Allmänt > Fria diskussioner

Dela med dig av din bästa prut-metod!

<< < (2/4) > >>

kikarbara:

--- Citat från: PAT skrivet sön 20 jan 2008 20:34:14 ---jag har betalat mer än vad jag fått möjlighet att köpa för.. ett exempel. såg en vas och frågade vad de skulle ha för den de 2 unga säljarna sa 5:- och jag gav 50:-..jag sålde denna vas för lite under 500:- vid ett senare tillfälle.

--- Slut citat ---

;D Den här metoden är jag dock en jäkel på... *asg*. Händer ofta att jag prutar uppåt faktiskt... det har jag inte svårt för, det är tvärtom som är svårare... Min superfina 50-tals golvlampa är ett sådant exempel, (lite åt stringhållet, passar min lilla grupp). De ville ha 50:- och frågade försiktigt om det var okej... jag kikade på den lite kritiskt och sa att "nej, det är det faktiskt inte, men du kan få 250:-". Mannen var störtnöjd, men det var ju jag med... hade de sagt 750:- så hade jag köpt den för det med...det var ju däromkring jag var beredd på att priset skulle ligga...

kikarbara:

--- Citat från: Reggis skrivet sön 20 jan 2008 20:05:21 ---Jag frågar nästan alltid om de har ett bättre pris. Så mitt tips till dig Kikarbara är att helt enkelt bara säga: ”Har du ett bättre pris?” Du kan bara få nej men oftast får du ett bättre pris. Jag prutar aldrig om det är smågrejer eller om jag tycker priset är lågt.

Fast jag kan bli en prutjävul också. Det är när jag är i vanliga affärer och inte på loppisar. Då kan jag hålla på in absurdum för jag vet att de har världens marginaler att ta av och att det är svårare att pruta.

--- Slut citat ---

"Har du ett bättre pris?". Känns som ett humant sätt att pruta på...den skall jag suga lite extra på!

JJ:
Jag frågar ofta: - kan du göra något på det priset?
Och jag har kommit fram till att man inte kan fråga: - Kan du jämna till priset? - då jämnar de uppåt!
En samlarkompis kör med en brutalare metod. han frågar vad det kostar, och svarar de med: - kan jag få 80 kr? . Då svarar han: - nej, aldrig i livet, du kan få 30. Det går förvånansvärt ofta, men ibland blir det tvärstopp.

Anja:

--- Citat från: Reggis skrivet sön 20 jan 2008 20:05:21 ---de har ett bättre pris.

--- Slut citat ---

På Antikrundan lärde jag mig: Är det Ditt bästa pris?

kikarbara:

--- Citat från: Anja skrivet sön 20 jan 2008 23:06:27 ---På Antikrundan lärde jag mig: Är det Ditt bästa pris?

--- Slut citat ---

Känns också som ett snyggt sätt att pruta på. Det är lite märkligt, när vi var semester i Marocko var det en sport att pruta och blev ochså ett sätt att få både respekt och kontakt, men här känns det inte alls på samma sätt att pruta. Sen beror det förstås på VEM det är jag skall handla utav om det tar emot eller ej, iofs, och hur jag uppfattar personen, så visst händer det att jag prutar. Men det känns inte alltid riktigt ok och då låter jag hellre bli. Men en fråga om bättre pris känns lite "lagom" på något sätt. Och man behöver inte förlora hedern heller liksom...

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion