hitta härnäst? Hm, det har nog inmundigats en pava eller två i huset i varje fall....

kikarbara

• Hjältemedlem
    • Visa profil
    • blogg
« Svar #7 skrivet: sön 11 maj 2008 19:17:33 »
Hm, detta är de sista bilderna jag visar er. Den mumifierade råttan som sitter fast i en bit hönsnät, skall ni få slippa....

Det var helt klart dagens höjdpunkt!

nisse 8

• Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 872
  • Va??
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: sön 11 maj 2008 20:20:23 »
Flaskorna är alldeles för nya ;D men den med kork på andra flaskbilden ser lite äldre ut så här på foto.
Och så undrar vi "motorintresserade" naturligtvis vad det är för bil du hämtade ;)

kikarbara

• Hjältemedlem
    • Visa profil
    • blogg
« Svar #9 skrivet: sön 11 maj 2008 20:29:34 »
Flaskorna är alldeles för nya ;D men den med kork på andra flaskbilden ser lite äldre ut så här på foto.
Och så undrar vi "motorintresserade" naturligtvis vad det är för bil du hämtade ;)

Jepp, att flaskorna med skruvkork var "nya" noterade jag med, och så hittade jag den med kork lite längre ner så den grävde jag fram. Hm, skall se vad det står på en av de nya flaskorna mer ingående lite senare, det fanns en hel uppsjö så en sådan tog jag med som souvinir från mitt event. Aktiebolaget vin tror jag att jag såg, det stod nog något på den andra med. Men vad kan det vara för ålder på brännvinsflaskorna med skruvkork? Kan det vara femtio-sextiotal kanske? Vet ju inte om det varit något dricktillhål, eller ställe för bränneri eller dyligt, för det mesta jag hittade iövrigt bortsett från skorna, som även de var mer svårdaterade och de
fanns intill flaskorna såg ut att vara modell "äldre än flaskorna".

Varför var det hål i mitten på en cykelsadel, är det någon som vet? För det antog jag att det var, en cykelsadel altså.

Ã…h, jag tittade på en helt vanlig minibuss, praktisk och funktionell med gott om plats för både barn och prylar. Rostvit till färgen  ;D
« Senast ändrad: sön 11 maj 2008 20:31:35 av kikarbara »

nisse 8

• Hjältemedlem
  • Va??
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: sön 11 maj 2008 20:42:30 »
Sadeln såg onekligen lite händig ut och jag kan inte komma på varför ett hål ska vara där, men jag är säker på att Reggis har en bra förklaring ;D

Just dom "Rostvita" bussarna är väldigt populära och exklusiva ;)

kikarbara

• Hjältemedlem
    • Visa profil
    • blogg
« Svar #11 skrivet: sön 11 maj 2008 20:47:20 »
Sadeln såg onekligen lite händig ut och jag kan inte komma på varför ett hål ska vara där, men jag är säker på att Reggis har en bra förklaring ;D

Just dom "Rostvita" bussarna är väldigt populära och exklusiva ;)

*skrattar* Ja rostvitt står sig så bra till min hårfärg, så jag klippte till utan att tveka direkt!  ;D ;)

Den långa stången under fjädrarna på sadeln var en stång som jag tror råkat haka sig fast, själva sadeln slutade vid fjädrarna som gick ner under sittkudden.

Grejjen med att hitta såna här ödekåkar är bara att gå runt och se vad som finns, försöka göra sig en inre bild och sen lämnar man det i stort sett orört, lägger tillbaka efter sig och glömmer var det ligger så kan någon annan hitta det och få en lika spännande stund en annan gång. Okej, en av de nya brännvinsflaskorna blev souvenir. Det kändes tillåtet just för att det inte var gammalt, i förhållande till resterande. En och annan myra blev det nog med om inte annat... och jag är fullständigt sönderbiten på benen, min ena vad har antagit nästan dubbel storlek, så lite svär jag över min egen dumhet. Men det var riktigt riktigt kul.

nisse 8

• Hjältemedlem
  • Va??
    • Visa profil
« Svar #12 skrivet: sön 11 maj 2008 20:51:35 »
Hålet kan ha till funktion att inte sadellädret ska spricka när fjädrarna arbetar.

Reggis

• Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
« Svar #13 skrivet: sön 11 maj 2008 21:54:35 »
Fasen Kikarbara. Jag börjar misstänka att du har något med Snövit att göra. Är det inte hennes dojor du fotat? Sen har du en sadel som hon red på till slottet också. Vi vet ju alla att Snövit hade alkoholproblem vilket förklarar alla flaskor. Nu är det bara kvasten som saknas, ja den som sadeln satt på när hon, enligt den Disniska folksagan, red till slottet på en kvast på skärtorsdagen. Fast efter balen så fick hon en annan kvast att rida på utav någon sorts prins.

Fast eftersom hon var så förtjust i att sitta och rida på sin sadel så gjorde man ett hål i sadeln så prinsen kunde sticka upp sin kvast där när det var dags att galoppera. Det är orsaken till hålet i sadeln. Ett kvasthål helt enkelt.

kikarbara

• Hjältemedlem
    • Visa profil
    • blogg
« Svar #14 skrivet: sön 11 maj 2008 22:02:51 »
Fasen Kikarbara. Jag börjar misstänka att du har något med Snövit att göra. Är det inte hennes dojor du fotat? Sen har du en sadel som hon red på till slottet också. Vi vet ju alla att Snövit hade alkoholproblem vilket förklarar alla flaskor. Nu är det bara kvasten som saknas, ja den som sadeln satt på när hon, enligt den Disniska folksagan, red till slottet på en kvast på skärtorsdagen. Fast efter balen så fick hon en annan kvast att rida på utav någon sorts prins.

Fast eftersom hon var så förtjust i att sitta och rida på sin sadel så gjorde man ett hål i sadeln så prinsen kunde sticka upp sin kvast där när det var dags att galoppera. Det är orsaken till hålet i sadeln. Ett kvasthål helt enkelt.

Hm, snälla Reggis, det var inte snällt att avslöja mig sådär offentligt. Jag tyckte ju att jag lyckats att dölja min sammansvärjning med snövits mor och ville inte berätta att spisen var den vi kokade äpplen vid och att rödmyrsgift var en av ingredienserna. Nu är det allt bra nära att ni får en bild på försöksråttan som fick första äppelbiten. För att verkligen lyckas med förtrollningen så fick vi ju ha en del av snövits ägodelar, därav sadeln, men jag fick nog inte den rätta användningsförklaringen tyvärr, för jag hade fått höra att det var ett fjärthål.  ;D