Allmänt > Fria diskussioner

Användbara retroprylar

<< < (6/7) > >>

engelsson:
     Ada vår familj kom oxå hit från Finland på 60-talet. Vi hade dock vårt hus kvar  med alla prylar och möbler så vi återvände dit varje sommar på semester. Men jag kan kan verkligen känna igen det där med att inte kunna räkna saker tillbaka genom generationerna. Både min mors och fars föräldrahem brändes av tyskarna  under slutfasen av andra världskriget. Där gick mycket släkthistoria i form av textilier, möbler, porslin men framför allt fotografier upp i  rök.                                                                                                                            Kikarbara jag läser din redogörelse av dina barns retrointresse med stort nöje.. Jag har fyra stycken ungar från 23 o ner till 14 i ålder.. De två äldsta är väl måttligt roade av att trängas på loppisar men tar väl gärna emot om jag hittar något som de verkligen vill ha..de två yngsta däremot hyser jag stort hopp om..de små raringarna stod i somras o köade i en hel timme i strilande regn utanför en lokal loppis . De hade sett en cylinderhatt i fönstret under veckan, den här loppisen har bara öppet på lördagar. När loppisen slog upp sina portar kl 9 så kutade de o hann greppa hatten. ;D,

JJ:

--- Citat från: convallaria skrivet mån 15 sep 2008 12:01:56 ---Jag kanske inte skulle trivas i till exempel JJ:s hem, men jag tycker det jag har sett av det har varit mycket snyggt och absolut estetiskt.

--- Slut citat ---

Nej, det är kanske bara jag som trivs i mitt hem - det är ju skräddarsytt just för mig! Eftersom jag har läst många inredningstidningar så har man sett åtminstone ett tusental hem på bild, och ingen av dessa gillar jag bättre än så jag har det nu. Och då är säkert så att ägarna har ägnat en hel del tid och energi för att få det som de själva vill ha det.

Sitter på biblioteket nu och skriver. Modemet packade ihop igår kväll och den nyare datorn krånglar (pekaren rör sig inte trots diverse försök). Och datorn på jobbet får jag inte använda längre då chefen tror att jag gick in på en sida med virus (alla andra får dock surfa...) Få se när jag får igång min andra dator - kan ta lite tid! Om jag inte är här på ett tag så vet ni vad det beror på!

convallaria:

--- Citat från: JJ skrivet tis 16 sep 2008 18:03:55 ---Och då är säkert så att ägarna har ägnat en hel del tid och energi för att få det som de själva vill ha det.

--- Slut citat ---

Ja, det har de alldeles säkert, men jag tror vi lite generaliserande menar när det ser ut om i en "inredningstidning", kanske snarare katalog från en möbelaffär. Det är ju ingen större sport att ha en fet plånbok och gå och handla nåt som alla andra har i ett svep. Det är nog flera här som lägger ner mycket energi  och - om kassan tillåter - mycket pengar på att hitta just det rätta för just oss och vårt hem.

kikarbara:

--- Citat från: engelsson skrivet tis 16 sep 2008 06:32:57 ---     Ada vår familj kom oxå hit från Finland på 60-talet.
--- Slut citat ---

Jahapp, det ante mig. Välkommen in i finnpajsargänget, vi är några stycken här inne.  ;D ;D ;D Det är tydligen här vi samlas sådär tjugo-trettio-fyrtio-år efter att vi kom hit som båtflyktingar... *asg*

Men hallå, kan det vara så att det på något sätt faktiskt är en orsak till att man får det här med gamla grejjer i boet? Vi har ju trots allt kommit hit en gång och knappt ägt mer än paltorna på kroppen och sen jobbat för att få en fungerande tillvaro, med kaffefilterhållare, glas att dricka ur och hållare till toapappret liksom.... det här måste jag nog fundera på? Våra äldre har ju dessutom dessa krigsupplevelser med sig på olika sätt...

engelsson:
Kiitos kiitos ;D så här platsar man ...  Jo nog kanske vår nybbyggartillvaro som barn gjort oss till sådana otroliga hembyggare som vuxna...en slags kompensationsvilja för att balansera tillvaron..   Sen det här med kriget måste ju lämnat sina spår..jag menar hur många berättelser om evakueringar o nedbrända hem o andra trauman ryms    det inte i vår barndom.. 

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion