Allmänt > Fria diskussioner
God fortsättning....
JJ:
--- Citat från: kikarbara skrivet fre 28 dec 2007 20:50:32 ---Ta exempelvis samerna uppe i sapmi, som med sitt sätt att leva har levt i fullständig harmoni med naturen under tiotusentals år utan att göra inverkan.
--- Slut citat ---
Jag har sett på TV att samerna använder snöskotrar, och t o m helikopter när de övervakar renarna.
Reggis:
Är det så illa att de inte utvecklas alls Kikarbara? Då är vi där med torrdass, bo i grotta och äta råttkött. Det tilltalar inte mig Kikarbara. Nej då bor jag gärna modern med vattenklosett, äter vällagad mat och viftar på stjärten.
Reggis:
Det är lite sport för dig att leva asketiskt Kikargärna. På samma sätt som mitt konsumerande också är en sport och utmaning. Kul att vi kan ha olika utmaningar här i livet.
På en punkt är jag lite förvånad. Det är när människor som har mer än man hinner förbruka i form av ekonomiska resurser tycker att det är viktigt att få ändå större ekonomiska resurser. Det tycker jag är girigt. Att personer som äger fastigheter för milliontals med kronor tycker att det är så förfärligt att de får betala fastighetsskatt.
kas:
Samerna var väl först med både helikopter, snöskoter, mc och 4-hjuling till renskötsel...fraktade älgkroppar på långa avstånd till slakteri, mota ren osv. Dom är snabba att prova nåt som kan underlätta det hårda livet på fjället! 8)
kas:
Så här då? Om man torkar sig i arsle med pinne, kotte, toapapper eller siden handduk , så blir resultatet detsamma i princip! Det är upplevelsen som räknas. ;D ;)
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida
[*] Föregående sida
Gå till fullversion