Författare Ämne: Förbättringsförslag välkomnas!  (läst 26731 gånger)

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
Förbättringsförslag välkomnas!
« skrivet: tis 6 nov 2007 14:06:43 »
Har ni idéer om vad vi ska hitta på mer med forumet, förändra kategorier, lägga till, osv och andra önskemål, är det hjärtligt välkommet.

Ang kategorier tänkte jag att jag börjar bunta ihop utifrån vad jag ser att vi har en knippe av: t ex kan det bli en Gullaskruf-kategori, en Rörstrand osv, tänkte om man låter bli att skapa en kategori innan det finns inlägg som hör dit, så man inte behöver klicka runt och hitta ingenting under somliga rubriker

Ã…sikter och idéer av alla de slag välkomnas alltså!
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

brodertuck

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 383
  • To much is not enough
    • Visa profil
SV: Förbättringsförslag välkomnas!
« Svar #1 skrivet: tis 6 nov 2007 16:02:33 »
Jag är lite kluven till att dela upp i specialkategorier. Lite beroende på hur det görs, men indexsidan tycker jag inte bör bli större, den är nästan stor som det är nu, det måste vara lätt att överblicka utan att hålla på och scrolla för mycket. Underkategorier är ett alternativ, men det har också nackdelar. Det blir en jädrans massa klickande fram och tillbaka, samt att risken är stor att man sållar bort de kategorier man inte är helt insnöad på. Som det är nu ser man saker som kanske ligger i utkanten av ens eget intresse och som man kanske inte aktivt hade sökt upp. Detta menar jag bidrar till breddning av både kunnande och intresse. Än så länge är här inte så mycket inlägg utan att man hinner med att gå igenom det mesta utan att dela upp i smådelar.



 

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Förbättringsförslag välkomnas!
« Svar #2 skrivet: tis 6 nov 2007 16:21:30 »
nej underkategorier var det tänkt i så fall, inte längre sida

FÖR underkategorier kunde argumentet vara att folk insnöade på rörstrandsserviser t ex ser det samlat och inte behöver leta runt

Har alla märkt att man kan "fälla ihop" en kategori man inte är intresserad av? Man slipper en så omfattande indexsida om man väljer att ha bara det man är intresserad av öppet.
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

brodertuck

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 383
  • To much is not enough
    • Visa profil
SV: Förbättringsförslag välkomnas!
« Svar #3 skrivet: tis 6 nov 2007 16:38:00 »
Japp. Finska dragspel är väl inget som jag direkt kollar varje dag ;D

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Förbättringsförslag välkomnas!
« Svar #4 skrivet: tis 6 nov 2007 21:20:12 »
Nackdelen med indelningar i glaskategorin är att det kan bli som på AP där man är osäker på vart föremålen passar och kan hitta det mesta under alla fyra underkategorierna.

Nu har jag aldrig kollat på "finska dragspel" men om det är eller blir många intresserade där så kan det bli ett separat forum. På Samlaren fanns det förr ett samlarforum (som sedan hackades och lades ned pga detta), och i början fanns en avdelning för samlare av gamla motorsågar. Samlare från hela världen kom dit och skrev och allt skrevs pga detta på engelska. Sedan blev det ett eget forum skiljt från samlarforumet. Inte för att det gör mig något att det finns där men blir det en omfattande avdelning så är det kanske det mest praktiska.

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Förbättringsförslag välkomnas!
« Svar #5 skrivet: tis 6 nov 2007 23:27:35 »
Ni hänger inte med. Finska dragspel ligger där för att det är kul(t), ett pittoreskt inslag :)

Det är ingen större grej, eller påtvingad väntjänst eller så, men än så länge är det inte i vägen.
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

kas

  • Gäst
SV: Förbättringsförslag välkomnas!
« Svar #6 skrivet: ons 7 nov 2007 21:45:25 »
 Fast jag egentligen inte har tid att skriva nu, så måste jag bara säga att man har olika smak...
Ada har bett mig om denna tjänst( skriva om ex.vis Finska dragspel), och då gjorde jag min"gamla AP-haverist" de! Sen att det finns andra som är intresserade kan ni se i Statistiska rutan, där allting följs upp i siffror, och då visar dessa siffror på ett stort intresse...Tackar ???

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Förbättringsförslag välkomnas!
« Svar #7 skrivet: ons 7 nov 2007 22:10:39 »
Jag har inte tvivlat på att det finns stort intresse för finska dragspel, men eftersom att det inte intresserar mig så har jag inte varit där och läst och vet då inte om det är många som skriver eller bara du kas. Men om det är många som skriver och det finns stort intresse så är väl detta ämne värt ett eget forum om denna lösning är bättre än att det ligger på detta forum. Bara ett förslag, och det var detta som efterfrågades i denna tråd.
« Senast ändrad: ons 7 nov 2007 22:12:17 av JJ »

brodertuck

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 383
  • To much is not enough
    • Visa profil
SV: Förbättringsförslag välkomnas!
« Svar #8 skrivet: ons 7 nov 2007 22:27:23 »
Visst har de finska dragspelen en plats på forumet, inget snack om annat, det är ju faktiskt en av de populäraste kategorierna. Det var just det med smaken jag menade med mitt första inlägg om den kategorin. Personligen hoppar jag gärna över dem, likaväl som smycken och textil.

änglautanskor

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 640
    • Visa profil
SV: Förbättringsförslag välkomnas!
« Svar #9 skrivet: mån 26 nov 2007 21:27:41 »
Hej , jag behöver ju veta hur man vet att ett dragspel är finskt , har för mig att jag har lagt in en ett inlägg tidigare om mitt dragspel ,men jag har letat efter inlägget ,men har inte hittat det, så jag försöker igen .........
Mitt dragspel är märkt Hagstrom, ser ut som dragspel brukar göra antar jag inte vet jag . Jag hade tankar när jag tog hand om det att nåt av barnbarnen  kanske eventuellt kunde uttrycka samt utveckla sitt musikintresse.
Detta har jag inte sett skymten av hittills,så nu har jag ett förslag till alla på forumet, jag vill att vi alla betämmer oss för ett gemensamt mål för ett område för att stötta andra i vår värld, jag tycker att läkare utan gränser verkar helt okej, mitt dragspel skänker jag till detta ändamål, hoppas på hjälp från mina vänner på forumet hur vi ska lösa detta på bästa sätt

kas

  • Gäst
SV: Förbättringsförslag välkomnas!
« Svar #10 skrivet: tis 27 nov 2007 09:04:36 »
 Man ska inte "ha för sig", bättre veta! Lägg in spelet under (inte finska spel)...Titta hur jag fotat och är det svart, ha vit bakgrund och tvärtom...Försök att undvika blänkblink i linsen, ska gå...Finns det ett nr på framsidan ,skriv det + vikten...Finns något register på baksidan, så skriv, det syns ju inte på frontbild...(gammalt spel)...Nånting ska jag nog kunna skriva, nu är det upp till DIG!!!MVH ;)

« Senast ändrad: tis 27 nov 2007 23:20:48 av ada »

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Förbättringsförslag välkomnas!
« Svar #11 skrivet: tis 27 nov 2007 23:21:03 »
Ada flyttar Änglas beskrivning som följde här till ett eget ämne under Finska dragspel.

http://www.retroforum.se/index.php?topic=401.0
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

kas

  • Gäst
SV: Förbättringsförslag välkomnas!
« Svar #12 skrivet: ons 28 nov 2007 09:43:28 »
 Sitter här och funderar på att uttrycka mig, ska man skriva lägg in under,(kan missförstås att lägga sig under), eller lägg in på xxx (betyder kanske lägga sig på), osv. det är ju svårt när man inte känner motparten... ;D

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Förbättringsförslag välkomnas!
« Svar #13 skrivet: ons 28 nov 2007 13:01:07 »
Kommer osökt att tänka på anställningsintrevjun jag satt på, och mannen som beskrev sitt företag sa "Vi ligger i marknadssegmentet med de riktigt stora företagen, och det är just dem vi vill ligga med" en sk freudiansk felsägning kan man tro, när jag satt där uppsnofsad för intervjun :)
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

kas

  • Gäst
SV: Förbättringsförslag välkomnas!
« Svar #14 skrivet: ons 28 nov 2007 13:08:12 »
 Självfallet ska man lägga in ett/en bild under därför lämplig "rubrik", men det blev så konstigt med Angel, man kunde tro att hon skrattade åt nån sexuell anspelning, men å andra sidan så lättar det upp lite om man har "humor"... ;)