Allmänt > Fria diskussioner

Mannens önskedröm eller…..

<< < (8/11) > >>

kikarbara:

--- Citat från: ada skrivet tis 26 aug 2008 23:39:41 ---nu tror ju jag att jag också får ha en åsikt och jag tyckte

var riktigt bra sagt, eller får jag inte tycka det?

--- Slut citat ---

Självklart får du tycka det och det får du skriva med. Men det jag tolkade in i det du skrev var att du imbecillförklarade alla andra som har uttryckt en tanke eller åsikt i frågan. Och det kändes inte okej.

Psst; hittar du det forat så säg till, jag hakar på. Det är nog det jag saknar mest med att inte plugga för tillfället, och det är att ha värderingsvädringar, utbyte av tankessätt - som inte handlar om att förringa någon annan även om man uttrycker vad man tänker eller tror på, när det handlar om vetenskap finns det alltid utrymme för nya ahaupptäckter och värderingsförändringar; en detalj kan få hela universums uppbyggnad att förändra sig tankemässigt för att allt ramlar på plats. Sociologi är ett ämne som ligger mig varmt om hjärtat...

Fjoll:
Jag hade gärna skrivit lite mer men en händelse här hemma har gjort att jag varit fullt upptagen av andra bestyr. Nu kommer jag inte att göra det i vilket fall som helst. En upplysning. Till Ängla kan jag säga att du kan sluta anta, jag vare sig vill eller kan svara för de andra men jag skulle bli mäkta förvånad om det inte skulle gälla dem också. Som sagt, sluta anta. Vad det här handlar om är att du tydligen känner dig mindre insatt och därför försöker få det till att det är vi som gör oss märkvärdiga. Lägg av med sådant snack. Jag trodde faktiskt att du efter så här lång tid läst inläggen av både mig och kikar och kunde dra slutsatsen att ingen av oss tillhör den kategori av som ser nedlåtande på andras kunskap. 

Till Ada kan jag bara säga att jag också undrar, inte menar du väl att du på fullt allvar håller med i Änglas beskrivning av oss andra som varande människor som vill visa hur duktiga vi är?

ada:
Det är väldigt lätt hänt att man tar hårdare på det som diskuteras i ett forum än man bör. Tonlägen förstärks och man tar saker personligt. Det är kanske i det läget man ska skaka av sig och nyktra till, betrakta det hela från sida, som t ex Vince/Micke och Ängla. Man behöver inte hålla med dem, men kanske inse att deras åsikter också är existensberättigade -och kanske ganska välmenande och konstruktiva egentligen, om man bara tar av de politiskt korrekta glasögonen och ser uttalanden för vad de är och inte som motstånd till den feministiska läran (i detta fallet)

Att slänga sig med ord och uttryck innebär inte att det man säger får substans per automatik (kom ihåg att jag själv är fil kand och har jobbat med andra akademiker i högskolans värld, märks det?)  Betrakta denna mening

--- Citera ---När skall vi få ett samhälle vars tankemönster/paradigm inte utgår från oss som motpoler utan som kompletterande?
--- Slut citat ---
För mej är motpoler något som exakt (logiskt, kemiskt mm) kompletterar varandra, alltså: Bara för att meningen innehåller "fina ord" som tankemönster och paradigm så säger meningen ingenting. Nån som är med på hur jag resonerar? Det kan ibland vara bättre att undvika vissa uttryck så man inte snöar in sej!

Därför tyckte jag också att det var befriande att Ängla bröt av med sitt inlägg, så man får en ny synvinkel. Och för jösse namn, inte ska man denna diskussion på så blodigt allvar, då skulle jag ju själv känna mej kränkt och påhoppad som om jag vore nån form av bakåtsträvare. Lustigt nog skäller alltid ett läger på dem som placerar sig oberoende i mitten:

Här låter det som om alla som inte håller med om feminismens grundvalar är antifeminister.

På Flashback när jag ifrågasatt nån onyanserad åsikt har jag blivit kallad jävla feminist - jag har också vistats på antifeministernas forum och fått skäll så fort jag berättat att lady Ada Lovelace var världens första programmerare t ex  :)

Jag förväntar mig inte att man kan betrakta sin omgivning nyanserat om man har en stark övertygelse, men gör nu ett försök i alla fall... (Psst, Kikarbara, Fjoll m fl)

kikarbara:

--- Citat från: ada skrivet ons 27 aug 2008 18:17:35 ---Man behöver inte hålla med dem, men kanske inse att deras åsikter också är existensberättigade -och kanske ganska välmenande och konstruktiva egentligen, om man bara tar av de politiskt korrekta glasögonen och ser uttalanden för vad de är och inte som motstånd till den feministiska läran (i detta fallet)

Att slänga sig med ord och uttryck innebär inte att det man säger får substans per automatik (kom ihåg att jag själv är fil kand och har jobbat med andra akademiker i högskolans värld, märks det?)  Betrakta denna meningFör mej är motpoler något som exakt (logiskt, kemiskt mm) kompletterar varandra, alltså: Bara för att meningen innehåller "fina ord" som tankemönster och paradigm så säger meningen ingenting. Nån som är med på hur jag resonerar? Det kan ibland vara bättre att undvika vissa uttryck så man inte snöar in sej!

Jag förväntar mig inte att man kan betrakta sin omgivning nyanserat om man har en stark övertygelse, men gör nu ett försök i alla fall... (Psst, Kikarbara, Fjoll m fl)
--- Slut citat ---

Nu vet jag ärligt talat inte hur du har fått till det egentligen.
1. Självklart har alla rätt till sin egen åsikt, och det har jag förhoppningsvis inte ifrågasatt, mig veterligen ingen annan "av oss" utpekade heller. Att jag/vi argumenterat emot innebär inte att jag/vi inte tycker att de får tänka som de vill.

2. Är det NÃ…GON här som säger att det ger substans för att man använder den terminologi som är ganska vedertagen inom området?? Det är liksom inga konstiga eller svåra ord, eller ord som inte brukar användas när man diskuterar ämnen som det här?

3. Nyanserat? Vem är det som inte ger utrymme för nyanser i frågan just nu?

4. Det är ju tråkigt att mitt sätt att formulera en mening inte godtas/accepteras/respekteras what-ever. För mig säger den precis det jag ville ha sagt, och precis det jag tänkte i den sekunden jag formulerade tankegången.

kikarbara:
Jag hoppas att du kan se att det finns nyanskillnader när det gäller att inte hålla med någon i en uppfattning och att kritisera personer personligen. Och att du kan se när det sker?

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion