Allmänt > Fria diskussioner
Kungslig förening
welle:
Dina tankegångar är geniala Ada. Salongsberusade snillen som ritar formler på linnedukarna… det är ju humorn som är det viktigaste i livet.
Men det ena behöver inte utesluta det andra. Kungafamiljens kontrast bland alla bohemiska genier skulle ge festligheterna en extra krydda, så bevara konungen och?…det demokratiska landet! :D
JJ:
Man skall inte överskatta nobellpristagarnas intelligens och förmåga. Många stora upptäckter kommer till av en slump, och oftast jobbar man i team vid forskning. Den som får nobelpriset blir då ibland ledaren för teamet som kanske inte har varit så inblandad i forskningen utan är den som är mest lämpad att föreläsa och marknadsföra upptäckterna.
För övrigt förstår jag inte varför man nödvändigtvis måste ha en president om vi avskaffar kungen. Kungen har ju bara en symbolisk funktion ändå och inget allvarligt händer om han inte finns kvar.
welle:
Om jag påstår att varenda fysikpristagare genom tiderna är intelligentare än jag, så inte är det att överskatta deras intelligens på något sätt, men vad spelar det för roll, intelligens är ändå bara en överskattad egenskap.
Britta:
Ett av de främsta skälen till att avskaffa monarkin är att skydda människor att
bli infödda i sådant sammanhang. Frihet är det bästa ting - och här handlar
det banne mig inte om frihet. Bästa skyddet för ätten Bernadotte är att de
avmonarkiseras och kan börja leva ett normalt liv.
JJ:
Även om kungafamiljen avmonarkiseras så kommer de inte att leva ett normalt liv för det. De kommer ändå att tillhöra överklassen och leva sitt liv i en lyx som de flesta av vi andra bara kan fantisera om. De har de rätta kontakterna och har gått på de rätta skolorna för att kunna tillhöra folket med makt och rikedom. Så att flytta till en fattig förort (där jag bor) kommer de aldrig att göra.
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida
[*] Föregående sida
Gå till fullversion