Allmänt > Fria diskussioner
Glad midsommar kära vänner!
Reseda:
"när potatisen blommat ut" är det bara att skörda färskpotatisen.
Ju färskare upptagen potatisen är, dess lättare far skalen av.
Tipset med högtryckstvätten var festligt! Månntro om det går att fixa det hela med hetvattentvätten? Då borde den bli skalad och kokt på samma besvär. DET ska jag prova!!
ada:
Det var ditt expertutlåtande jag väntade på Reseda :)
Är det så då att när blommorna vissnat är det färskpotatis och när blasten vissnat har det blivit rejäl matpotatis av det?
Fjoll:
På vårt land har vi alltid satt potatis därmed inte sagt att jag är någon potatisexpert men min erfarenhet är denna; Så länge potatisen tas upp ur jorden och direkt därefter är den färskpotatis. Har ingenting att göra med blast eller blomning. Tjockleken på skalet har till viss del att göra med hur stor potatisen är då den i takt med att den växer också tjocknar något i skalet men skalet fortsätter framförallt att tjockna när den tagits upp (vad fasen heter det egentligen, tjockna lät inte helt rätt).
änglautanskor:
Att potatisens skal förändras med potatisens ålder är något vi alla är bekanta med,just nu är skalet mjukt och mjällt, med åldern förändras skalet för att skydda potatisen, så att den ska hålla hela vintern, precis som vi vuxna kvinnor gör.
Reseda:
"Är det så då att när blommorna vissnat är det färskpotatis och när blasten vissnat har det blivit rejäl matpotatis av det?"
I stort sett JA. Men det beror också på vilken sorts potatis man satt. Man sätter "tidig potatis" till sommarens färskpotatis och "sen potatis" (vinterpotatis) som ska förvaras över vintern. Den "tidiga potatisen" går inte att vinterförvara. Den ruttnar fortare än sen potatis.
Navigering
[0] Meddelandeindex
[*] Föregående sida
Gå till fullversion