Allmänt > Fria diskussioner
Vilka 5 maträtter mm är ett MÃ…STE på julbordet?
Reseda:
Mina släktingar njöt verkligen av lutfisken.
Jag tyckte som barn, att det låg ett förmildrande skimmer över den: Jag slapp äta fisken. Ã…t bara potatisen och den vita såsen. Det var de gånger på året som jag fick krydda så mycket jag ville, med både salt och kryddpeppar.
Ingen kryddade så hiskeligt som jag. Ändå nickade alla och log: Hon kryddar precis som Salig Far (min farfar) gjorde. Och vad Farfar hade gjort i sitt liv, DET var det RÄTTA (åtminstone det enda alla 7 barnen mindes) ;D
I december kokar jag falukorv med pepparrotssås till maken. Tar undan enbart vitsås åt mig. Kryddar lika hiskeligt och dricker säkert en flaska julmust efteråt. MMMums vad gott det är. (Det bästa är nog att vi nu slipper lutfisklukten)
Reggis:
Fiskpaté är nummer ett
Skinka
Köttbullar på fläskfärs
Sill, tomat och dill
Rödbetssallad
Ronnie:
Hmmm mina måsten är: (vegeterian som man är)
1. en finsk variant av rödbetssallad serverad med vispad grädde
2. kålrotslåda gillar inte det men det ska ändå vara där för luktens skull.
3. broccolipaj
4. potatisgratäng
5. julmust
Moses:
Den finska varianten heter "rosolli" och består av finhackat: inlagd rödbeta, kokt potatis, kokt morot, inlagd gurka, rå lök. Vill man kan man ha finhackad matjessill i. Garneras i ränder av (finhackad) äggula. äggvita och persilja. Serveras med lättvispad grädde, färg- och smaksatt med rödbetsspad, samt salt och vitpeppar. Serveras till sillen/fisken. Mums!
Ronnie:
Ok trodde nästan att det var ett påhittat namn rosolli. Fast vi har inte kokt morot i men däremot finhackad äpple istället. Sillen skippade vi för många år sedan det var ingen som tyckte om det med sill i. :)
Det är bara så GOTT.... :)
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida
[*] Föregående sida
Gå till fullversion