Författare Ämne: Genustanke...  (läst 27793 gånger)

Reggis

• Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Genustanke...
« Svar #30 skrivet: tor 31 jan 2008 12:32:40 »
Jag kan tyvärr inte se likheterna i de här förpackningarna som du uttrycker det KAS. KD är ett auktoritärt parti vars strävan är att bevara dagens maktstrukturer.

Miljöpartiet är definitivt inget autoritärt parti. De vill inte heller konservera dagens maktstrukturer. De har dessutom förslag på helt nya lösningar på dagens problem.

Så nu KAS får du berätta för mig vad du ser för likheter mellan de här två partierna? Att du inte gillar Miljöpartiets lösningsförslag innebär inte att de förvandlas till KD.

Det här som Brodertuck tar upp tycker jag är intressant och ytterligare ett bevis på hur olika man betraktar män och kvinnor idag. Det är tydligen helt OK att vara just man. Hur många inkompetenta och myglande män finns det inte som sitter och har suttit i olika positioner, jo massvis. Behöver bara påminna om Skandia eller hur? Wolrath och hans gäng har du glömt dem.

Tycker faktiskt att det finns anledning att välja en kvinna till ledande poster trots en på papperet lägre kvalifikation än motsvarande man. Med det vill jag säga att precis som när det gäller män så kan det ibland räcka med att vara kvinna. Annats brukar förnyelse vara ett argument varför inte i det här fallet?

Reseda

• Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 1 238
    • Visa profil
« Svar #31 skrivet: tor 31 jan 2008 12:41:34 »
Självklart är det OK att vara man, såväl som kvinna.

Reggis "Hur många inkompetenta och myglande män finns det inte som sitter och har suttit i olika positioner,"   I vardagen, kanske på mindre synliga befattningar, sitter massor av inkompetenta och myglande kvinnor också. Vi får som kvinnor aldrig tro, att vi är överlägsna männen på alla områden, bara för att vi är kvinnor. DET är inte den jämställdhet jag strävar efter. Var människa bör bedömas för sina insatser, inte för det den har mellan benen.

Har jag fel syn på detta, så inträder automatiskt § 1!

brodertuck

• Seniormedlem
  • Antal inlägg: 383
  • To much is not enough
    • Visa profil
« Svar #32 skrivet: tor 31 jan 2008 12:52:00 »
Tycker faktiskt att det finns anledning att välja en kvinna till ledande poster trots en på papperet lägre kvalifikation än motsvarande man. Med det vill jag säga att precis som när det gäller män så kan det ibland räcka med att vara kvinna. Annats brukar förnyelse vara ett argument varför inte i det här fallet?
Tycker det är ett klart hållbart argument med förnyelse. Men det får inte skilja FÖR mycket på övriga kvalifikationer.
Var människa bör bedömas för sina insatser, inte för det den har mellan benen.
Exakt!

kas

• Gäst
« Svar #33 skrivet: tor 31 jan 2008 13:15:10 »
Det finns bara en likhet, upp på soptippen med dom, för deras politiska kultur hör hemma där vad gäller sverige!

kas

• Gäst
« Svar #34 skrivet: tor 31 jan 2008 13:26:49 »
Jag har samma åsikt om allt som inte fungerar, i begynnelsen var jag vald sekr. i ett jaktlag och vi hade möten och bestämde hur vi skulle fungera och diverse saker. På kvällen knackade jag ut protokoll och kopierade för att personligen överlämna dem dan därpå...När jag kom till XX. så började han att dividera om saker på mötet, men tanken slog mej, XX hade aldrig varit närvarande! Inte på jakt heller. Då sa jag helt frankt att det är bra åsikter du har, men de tycker jag att du ska framföra på nästa möte, annars kan du hålla käften!
Han var klok då och sa att: Ja, du har rätt i det! Så nog har jag haft med män att göra som kommer i efterhand och ska bestämma eller kräva!

ada

• Administratör
  • Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
« Svar #35 skrivet: tor 31 jan 2008 14:11:35 »
Ja, hon hade anledning....

Valerie Solanas livserfarenheter är såklart bakgrunden till att hon försökte döda Andy Warhol (han fick ett skott i bröstkorgen som tydligen passerade bägge lungorna och mjälten och levern), och att hon skrev SCUM-manifestet (SCUM -Society of Cutting Up Men)

http://www.womynkind.org/scum.htm

Men jag kan ändå tycka att det är roande att läsa vilka sorters män som inte förtjänar att leva längre -inklusive de som talade fast de inte hade nåt att säga), jag översatte ett stycke en gång för skojs skull (några ord lyckades jag inte med)
Citera
Att ingå i (SCUM:s) “manshjälp” är nödvändigt, inte ett tillräckligt  villkor för att hamna på SCUM:s undkommandelista; det är inte tillräckligt att göra gott; för att rädda sitt värdelösa arsle måste män även undvika ondska.. Några exempel på de mest avskyvärda eller skadliga typerna är: våldtäktsmän, politiker och alla i deras tjänst (kampanjledare, medlemmar i politiska partier, etc); dåliga sångare och musiker, styrelseordföranden, familjeförsörjare,  hyresvärdar, ägare av flottiga skedar och restauranger som spelar Muzak; ”stora artister”; simpla pikers och welchers, poliser, pampar, vetenskapsmän som arbetar med död och förstörelseprogram eller i privat industri (så gott som alla vetenskapsmän) lögnare och bedragare, discjockeys, män som på det minsta sätt antastar främmande kvinnor, fastighetsmäklare, börsmäklare, män som talar när de inget har att säga, män som sitter sysslolösa på gatan och förpestar omgivningen med sin närvaro; bedragare, flim-flam artister, sopletare, plagierare, män som på minsta sätt skadar kvinnor, alla män inom marknadsföringsindustrin, psykiatrer, och kliniska psykologer, oärliga skribenter, journalister, redaktörer, publicerare, etc, censorer både i privat och statlig tjänst, alla inom militär verksamhet, inklusive inkallade (LBJ och Mc Namara ger order, men servicemän utför dem) och särskilt piloter (om bomber fälls, är det inte LBJ utan piloten som gör det) I de fall en mans beteende faller inom både bra och dåliga kategorier, måste en övergripande subjektiv utvärdering göras för att avgöra om hans beteende till överväger i gott eller ont.
För att hitta stycket på engelska i länken ovan kan jag tala om att det börjar på "Being in the Men's Auxiliary"

En biografi finns här
http://www.womynkind.org/valbio.htm
« Senast ändrad: tor 31 jan 2008 14:25:46 av ada »
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Reseda

• Hjältemedlem
    • Visa profil
« Svar #36 skrivet: tor 31 jan 2008 14:47:36 »
Huka er framför skärmarna göbbar å kärringer. Nu laddar Reggis om!

kas

• Gäst
« Svar #37 skrivet: tor 31 jan 2008 14:59:58 »
REGGIE får nog puffa upp sig lite, hon pallar nog inte så mycket är jag rädd! 8)

Reseda

• Hjältemedlem
    • Visa profil
« Svar #38 skrivet: tor 31 jan 2008 15:02:49 »
Jorå, hon pallar för en frostnatt!!

kikarbara

• Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
« Svar #39 skrivet: tor 31 jan 2008 19:20:41 »
Kikarbara, "varför ska du behöva vara mer påläst och stå på dig mer än än männen" DET är inte svårt att vara alls. Jag är bara normalt PÃ…LÄST. Det anser jag att man måste vara. Många män tror att det räcker med att vara MAN!

Hm, du har nog skrivit fel mottagare på det här inlägget. Jag tyckte dock att det var klockrent och lysande och beklagar att jag inte kan ta åt mig äran!

Chicaboom

• Seniormedlem
  • Antal inlägg: 284
    • Visa profil
« Svar #40 skrivet: tor 31 jan 2008 19:54:40 »
Tack för det Kikarbara.  :) Eller var det Reseda du höll med, jag kanske missförstår?

Hur som helst, Reseda, jag frågade inte huruvida du är påläst, jag frågade VARFÖR du behöver vara mer påläst än männen för att få bekräftelse i den rollen du valt. Och du slår själv huvudet på spiken när du säger att många män tror att det räcker att vara man, det är precis där problemet ligger. Män/kvinnor får lära sig att de är bra/dåliga på diverse saker bara p.g.a. sitt kön, och i min värld är det inte OK.

Reggis

• Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
« Svar #41 skrivet: tor 31 jan 2008 21:52:34 »
Däremot håller "jag" med dig Chicaboom till 110 % när du säger:

"Män/kvinnor får lära sig att de är bra/dåliga på diverse saker bara p.g.a. sitt kön, och i min värld är det inte OK." Absolut inte i min heller.

Dessutom framställs det av kas och brodertuck som en katastrof om en kvinna skulle vara underkvalificerad för sitt jobb när i princip de flesta män redan idag är det. Jag behöver väl bara säga Odell, Bildt, Carlgren, Billström  för att styrka mitt påstående.

Reseda

• Hjältemedlem
    • Visa profil
« Svar #42 skrivet: tor 31 jan 2008 23:41:10 »
Chicaboom, "Det gäller att vara påläst" skrev jag.  Jag har aldrig sagt MER påläst.  Det är många män som inte kan regelboken, men ger sken av att de kan den.
« Senast ändrad: tor 31 jan 2008 23:44:41 av Reseda »

ada

• Administratör
  • Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
« Svar #43 skrivet: fre 1 feb 2008 16:23:49 »
inlägg om ev pirr, och svaret vad man ska göra åt det borttaget, då det börjar urarta och bli smaklöst
(det riktigt smaklösa är väll när man skriver en personlig uppmaning vad någon ska göra åt saken)

replikbytet, som jag ser uppmuntrade till inriktningen på fortsättningen borta med det (tot tre inlägg)
« Senast ändrad: fre 1 feb 2008 16:30:29 av ada »
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

brodertuck

• Seniormedlem
  • Antal inlägg: 383
  • To much is not enough
    • Visa profil
« Svar #44 skrivet: fre 1 feb 2008 18:20:54 »
Då har du tolkat mej helt fel Reggis. Jag tycker inte att det är en katastrof om en underkvalificerad kvinna får ett jobb. Förnyelse nämnde du, ja självklart är det ett tungt vägande argument, men som jag skrev då det får inte skilja FÖR mycket på övriga kvalifikationer. Varför ska NÃ…GON okvalificerad få jobbet, oavsett kön? Att helt och hållet vända på steken med att tillsätta okvalificerade kvinnor på diverse poster med motiveringen "så här har det alltid varit för kvinnor" gör inte saken bättre. Två fel gör inte ett rätt. Säj så här, jag tänker köpa en bil och försäljaren är en kvinna, då förutsätter jag att hon är tillsatt på andra grunder än förnyelse och att hon ser bra ut och luktar gott. Vad ger det mej för bild av en kvinna på den positionen? Kommer jag att vända mig till en kvinnlig bilförsäljare nästa gång? Tveksamt, hade jag däremot fått intrycket av att hon vet vad hon talar om, så hade jag fått en positivare bild.