Allmänt > Fria diskussioner

Användbara retroprylar

<< < (4/7) > >>

kikarbara:

--- Citat från: JJ skrivet sön 14 sep 2008 20:11:56 ---Då kanske vi skall göra om ämnet och fråga oss varför vi köper retroprylar istället! Anledningen kan variera har jag märkt av svaren hittills.

För min egen skull så är anledningarna två, och ibland en kombination av dessa.

1. Min samlarmani!

2. Mitt behov av estetik!
--- Slut citat ---

Jag brukar lite skämtsamt säga att jag för min del har ett avvikande skönhetsideal, dvs, ett omvänt skönhetsideal. Altså dröm-mannen nr 1 forever and ever är Ozzy Osbourne. Honom skall jag gifta mig med i nästa liv! Så jag får nog åberopa bristen på behov av estetik, snarare. Jag tycker inte att saker man omger sig med behöver vara så himla stilfulla, vackra eller estetiskt tilltalande, huvudsaken är att de ger hemtrevnad, eller åtminstone är helt oömma och tåls att användas igen och igen och igen och igen, helst till en svår grad av slitage. Ni vet, som ett par gamla ingångna jeans som man nästan inte vågar slänga i tvättmaskinen i slutet innan man slänger dem för att man riskerar att de går sönder.

Jag tycker nog inte att vintage design är särskilt estetiskt tilltalande, snarare tvärt om, Det är så fult så att det blir läckert och snyggt... och så är det så lagom invant. Men då har jag växt upp i teakmiljö under hela min barndom, så jag får lite "mormorskänsla" av det, det är som om hon sitter bredvid och ler när jag oljar teak och ojjar mig över vattenfläckar.

Jag tror att det är rebellen eller alternativaren/bohemen i mig som vägrar att göra som alla andra och som envisar mig med att gå "min egen väg". Plus att det finns en stor miljövinst!

convallaria:
Jag är uppvuxen i ett hem där det dels sattes en ära i, dels var nödtvunget att återanvända. Sparsamhet var en dygd. Konsumism "billigt". Ett visst mått av "kan-vara-bra-att-ha-samlande" förekom också.
För mig är det ett naturligt sätt att leva och ha råd med annat. I stort sett allt jag köper är begagnat: kläder, husgeråd, möbler, fordon, vitvaror m m. Annars skulle jag inte ha råd att äta gott och dricka vin och det prioriterar jag.
Det är lite av en sport också att fundera ut hur man ska kunna låta bli att köpa nytt, när det är något som behöver åtgärdas i hemmet.
Jag kallar mig också estet. Det är extremt viktigt för mig att de föremål jag omger mig med passar in - vad det än är. Att det sen ofta är skavda och lagade grejor gör det inte mindre genomtänkt. Det känns direkt när något "gifter sig" med något annat. Till exempel mina epagröna fönsterlampor från 60-talet, med den handknutna mattan från sekelskiftet - bara för att en av färgerna i den råkar vara (milt) epagrönt.

kikarbara:

--- Citat från: convallaria skrivet mån 15 sep 2008 08:24:12 ---Jag kallar mig också estet. Det är extremt viktigt för mig att de föremål jag omger mig med passar in - vad det än är. Att det sen ofta är skavda och lagade grejor gör det inte mindre genomtänkt. Det känns direkt när något "gifter sig" med något annat. Till exempel mina epagröna fönsterlampor från 60-talet, med den handknutna mattan från sekelskiftet - bara för att en av färgerna i den råkar vara (milt) epagrönt.

--- Slut citat ---

DET HÄR är ett spännande område måste jag säga... estet... ett jättesvårt värdeladdat begrepp egentligen, för vem är det som avgör var som är estetiskt "riktigt" eller ej?
Jag skulle mycket väl kunna ha ärtgröna eller epagröna produkter hemma, men jag tror att majoriteten av befolkningen skulle kalla det allt annat än estetiskt?
De flesta hem jag har besökt som inte befolkats av andra alternativare/avvikare etc, har i stort sett sett likadana ut; ungefär som att ta en tur i vilken möbelaffär eller ikea eller liknande? Och jag tror att de betraktar sig själva som esteter, bara köper sådant de tycker om eller som är trendigt och snyggt för tillfället. Och alla vi andra? Tja, inte är det väl estetik det första man tänker sig i alla lägen?

För egen del har jag fått vänja mig vid att när jag tycker att något är estetiskt tilltalande, så kan jag ge mig katten på att andra inte tycker det. Internet var nog vägen för mig att hitta "likasinnade" (låter som om man ägnar sig åt en perversion av något slag, men det är nästan så det är?).

convallaria:

--- Citat från: kikarbara skrivet mån 15 sep 2008 11:38:39 ---Jag skulle mycket väl kunna ha ärtgröna eller epagröna produkter hemma, men jag tror att majoriteten av befolkningen skulle kalla det allt annat än estetiskt?

--- Slut citat ---

Ja, ha-ha, jag skulle tro att väldigt många som skulle anse att mitt ser ut som en skräphög. Men estetik måste ju vara mångfacetterad i sina uttryck. Estetik är väl ett slags medvetenhet och kunskap om utseende, kvalitet och form. Jag kanske inte skulle trivas i till exempel JJ:s hem, men jag tycker det jag har sett av det har varit mycket snyggt och absolut estetiskt.

De som har det som inredningskataloger hemma tror jag inte jag har så mycket gemensamt med själsligt heller.

engelsson:
Detta var faktiskt oerhört intressant. Att läsa o känna igen sig. Att det var fler än jag som har detta tänkande om återanvändning... För det handlar ju inte bara om att gilla retroprylar för  att  de oftast är mer estetiskt tilltalande än nytillverkade saker. Utan det går djupare än så.. För min del är det nog en process som pågått hela livet..min mamma rotade gärna igenom skrotbodar redan på sjuttiotalet och jag har fortsatt som hon..

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion