Glas > Övrigt och okänt ursprung

Vita beläggningar i glas -hur man blir av med dem

<< < (3/3)

kas:
Ursäkta att jag inte tänkte på att många inte vet vad saltsyra är...Den är starkt frätande i outspädd form, även om man "drygar" ut den med vatten, men med vanliga plasthanskar och lite finess så är den "suverent" bra!! När den jobbar (kokar) bör man inte andas in gaserna som uppstår! 8)

Anja:

--- Citat från: kas skrivet ons 19 sep 2007 10:39:03 ---Ursäkta att jag inte tänkte på att många inte vet vad saltsyra är...

--- Slut citat ---

Jag hör till dom som inte vet vad det är. Tack för råden vid hanteringen. Vårt vatten, en djupborrad brunn rätt ner i urberget, medförde ett vatten som är mycket kalkrikt. Var köper man saltsyra?

kas:
 Jag visste det!! Den finns köpa på välsorterad järn/färghandel...Var försiktig med att andas in eller få på kläder eller hud... Vatten direkt om det händer, den är så stark att den missfärgar rostfritt i slasken.mvh :)

ada:

--- Citat från: kikarbara skrivet tis 22 jan 2008 00:12:08 ---ang kalkavlagringar ställde jag en kanna med kalkavlagringar och rostfläckar i botten i en ättiksspritslösning (vatten) och det fick stå ett par dygn. Var så fint så. Har endast knappnålsstora rostfläckar kvar, som var som ärtor från början. Den får ett par dagar i ättikssprit till så räknar jag med att det ger sig också. Kalkavlagringarna försvann utan problem.

--- Slut citat ---

Navigering

[0] Meddelandeindex

[*] Föregående sida

Gå till fullversion