Författare Ämne: E-handelssystem  (läst 3473 gånger)

convallaria

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 670
    • Visa profil
E-handelssystem
« skrivet: lör 29 dec 2007 17:26:07 »
Nån som har erfarenhet av olka e-handelssystem? Själv har jag så klart handlat hos olika firmor med olika, för mig okända, system, vissa som funkar bra, andra som är mer svåröverskådliga och "stela". Några åsikter?
Allt går.

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: E-handelssystem
« Svar #1 skrivet: lör 29 dec 2007 19:32:03 »
Jag har bara köpt tågbiljetter av SJ, och det har funkat bra. Man uppger kontonummer där de skall dra pengarna, sedan får man en kod som man skriver in i biljettautomaten.

Reseda

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 238
    • Visa profil
SV: E-handelssystem
« Svar #2 skrivet: sön 30 dec 2007 02:50:18 »
Man kan enkelt fixa e-betalkort via bank. (Swedbank) Där sätter man bara över en mindre summa, eller den exakta man ska betala, från sitt vanliga konto. Ingen kan då utnyttja kontonumret till det vanliga kontot. Praktiskt.

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: E-handelssystem
« Svar #3 skrivet: sön 30 dec 2007 02:58:30 »
Kom på att jag glömde kommentera något :) detta:

Om du tänkt att starta webbshop, får du tänka ut vilken nivå du vill lägga det på,

troligen vill du smidigt kunna lägga ut ditt sortiment, inklusive bild, du ska titta på att det är lättbegripligt hur man lägger in nya objekt

och de ska försvinna ur sortimentet när någon köpt, en självskriven funktion som fungerar automatiskt om det är en databas bakom

det ska vara smidigt för användaren att bläddra, gärna söka, lägga till i sin inköpskorg,

en detalj som höjer nivån ett snäpp är om man ska kunna betala online, då kan man titta på två olika sorters alternativ, kolla vilka som erbjuder betalningslösningar som inkluderar själva webbshopen, allt kan vara inom https -ni vet säker överföring, SSL secure shell layer tror jag det står för- eller man kan hitta en funktionell billig webbshopslösning och sedan låta betalningen passera en https

eller så kan man låta bli onlinebetalning och ha mindre att tänka på

"bara" att man har sin webbshop på en driftsäker server, det ska finnas stöd för databashantering SQL och PHP eller ASP

jag gjorde faktiskt en riktigt enkel lösning för ett par kompisar en gång, det baserade sig på ett gratis javascript, men det är inte att rekommendera för förändringar i sortimentet som när något är slut på lager osv  

annars har jag ju "bara" gjort ett internetbokningssystem/filmdatabas för biograf, som snart är i gång igen bara jag matar in årets första filmer, då man matar in filmerna som man skulle mata in ett sortiment, vet jag väl kanske lite vad jag pratar om i alla fall :)

Sen gäller det då att hitta bra lösningar, det finns många färdiga fungerande, även gratis moduler är jag säker, har inte kollat detta så noga på länge nu
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

convallaria

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 670
    • Visa profil
SV: E-handelssystem
« Svar #4 skrivet: sön 30 dec 2007 10:10:58 »
Det jag har kollat på har en spärr för antal produkter. Tror det var 100 produkter som kostade 150:- i månaden och det låter ju bra för ett litet företag - bara det att som antikhandlare har man inte produkter, som det bara är att betälla hem nya av. Utan man kanske har ett par tusen olika saker och då blir priset plötsligt 600:- i månaden´, vilket är för dyrt för mig. Tänkte om någon visste om det fanns lösningar med obegränsat antal produkter utan att det kostar skjortan.
Onlinebetalning är ett måste.
(Sen vill jag ju helst inte att det ska läggas saker i en kundvagn, utan det ska vara i en spånkorg ;-) )
Allt går.

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: E-handelssystem
« Svar #5 skrivet: sön 30 dec 2007 11:45:04 »
Det jag har kollat på har en spärr för antal produkter. Tror det var 100 produkter som kostade 150:- i månaden och det låter ju bra för ett litet företag - bara det att som antikhandlare har man inte produkter, som det bara är att betälla hem nya av. Utan man kanske har ett par tusen olika saker och då blir priset plötsligt 600:- i månaden´, vilket är för dyrt för mig. Tänkte om någon visste om det fanns lösningar med obegränsat antal produkter utan att det kostar skjortan.
Onlinebetalning är ett måste.
(Sen vill jag ju helst inte att det ska läggas saker i en kundvagn, utan det ska vara i en spånkorg ;-) )

Om du finns på tradera och har registerat företag så finns det en grupp där för företagare på tradera. Sådana här olika lösningar stöts och blöts mellan varven och det finns kunniga i ämnet där.

convallaria

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 670
    • Visa profil
SV: E-handelssystem
« Svar #6 skrivet: sön 30 dec 2007 13:35:58 »
Aha, tack för tipset!
Allt går.