Författare Ämne: Förbättringsförslag välkomnas!  (läst 26727 gånger)

brodertuck

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 383
  • To much is not enough
    • Visa profil
SV: Förbättringsförslag välkomnas!
« Svar #45 skrivet: ons 9 jan 2008 08:39:10 »
På ett annat forum heter det Mekaniskt, Tekniskt & Elektriskt. Det täcker väl in det mesta som önskas här också. Men tanken var kanske att inte kopiera rakt av :)

kas

  • Gäst
SV: Förbättringsförslag välkomnas!
« Svar #46 skrivet: ons 9 jan 2008 12:26:16 »
Hushållsmaskiner & verktyg...Affär & Kontor...Garage & Hobby...Det kan ju komma in vad som helst, modellflygplan, bilar...Jag har lärt mig här att det hjälper inte iallafall, helt plötsligt hamnar en sak eller diskution på fel ställe, orsaken tror jag är att folk är så glada att det bara blir så! ???

kas

  • Gäst
SV: Förbättringsförslag välkomnas!
« Svar #47 skrivet: ons 9 jan 2008 16:15:06 »
Jag börjar ana varför även gamla rävar hamnar fel med inläggen...Vi saknar en rak alfabetisk lista, typ katalog med rubriker, som man kan scrolla i, då skulle den mest förhärdade inte kunna missa,
(AHA!!!  DÄR har jag skvallerkanalen) där kan jag skriva nästan allt, utom saker som hårt hör hemma under speciellt tema och rubrik, själv läser jag alla inlägg på (senaste inlägg) där kommer ju allt nytt direkt om det funkar som det ska, därefter kanske det finns ett inlägg med bilder, ja då lyfter jag upp den rubriken från senaste inlägg och tittar!  För mig tar högst en minut att kolla av nyheterna.
 Sa jag skvallerkanalen? Jo det var min tanke att den skulle fånga upp allt ovidkommande prat, som inte är något inlägg! Och nu får jag väl veta att jag lever och vem jag är!!!??? Detta är ett typiskt inte inlägg.

kas

  • Gäst
SV: Förbättringsförslag välkomnas!
« Svar #48 skrivet: ons 9 jan 2008 21:34:05 »
Min ide om katalogutförande enl. A-Ö principen ska inte missförstås :o, Det är inte lätt att leka pedagog med min livsstil, det här älskar REGGIE, jag kan ha hur många objekt som helst igång hela tiden, därför tycker man att folk är tröga när dom inte förstår
Till saken:Vi har sökregister! Det har jag stängt ner, bara det nödvändigaste är öppet....Varför? Jo jag vet vad ska ägna mig åt när jag går in, och nu kommer det bästa! Vi har en himla mängd underrubriker under kategorier, där kommer finessen, vill jag titta på kaffeporslin, då markerar man de och är framme direkt!! Detta ska du tänka till på min sköna Admin som stavar rätt ibland ;D
I första hand får du mycket redig.arbete men När det är klart då kommer du att bli så snäll mot mig!
Jag har varit med och utformat layouter till program som blivit otroligt användarvänliga, på sikt, när komponenter 4-5 000 instrument ska hanteras... men gör det nu innan det sväller för mycket 8)   

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Förbättringsförslag välkomnas!
« Svar #49 skrivet: ons 9 jan 2008 21:41:13 »
Det kräver väl också att många rubriker måste skrivas om, och vissa ämnen kan börja med en sak och sluta med en helt annan sak efter ett antal inlägg. Dessutom måste vi ha hårda regler för rubriksättning så att huvudämnet måste vara det första ordet i rubriken.


kas

  • Gäst
SV: Förbättringsförslag välkomnas!
« Svar #50 skrivet: ons 9 jan 2008 23:18:22 »
JA! Personligen anser jag att det här går åt helvete om det inte görs något åt eländet! Naturligtvis är det Ada som tar sig en tid och bestämmer att så här ska det se ut...Men som inrikningen går nu så kommer det att bli groteskt, det är bara människor som skriver och då blir det så...Jag menar att det är inte dina eller mina trådar, så ska man inte betrakta saken, det är ju allas gemensamma intresse att
få en ordning i listorna. Jag vet ju inte heller om programvaran har begränsningar så att det inte går att utföra...Men som varje användare är man intresserad att snabbt hitta sin Barnvagn, som kan ha samlingsrubrik kanske Fordon. Det här sväller med en hastighet som kommer att bli omöjlig att kontrollera, det var nog inte tanken från början...Alltså listan ska bestå av detaljnivå, det behövs inte så många rubriker mera, för följer man den linjen kommer Ada att avlasta sig ett himla arbete vid horisonten! Det finns en sökväg som jag har provat, men är lite undanskymd och fungerar faktiskt, man skriver i ett sökord, ett antal siffror, det var den där glasälgen som hade de siffrorna i beteckningen...Men som sagt mitt i en teknisk tråd så börjar folk att skriva om sina privata saker, till slut måste admin bestämma att nya rubriker och underrubriker ska skapas genom admin! Som sista utväg måste hon dumpa efter ett visst mönster, 3 månader för att slippa kaos...Jag har försökt på snällt sätt säga att "Skvallerkanalen" är till för allt som inte är specifikt inlägg, där är det bara att pladdra på! 8)

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Förbättringsförslag välkomnas!
« Svar #51 skrivet: tor 10 jan 2008 06:39:30 »
Jag tror inte så mycket på den idén. Blir det hårda regler på hur man får skriva så drar sig vissa för att skriva någonting alls, eller skriver i andra forum istället pga rädsla för att göra fel och få en tillsägelse. Och visar man en bild med t ex tre saker som man inte vet någonting om och som man tror hör ihop men visar sig komma från tre olika fabriker så blir det problem. Då är det bättre att var och en sparar de inlägg man är intresserad av som textfiler och nya medlemmar får titta på listan och avgöra själva vad de vill titta på - ingen tittar väl på precis allting ändå (utom möjligtvis admin för att hålla koll på vad som skrivs). Någon annan som har en åsikt om detta?

kas

  • Gäst
SV: Förbättringsförslag välkomnas!
« Svar #52 skrivet: tor 10 jan 2008 09:10:53 »
 Ta och utveckla de där, JAG förstod inte!

kas

  • Gäst
SV: Förbättringsförslag välkomnas!
« Svar #53 skrivet: tor 10 jan 2008 10:21:14 »
Kul att svara sig själv! Jag har analyserat mina tankegångar och andras förslag...Det är problem!
Trådförfattaren har uppmärksammat detta(JJ) och han är rätt ute...Tar vi inte åt oss av den smarta kritiken, utan bara fortsätter att bladdra på som ingenting hänt, vad får retro då för utveckling? Tänk efter, Ska inte vuxna kunna lägga in lite självdiciplin, och hjälpa till att fortsättningsvis skriva på rätt ställe? Använd kopiera/klistra/radera funktionen om ni upptäcker att detta blev inte rätt!!! Vi har ju möjlighet att själva göra detta, jag själv anser att utan den skulle jag tveklöst sluta att göra inlägg, för så bra är man inte att allt blir hyfsat direkt!
Vad anbelangar programvaran så krävs det säkert så mycket, att iden i basen försvinner, så kontinuitet är nog svaret där...
Vi ska heller inte prata om nybörjare och deras problem med inlägg, finns det sunt förnuft så ordnar vi själva det.
 Problemen har skapats av oss själva tyvärr, det skapas en massa rubriker hela tiden, som är onödiga!
Det blir i slutänden som ett "Hemmareportage hos REGGIE" hon vet inte om hon har en eller kanske två av en figurin! ;D
Sen har vi en Akilleshäl till i programmet, det finns stattestiktavlor där allt registreras med Stjärnor och antal inlägg och hur många som tittat på de o de, jag kollar ofta där själv men inte bryr jag mej om var jag står på den listan, utan jag kollar för att se förhandsinfo på månatliga statten!
Vad anbelangar "jag undrar vad är detta?" av någon sort, så skulle jag inte bli förvånad om det kanske finns en sådan rubrik redan, annars så tycker jag att det går att skapa en, så får man kanske utrett där och kan slussas till rätt rubrik så småningom...
Några tankar på morgonen mvh
« Senast ändrad: tor 10 jan 2008 10:42:48 av kas »

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Förbättringsförslag välkomnas!
« Svar #54 skrivet: tor 10 jan 2008 12:19:47 »
Jag menade att det blir problem om man skall använda ditt system kas när vissa frågor får mer än ett svar inom olika områden. Jag tycker inte att Retroforum behöver styras upp. Folk får skriva vad de vill (inom nuvarande regelbestämmelser). Det är nog ingen risk att forumet delvis spårar ur såsom det har gjort på andra ställen (AP). Låt folk ha kul och förhoppningsvis hålla sig till ämnena med vissa undantag. Nu tycker jag att det är admins tur att träda in och säga vad hon tycker.

kas

  • Gäst
SV: Förbättringsförslag välkomnas!
« Svar #55 skrivet: tor 10 jan 2008 13:06:24 »
 Jag har en viss förmåga att "hetta" upp diskutioner, jag säger alltid vad jag tycker, det får bära eller brista, skit samma, jag har vinklat olika scenarier nu som kan inträffa...Kul att du nämnde AP, ett fåtal där har vett, det kastas granater i även ämnestrådar, därför poppar jag upp där och är allmänt otrevlig när jag känner för det! Med några undantag...
 Ada har alltid haft bollen o så ska de vara, men nog skulle ni kunna vara så snälla att åtminstone försöka bjuda till, så hon inte behöver bara sitta och styra upp hela tiden?
Som exempel, inatt vaknade jag och kollade mail från USA, då gjorde jag en snabbkoll på retro, och vem tror ni var inloggad? Jo ADA!

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Förbättringsförslag välkomnas!
« Svar #56 skrivet: tor 10 jan 2008 14:02:27 »
Kas, jag jobbade inatt ja, en uppdatering slutfördes fram på småtimmarna, har vänt lite för mycket på dygnet tack vare helgerna... sen får man svårt att sova när man försöker lägga sej tidigare.

Så länge du Kas rör som du gör svarar lite här och där, inte i tråden diskussionen förs, ska du inte säga nåt om ordningen

Ett exempel, vi pratar i Klagotråden, och  du skriver i Skvallerkanalen som ett svar på mitt problem med scannerprogramvaran.

Så jag bortser från dina åsikter om ordningen i forumet tills jag ser bättring på den punkten

Kan tillägga förresten att det inte är alltid man är vid datorn fast datorn står på och man är inloggad, det kan vara nåt helt annat man gör fast man verkar vara online. Inte ovanligt att min dator står på i flera dygn utan avbrott för den delen (främst för att jag stängt av men missat att kryssa för ett "Vill du spara.." så datorn visar sig aldrig stängt av sig för natten :)), det kanske också visar närvaro på Retro, jag har inte undersökt saken.
« Senast ändrad: tor 10 jan 2008 14:34:34 av ada »
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

kas

  • Gäst
SV: Förbättringsförslag välkomnas!
« Svar #57 skrivet: mån 14 jan 2008 01:11:11 »
Upptäcker ditt inlägg nu, jag har släppt det här om ordningen, du ser ju själv att det är överallt, jag är inte Don Q som går mot väderkvarnarna!

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Förbättringsförslag välkomnas!
« Svar #58 skrivet: tor 21 feb 2008 12:46:24 »
FÖRBÄTTRINGSFÖRSLAG VÄLKOMNAS, var det ja...Hmmm, är splitterny på denna sida, men har väl genast några tankar, om än så blygsamma. Första tanken var att all information såg så likartat ut, skulle vilja ha grupperna mer ordnade i både olika färg och bildikoner. Däröver ha underrubriker, om man är riktigt intresserad ett speciellt ämne. Som grymt intresserad av retro, vill man inspireras redan vid första sidan ;D
Nu tror jag väl även Frippe är nöjd :)

Jo och underrubriker går bra att lägga till där det uppstår naturliga uppdelningar, och det finns flera inlägg som passar att grupperas, t ex svensk porslin kunde få den kända uppdelningen i olika tillverkare, Rörstrand, Gustavsberg osv, men det kan man spara tills det är fler inlägg.
Mitt senaste projekt www.ipnr.se