Författare Ämne: Användbara retroprylar  (läst 17883 gånger)

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Användbara retroprylar
« Svar #30 skrivet: tis 16 sep 2008 20:53:59 »
Kiitos kiitos ;D så här platsar man ...  Jo nog kanske vår nybbyggartillvaro som barn gjort oss till sådana otroliga hembyggare som vuxna...en slags kompensationsvilja för att balansera tillvaron..   Sen det här med kriget måste ju lämnat sina spår..jag menar hur många berättelser om evakueringar o nedbrända hem o andra trauman ryms    det inte i vår barndom.. 

Märkligt nog är man mer märkt än man anar.. för min del innebar det att det här med manliga förebilder inte fanns i överflöd under uppväxten precis, så inte konstigt att jag blev obstinat som kvinna, hade ju världens kaxigaste mormor som minsann fick hugga i, i brist på manlig kraft i hemmet. Kriget tog både min morfar och min farfar, så nog har vi överskott på kvinns på bägge led. Och då blir det lite av Kajsavargfilosofin som gör att man överlever "man tager vad man haver, jasså råkade det vara en retro hallspegel i orange plast, ja-ja, den duger gott".

engelsson

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 601
    • Visa profil
SV: Användbara retroprylar
« Svar #31 skrivet: tis 16 sep 2008 21:00:51 »
Ja jag kan tänka mig att det måste påverkat dig att inte ha varken morfar eller farfar närvarande..alla mina mor o farföräldrar dog innan jag föddes....tack gode gud skonades min far som stred i andra världskriget..men nog var han ärrad av kriget både till kropp o själ..inte fanns det någon hjälp o få för sina mentala skador..inga krisgrupper då inte..det var bara o hänga av sig uniformen o börja bygga upp landet igen..

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Användbara retroprylar
« Svar #32 skrivet: tis 16 sep 2008 22:27:50 »
inga krisgrupper då inte..det var bara o hänga av sig uniformen o börja bygga upp landet igen..

.... efter att man vinkat av ungarna som for med båten...  ;)

engelsson

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 601
    • Visa profil
SV: Användbara retroprylar
« Svar #33 skrivet: ons 17 sep 2008 06:30:44 »
Ja precis fast här följde farsan med..efter att ha snickrat på landet i 20 år :)