Allmänt > Fria diskussioner

Folk stjäl från min butik :(

<< < (3/6) > >>

Reggis:
Ärliga personer? impulstjuvar???????

Antingen är man ärlig eller så är man inte det. Det där snacket om att tillfälligheten gör tjuven eller man skall icke fresta tror jag inte ett dyft på. Personer som tänker så avstår bara på grund av feghet att åka dit.

Jag kan möjligen tänka mig att om ingen enskild drabbas så kan möjligen ett sådant tillfälle ges. Du hittar en påse med pengar i skogen och det är uppenbart att det går på försäkring eller något sånt.

convallaria:
Mmm, ärliga inom citationstecken, alltså. De flesta tjyvar av den här typen betraktar sig nämligen inte som tjyvar, utan som hedervärda medborgare som det är lite synd om, så de är faktiskt värda en vas eller så och det drabbar säkert ingen fattig etc etc. Jag skulle vilja påstå att den här sorterns tjyvar är vanligare än de professionella.

Vi brukar säga det här på landet där jag bor, att hänglås sätter vi bara upp för att förhindra ärliga människor från att begå inbrott. Riktiga tjuvar kommer in i alla fall.

Sen finns det ju ÄRLIGA människor också, Gud vare lov och tack.

Reggis:
Ärligt talat, detta var en vits, jag skulle aldrig komma på tanken att stjäla på den här nivån, det är ju inga pengar att tala om  för faan. Ett dominofat, en kruka, va faan talar vi om. Även om jag helt saknar fallenhet för den här typen av aktiviteter skulle jag aldrig komma på idén att stjäla för några 100-lappar eller några 1.000-lappar. Det är ju korkat att ta risken att åka fast för det. Det skall till helt andra belopp för att eventuellt sukta mig. Jag vill nog se sjusiffriga belopp minst och då handlar det inte om att snatta retroprylar.

kikarbara:

--- Citat från: Reggis skrivet tor  5 feb 2009 22:34:48 ---Ärligt talat, detta var en vits, jag skulle aldrig komma på tanken att stjäla på den här nivån, det är ju inga pengar att tala om  för faan. Ett dominofat, en kruka, va faan talar vi om. Även om jag helt saknar fallenhet för den här typen av aktiviteter skulle jag aldrig komma på idén att stjäla för några 100-lappar eller några 1.000-lappar. Det är ju korkat att ta risken att åka fast för det. Det skall till helt andra belopp för att eventuellt sukta mig. Jag vill nog se sjusiffriga belopp minst och då handlar det inte om att snatta retroprylar.

--- Slut citat ---

Jaaa du, folk skitar ner sig för mindre. Jag är för min del så dum-snål att jag märker kläder på galgarna. Hur gör man då om man hittar en märkeströjja för 40/60:- och vill ha den? Enkelt, man byter till en 10:- eller 20:-´s galge och gör ett klipp. Smart va?

Visst kan jag märka bättre och "säkrare" men det kostar och tar tid på ett helt annat sätt. Men jag har insett att jag måste överväga detta trots att det tar emot.

JJ:
Tyvärr så verkar det som att i stort sett alla handlare råkar ut för sådant. Många har småsaker inlåsta i glasskåp, på gott och ont.

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion