Allmänt > Fria diskussioner
Folk stjäl från min butik :(
Wanja:
Hm, nja, det ryms liksom inte riktigt i budgeten just nu... Kämpar för att betala hyra & räkningar...
Reggis:
Jag förstår men det finns sådana man bara ställer upp och då kan du komma undan med ändå lägre belopp. Du kan köra dem trådlöst så slipper du kabeldragning. Jag tror nog att det är den enda lösningen för dig. Du bör ha två kameror per rum. Ingen gillar att bli filmad när de stjäl. Sätt upp dekaler då utan kamera det brukar också hjälpa. Det kostar bara någon 100-lapp.
Wanja:
Men det känns ju så obehagligt! Jag vill ju att folk ska trivas i min butik, inte att de ska gå och känna sig bevakade. Då måste väl nästan varularm vara bättre? Men allt för dyrt just nu, dock. Ni andra som har liknande verksamhet, hur gör ni?
Reggis:
Ingen känner sig bevakad idag. Det är kameror överallt man tänker inte på det. Upp med dekaler nu till att börja med. Hjälper det så behövs inga kameror. De enda som reagerar är de som har för avsikt att stjäla och dom vill du inte ha som kunder i alla fall.
convallaria:
Usch, det är så himla trist när folk stjäl. Som tur är inträffar det sällan.
Det ligger mycket i vad Kikis sa, att det är den du minst anar. En gång blev jag av med två BAMSE-vaser av Edvin Ollers. Minst fem kilo styck och jag vet vem som gjorde det, för det var den enda kunden den eftermiddagen: den stiligt klädd, mycket trevlig dam i femtiofemårsåldern med väskor av Josef Franktyg. Rymliga nog att rymma varsin vas. Jag lämnade henne ifred sen i det inre rummet. Jag såg direkt att vaserna var borta sen hon gått. Hon kom aldrig mer tillbaks. Men jag kände mig så kränkt. Vi hade samtalat i gott och väl tio minuter och hon var verserad och kunnig.
Jag har aldrig haft råd med larm och inte velat sätta upp lappar eller skyltar som misstänkliggör alla. Istället har jag hängt upp speglar (som är till salu) så intrikat att jag kan se "runt hörn" genom att titta i speglarna. En annan sak jag märkt, är att religiösa tryck och bonader på temat har en vis verkan! Men det är nog svårt att hitta några sådana som skulle passa in i en 50-60-talsbutik....
När jag hade butik i stan gjorde jag en diskret märkning vid dörren, en variant på den färdiga i plast som ska ge en angivelse av hur lång en misstänkt person är.
Särskilt stöldbegärliga saker har jag naturligtvis inom synhåll, men hur man än garderar sig, stjäl den som kommit i det syftet. Däremot kan man genom diverse förebyggande åtgärder förhindra "ärliga" personer att bli impulstjuvar.
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida
[*] Föregående sida
Gå till fullversion