Författare Ämne: Användbara retroprylar  (läst 17885 gånger)

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
Användbara retroprylar
« skrivet: tor 4 sep 2008 20:56:08 »
Ada använder sin Quistgaard skärbräda, och det skulle kanske inte alla göra som har köpt en sådan. Hur många använder sina vaser till det som de är gjorda för? Lampor är praktiska, och de jag har köpt till mig själv som fungerar lyser varje dag. Blomkrukor skall också användas tycker jag, men ännu har jag inte tänt stearinljusen i mina ljusstakar. Hur många använder en gammal brödrost egentligen? Te dricker jag i gammal kopp men inte i zebrakopparna. Frukt i fruktskålarna har jag ibland men ingen sallad i salladsskålarna. Skall alla retroprylar användas tycker ni? Använder ni allt?

Domino

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 250
    • Visa profil
SV: Användbara retroprylar
« Svar #1 skrivet: tor 4 sep 2008 21:43:30 »
Det mesta står mest som prydnad faktiskt, man blir lite rädd om dessa ting som man trånat efter och kanske äntligen fått tag på.

Det enda jag egentligen använder (som jag kan komma på just nu) är mina kryddlådor, har ett kryddställ i Rörstrands Standard, det står framme på min köksbänk och är fylld med allt möjligt från mjöl till salt och kryddor!

Vince

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 241
    • Visa profil
SV: Användbara retroprylar
« Svar #2 skrivet: tor 4 sep 2008 22:09:04 »
Allt ska användas i min värld och det görs det också,ett föremål med ett tydligt praktiskt syfte och som ändå kan stå som prydnad är det bästa tycker jag,Saker enbart för prydnad funkar väll men hur kul är det?

MVH Micke

Tallen

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 356
    • Visa profil
    • Porslinsbloggen
SV: Användbara retroprylar
« Svar #3 skrivet: tor 4 sep 2008 22:19:32 »
Glas och porslin som är i fint skick, utan skador och för mycket "väl använd"-faktor tycker jag att man ska använda! Jag använder det mesta själv, även Zebra-kopparna  ;)

Jag kollar mycket på kvaliteten och slitstyrkan och väljer oftast att använda väljer det som tål mest!

Jag håller dock med om att man kanske inte använder alla gamla grejer, det beror ju lite på hur känsliga dom är, helst vill man ju inte förstöra det man har. Sen skulle jag tveka att använda gamla elgrejer som rostar etc, då mest pga att jag är rädd för bränder...

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Användbara retroprylar
« Svar #4 skrivet: tor 4 sep 2008 22:38:37 »
Jag anar att du inte skulle använt skärbrädan JJ  :) ja hade förstås inte tänkt att få den missfärgad av saker och huggen i med köttyxa, utan använda den till snällare saker - jag tror inte jag skulle trivas med att ta fram en plastbräda nu när jag har denna, och i så fall bara ha den denna som prydnad.

Man måste väl inte använda alla sina fina prylar men jag tycker man ska unna sig lite vardagsglädje (som jag sa i skärbrädetråden) Man ska trivas med muggen, glaset man håller i, tallriken man äter på, lampan i taket ska tåla att titta på osv. Nu låter det som det är fulländat och väldesignat hemma hos mej, men det är det ju verkligen inte, utan en salig blandning, men vissa saker kommer bara inte över tröskeln.

Brödrost råkar jag ha en bullig stor femtiotalsaktig blank från krups, men det var bara för att jag köpte familjen en julklapp på impuls sådär som man gör, hade letat länge efter en gammal på loppis med hel sladd, gärna en sån där skivan rinner ner och man vänder brödet själv, varför skulle man inte använda en sån? -Har haft en i hemmet via sambo en gång för länge sen -i bruk. Man putsar såklart bort allt gammalt bös man bara kan och litar på att värmen dödar resten av baseluskerna
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Användbara retroprylar
« Svar #5 skrivet: fre 5 sep 2008 06:43:54 »
Jag anar att du inte skulle använt skärbrädan JJ  :)

Jovisst, om jag hade lagat mat. Men eftersom jag inte gör det nu så hade den fått vara oanvänd.

änglautanskor

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 640
    • Visa profil
SV: Användbara retroprylar
« Svar #6 skrivet: lör 6 sep 2008 20:00:11 »
Klart man ska använda alla sina gamla prylar som man har ,vad annars för nytta har man av dessa ting.Självklart hamnar vissa föremål på hyllan av diverse olika orsaker, men visst är det en glädje att duka upp till fest med vackra gamla skålar ,glas mm , perfekt tillfälle att även berätta för barnbarnen om dessa föremåls närvaro för farmor  eller mormors barndom.




convallaria

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 670
    • Visa profil
SV: Användbara retroprylar
« Svar #7 skrivet: mån 8 sep 2008 19:24:27 »
Klart jag använder! 1700-talsglasen får inte alla slarvrar dricka ur, men annars anväds det mesta. Klart man blir ledsen när nåt gr sönder (slog sönder en gustavsbergstekanna från 30-talet i dag), men det är ju liksom inbyggd i glas och porslin särskilt att de en vacker dag kraschar.
Letar alltid användbara saker på loppis som gör att jag kan skänka iväg nåt som är nyare: citruspress, potatisstamp, kaffefilterhållare, kastruller, durkslag etc etc. Det mesta var ju snyggare förr.
Allt går.

Ficklampan

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 134
    • Visa profil
SV: Användbara retroprylar
« Svar #8 skrivet: tis 9 sep 2008 20:46:56 »
Jag använder min röda Clara-konservöppnare och mina Gustavsberg Dresden-tallrikar ibland. Men mina fina oanvända (jag tror de är helt oanvända i alla fall) Berså-koppar står oanvända i sitt skåp. Och det ska de få göra också, de är för fina för att riskera att bli kantstötta, tycker jag...
Jag samlar på ficklampor, kompasser och bärbara kommunikationsradioapparater. Tidigare samlade jag på skyddshjälmar(!) också, men det har jag inte utrymme till numera...

änglautanskor

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 640
    • Visa profil
SV: Användbara retroprylar
« Svar #9 skrivet: tis 9 sep 2008 21:09:38 »
Jag använder alla mina älskade porslinsföremål dagligen, barnbarnen älskar mina Pippimuggar från Rörstrands vissa dyrt inköpta från Tradera.
När mina barn var små och det vara kalas hos deras farmor och farfar så serverades maten på tallrikar från 1700-talet i matsalen med äkta mattor under matsalsbordet.
Nu är det barnbarnsbarnen som får maten serverad på dessa dyrbara vackra tallrikar och vad jag vet så har ingen av alla dessa barnbarn eller barnbarnsbarn krossat  nån tallrik eller nåt vackert kristallglas.

Reseda

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 238
    • Visa profil
SV: Användbara retroprylar
« Svar #10 skrivet: lör 13 sep 2008 23:16:42 »
Tack traderasäljare för att ni säljer glas för komplettering  ::)

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Användbara retroprylar
« Svar #11 skrivet: sön 14 sep 2008 11:02:46 »
Jag tycker inte att man skall omge sig med saker man inte har tänkt använda, eller jag försöker leva efter den devisen själv rättare sagt -lättare sagt än gjort. Medger att jag har viss överkonsumtion av gamla grejjemojjer jag inte behöver... men jag skall bli bättre på detta!

Att ha gamla tallrikar och glas och bestick, what-ever; för mig är grejjen att det både blir en resursbesparing och att det finns ett syfte med samlandet annars kan det lika gärna vara. Man kan inte gärna bo i ett museum? Att gå på loppis är för mig ett sätt att konsumera alternativt, ett istället för att åka till ikea och liknande, inte för att det blir billigare, för det blir det ju inte alltid, men för att slippa bidra till massproduktion, barnarbete etc. Skall jag handla användbart nytt så visst, jag kan åka till ikea men jag väljer hellre och mer gärna att gynna någon liten aktör på marknaden, något som blir mer och mer sällsynt för att de slukas av jättarna.

Jag har som person lite svårt att förstå varför man köper på sig dyrare saker än man kan tänka sig att använda eller varför man köper bruksvaror som man bara skall ha till prydnad. Det blir en form av snobberi för mig, tjusningen för mig är att gamla varor är precis lika funktionella som nya, kostar en spottstyver och är ofta roligare, framförallt har inte grannen exakt likadana.

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Användbara retroprylar
« Svar #12 skrivet: sön 14 sep 2008 12:40:20 »
Jag resonerar också åt det hållet, det känns skönt att återanvända något som annars skulle hamna på tippen kastat av slit och släng folket. Och pengarna för en del inköp går till välgörenhet, det känns bra.

Se bifogad bild hur det fint det gör sig med en simpel något naggad Vereco salladsskål köpt för en tia, och anonyma retro salladsbestick (de var antagligen oanvända då de som synes mörknade direkt i kontakten med dressingen) Jag föredrar den salladsskålen trots naggen, av nån anledning.

Nu ska jag åka och köpa ingredienser till en sån sallad, hungrig :)
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

engelsson

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 601
    • Visa profil
SV: Användbara retroprylar
« Svar #13 skrivet: sön 14 sep 2008 17:59:05 »
Satt o tittade mig omkring i köket där jag sitter vid datorn för o se hur  vi har det med gammalt o nytt.. Kom fram till att säkert 80% av allt i köket inklusive möbler är gammalt.. Med andra ord köpt begagnat   Allt, nästan allt används dagligen... Det enda problemet när man är ute o snurrar på loppisar är att lära sig att begränsa sig :-\ Det är ju så mycket som är fint....har rätt nyligen börjat lära mig att "gå ifrån" vackra "bra o ha saker" Så nu har jag börjat köpa på mig saker att ge bort..så släkt o vänner får lära sig att presenter i fortsättningen kommer att vara bättre begagnade men ack så fina ;D

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Användbara retroprylar
« Svar #14 skrivet: sön 14 sep 2008 20:11:56 »
Då kanske vi skall göra om ämnet och fråga oss varför vi köper retroprylar istället! Anledningen kan variera har jag märkt av svaren hittills.

För min egen skull så är anledningarna två, och ibland en kombination av dessa.

1. Min samlarmani! Vissa av mina prylar samlar jag på och använder dem inte till det som de är tillverkade för. Partyglasen, Coloradoporslinet, Prontokeramiken är tre exempel. Coloradoporslinet hade jag iofs säkert använt om jag hade levt ett normalt liv och ätit lagad mat, men så är inte fallet nu.

2. Mitt behov av estetik! Målet är att skapa ett helt hem med enbart saker som jag starkt känner för estetiskt. Jag har komponerat stringhyllan, nagelljusstaken, dominoföremålen och krenitskålarna t ex. Dessutom några målningar som ni kanske har sett. Det optimala hade varit om man kunde ha ritat sitt hus själv och inrett det precis som jag hade önskat, men med rådande förutsättningar så är detta helt omöjligt så det får bli en mer verklighetsanpassad version av detta mål.