Författare Ämne: Genustanke...  (läst 27805 gånger)

kas

• Gäst
SV: Genustanke...
« Svar #15 skrivet: ons 30 jan 2008 23:35:16 »
Nä nu måste jag erbjuda månggifte till damerna, tänk att ha ett harem, med Reggie som drar hem stålar och klappar mej på båda huvudena, Reseda som både lagar käk o mekar, Kikaren som ochså samlar in gull o Chickan inte att förglömma hon skulle lysa upp tillvaron för mig om jag fick det tråkigt!
 Vad säger ni hugger ni på kroken?
I samma afton tittade undertecknad på när USAs representant, skapade lagar till Japan efter WW2. Det var en upplevelse att få veta vilka rättigheter kvinnan hade fram till dess i Japan...Absolut 0!!!
Konstigt att dom fick andas samma luft som männen...Hos mig skulle ni få gratis luft. ;D :D ;)

ada

• Administratör
  • Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
« Svar #16 skrivet: ons 30 jan 2008 23:56:23 »
Jaså jag ingår inte i fantasierna? :) nej jag missunnar inte dej din fantasi, du kan ju dö av hög ålder inatt :)
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

kas

• Gäst
« Svar #17 skrivet: tor 31 jan 2008 00:13:02 »
Jag kunde ha dött redan tidigare, om gud eller Allah hade önskat, Vi SKOLA ALLA DEN VÄGEN VANDRA...

Reseda

• Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 1 238
    • Visa profil
« Svar #18 skrivet: tor 31 jan 2008 00:14:30 »
JAG, MEKA?? Är du senil??? :o

kas

• Gäst
« Svar #19 skrivet: tor 31 jan 2008 00:22:39 »
Eftersom jag är foglig och uppfostrad av min salig mor, så kan du få rådgöra med de andra "hustrurna" om vilka roller ni vill inta, kanske se över kamelerna! För såvitt jag förstår så går väl den här tråden påträngande ut på att få bestämma "lite" själv!!! ::)

Chicaboom

• Seniormedlem
  • Antal inlägg: 284
    • Visa profil
« Svar #20 skrivet: tor 31 jan 2008 07:18:40 »
Chicaboom,"Jag vill inte vara låst i en roll där jag förväntas vara på ett visst sätt, kunna vissa saker eller ha specifika brister eller fördelar p.g.a. mitt kön."

Precis så resonerar jag också. Har ALDRIG låtit mig styras av speciella förväntningar.

Fast är så verkligen fallet?

Citat från: Reseda
Att vara kvinnlig domare i motorsport härdar. Det gäller att vara påläst och våga stå på sig.

Du må kämpa emot det på ditt eget sätt genom att inte acceptera att någon trampar på dig p.g.a. att du är kvinna i en sådan situation, men ärligt talat, varför ska du behöva vara mer påläst och stå på dig mer än än männen?? Det är vad jag kallar att vara låst.

kas

• Gäst
« Svar #21 skrivet: tor 31 jan 2008 08:31:42 »
 Jag får väl ha tålamod och invänta era svar, jag är rädd att FI tar över de "goda" kvinnorna, som dessutom kanske går en oviss framtid till mötes. Risken består i att om dessa akademiker skulle komma in i riksdagen så är det skattebetalarna som ska föda dom i likhet med MP, över huvudtaget är vi i sverige, inte betjänta av mera partier som "drömmer" om stordåd som inte det finns något underlag till i verkliga livet...Det är däremot behövligt att kvinnorna får sin rätt genom domstolarna, DÄR sitter förtryckarna, domarna dömer enligt "Lagen läsa mellan raderna"! :o

kikarbara

• Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
« Svar #22 skrivet: tor 31 jan 2008 09:07:13 »
Jag får väl ha tålamod och invänta era svar, jag är rädd att FI tar över de "goda" kvinnorna, som dessutom kanske går en oviss framtid till mötes. Risken består i att om dessa akademiker skulle komma in i riksdagen så är det skattebetalarna som ska föda dom i likhet med MP, över huvudtaget är vi i sverige, inte betjänta av mera partier som "drömmer" om stordåd som inte det finns något underlag till i verkliga livet...Det är däremot behövligt att kvinnorna får sin rätt genom domstolarna, DÄR sitter förtryckarna, domarna dömer enligt "Lagen läsa mellan raderna"! :o

Jag är inte riktigt enig i din utfästelse av min roll, skall jag leva i harem skall det vara för MIN och mina medsystrars bekvämlighet. Då hade jag kunnat ägna mig ännu mer åt min partipolitik för mitt lilla parti, och kanske retat lite fler än tidigare, och du tar hand om barnen och hushållet under tiden, medan de andra damerna gör det de är bäst på? Fördelen med ett harem är att du aldrig behövt klaga på att ingen av oss är hemma, utan vi kan göra upp en schema på hur vi skall umgås med dig mellan alla våra göromål och uppdrag.

Reggis

• Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
« Svar #23 skrivet: tor 31 jan 2008 09:42:17 »
KAS nu är du bara en megafon för etablissemanget. Det här är exakt det budskap man vill få fram. ”Visserligen är vi inte perfekta men det finns inga alternativ till oss i alla fall. Så i stället för att chansa på något nytt, starta någon form av alternativ så kom med oss och drunkna i vår partibyråkrati.”

Nu är jag ingen miljöpartist men visst är det bra att de finns. Tycker faktiskt att det finns många intressanta nya tankar där. Det jag tycker bäst om är deras förslag på skatteväxling där skatten på arbetskraft reduceras och kompenseras med miljöskatter i stället. Det leder till utveckling av ny teknik och främjar kreativitet.

Jag kan inte finna att till exempel Kristdemokraterna skulle bidra på något sätt till samhällsutvecklingen och definitivt kommer det inga nya tankar därifrån utan tvärt om. Då är Miljöpartiet betydligt intressantare som kraft.

Det där med harem för din del KAS är fullt möjligt. Du kan flytta till Nigeria där du kan ha hur många fruar som helst.

Det får mig att tänka på den fantastiska musikern Fela Kuti som bildade ett alternativt samhälle i Nigeria. Kvinnor som var förföljda av den Nigerianska diktaturen gifte han sig med vilket gav dem ett skydd då han var så internationellt känd att regimen inte tordes ge sig på honom och hans många fruar (har för mig att det var över 30 stycken). När regimen gjorde försök att göra det så blev de internationella protesterna från världsstjärnor över hela värden så högljudda på konserter och liknande att de avstod. Detta är det enda exempel jag kan komma på då ett ”harem” är motiverat.

kas

• Gäst
« Svar #24 skrivet: tor 31 jan 2008 10:53:38 »
MP och KD är skit i olika förpackning, engagemanget är religöst på var sitt sätt, de om detta!
Månggifte finns redan i sverige, inflyttade från afrika, mig veterligt är endast ett fall (känt) via TV, sändes för 15 år sedan... Däremot skulle jag kunna tänka mig att drunkna Med dej mina armar som det sjöngs i sången,Bara blott för en minut, haha!
Man kan ha mycket av moderskänslor, men man ska inte vara mamma för hela sverige!
Och etablissemanget: Ja om lagen skulle tillåta så, gör som i kina, nackskott! 

Reseda

• Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 1 238
    • Visa profil
« Svar #25 skrivet: tor 31 jan 2008 11:12:09 »
Chicaboom , "varför ska du behöva vara mer påläst och stå på dig mer än än männen" DET är inte svårt att vara alls. Jag är bara normalt PÃ…LÄST. Det anser jag att man måste vara. Många män tror att det räcker med att vara MAN!
« Senast ändrad: tor 31 jan 2008 23:42:45 av Reseda »

brodertuck

• Seniormedlem
  • Antal inlägg: 383
  • To much is not enough
    • Visa profil
« Svar #26 skrivet: tor 31 jan 2008 11:52:51 »
Som kommentar till Resedas inlägg skulle jag vilja säja att det är likadant med många kvinnor, de tror att det räcker med att vara kvinna. Självklart måste man vara påläst och kvalificerad för uppgiften.
Har sett för många exempel på när det erbjuds kurser, seminarium och uppdrag och frågan gått till kvinnorna så är de inte intressrade. När sedan mannen som tog på sig uppgiften börjar se lite resultat av mödan så står samma kvinnor som tackade nej från början där och skriker jämställdhet! Kvotera in fler kvinnor!

kas

• Gäst
« Svar #27 skrivet: tor 31 jan 2008 11:55:32 »
Finns bland män ochså! Kommer inte till möten, men efteråt då har dom minsann åsikter för flera! >:(

ada

• Administratör
  • Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
« Svar #28 skrivet: tor 31 jan 2008 12:13:56 »
Det ligger nåt i det där med harem.. Kas roll blir i en feministisk värld enligt SCUMmanifestet att vara en av de män som avsagt sig sin manlighet och tillåts leva vidare (för avel typ, kanske inte helt oangenäm roll :)) Valerie Solanas som skrev SCUMmanifestet hade en ganska hård hållning mot manligheten, det är där männens djuriskhet beskrivs t ex
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

convallaria

• Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 670
    • Visa profil
« Svar #29 skrivet: tor 31 jan 2008 12:20:27 »
Ja, hon hade anledning....
Allt går.