Allmänt > Fria diskussioner
Hunddressyr
Fjoll:
Ja, såvitt jag vet är det hennes favoritras.
Welsh Corgin som främst är en vallare men även gårdshund finns i två varianter, cardigan och pembroke varav cardigan är något mindre vanlig. Pembroke är den variant som drottningen har. Skillnaden som jag vet är att cardigan har svans, pembroke inte. Nu är det ju förbjudet med kupering i sverige så gud ske lov får de behålla svansen här. Jag har ingen egen erfarenhet av rasen men de jag träffat har varit mycket trevliga hundar och de är definitivt lämpliga som sällskapshundar. Sen är det ju fler parametrar som ska stämma in. Behovet av motion, livlighet, pälsvård osv. Motion och stimulans behöver förståss alla hundar men mer el mindre. Tyvärr upphör min kunskap om rasen här men är du intresserad så slå en signal till Svenska kennelklubben så kan de säkert hänvisa dig till rasklubbens informatör.
Fjoll:
Ähh, bättre än att ringa, här hittade jag länken till specialklubben.
http://www.swck.org/
kas:
Welsh Corgi Pembroke!
Inte att förväxla med Welsh Corgi Cardigan!
Den kortsvansade welsh corgin är den internationellt mest kända av alla spetsar. Raskt av en liten keltisk boskapsvallare. Är GBs enda spets, men kan vara släkt med ursprunglig nordisk ras.Utställdes första ggn. i GB 1928. Är lågställd, rävliknande, vaket uttryck och stram resning. Högt huvud samt stora upprättstående öron. Lång kropp, rak rygglinje, grova raka ben. Vanligt kort svans från födsel, pälsen tät men inte sträv. Färgen varierar från helrött till trefärgat med vita tecken på ben, hals och nos. Mankhöjd ca: 25-30 cm, vikt ca: 10 kg.
Detta är faktauppgifter!
änglautanskor:
Tack Fjoll och Kas! Jag är så förtjust i denna hundras , lite skumt med de olika variationerna inom samma ras, här i Gråbo där vi bor finns en uppfödare med ett helt gäng av vovvar av Welsh Corgis, så trevliga glada och väluppfostrade, har för mig att dessa vovvar är tecknade i mörka färger.
kas:
Welsh Corgi Cardigan!
Är något större och kraftigare, anses som lugnare och stillsammare, har en lång sabelformad svans, medans huvudet har skarpare uttryck, större öron med rundare form!
Alla färger utom helvitt är tillåtna även om röd eller brindle med vita tecken eller den blåmarmorerade färgen "blue merle" är mest populär...Mankhöjd ca:30+cm.
Uppgifter om jakt har jag inte, men säg den hund som inte tycker att det är kul att jaga åtminstone något!
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida
[*] Föregående sida
Gå till fullversion