Glas > Övrigt och okänt ursprung

Vita beläggningar i glas -hur man blir av med dem

(1/3) > >>

ada:
Ett stort problem kan vara vita beläggningar, som beror på att det bíldas kalkavlagringar när vatten avdunstar i vaser, det kan vara ett helsicke

Nedan en vas för 5 kr som togs hem för att experimentera, provade

ha i ättiksprit över en natt,

hämtade sand i sandlådan på gården, lät det snurra i vasen,

hade kaustiksoda och vatten i över en natt,

Fotoblixten ljuger en del, den blev aldrig riktigt så bra, bäst resultat blir det där man kommer åt att gnugga, flaskborste, jag har också använt en trasig cykeleker omlindad med textiltejp i änden, ibland omvirad med svinto, funkar på det mesta men inte denna vasen 

Det finns tips att använda maskindiskmedel, eller ett dundermedel från Lidl jag inte kommer ihåg namnet på.

Glassjuka är en annan fråga...

Chicaboom:
Ã…hå, bra tips, det måste jag testa på några av glaspryttlarna här hemma! :) Själv brukar jag försöka köra med löjliga mängder fönsterputs och en gammal tandborste, men det funkar sådär....

TonyR:
Om man inte har sand så funkar grovt salt också bra! Provade även ris (okokt såklart) men saltet funkade bättre. Dessutom kan man testa med Kalkosan (för avkalkning) och låta stå över en natt.

melker:
Känns som salt repar "mindre" än sand. sand om glas är väl lika mycket kompisar som vatten och trä.?

ada:

--- Citat från: melker skrivet sön  9 sep 2007 00:36:05 ---Känns som salt repar "mindre" än sand. sand om glas är väl lika mycket kompisar som vatten och trä.?

--- Slut citat ---

Nja, sanden skaver ju inte så hårt mot sidorna då trycket bara är dess egen tyngd när man snurrar runt den i flaskan eller vasen eller vad det är, men med tiden borde det ju märkas. Detta är i alla fall ett väl beprövat husmorstips, som använts vid rengöring av saftflaskor mm förr i tiden

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

Gå till fullversion