Allmänt > Fria diskussioner
Har ni varit inne och tittat på Kickis auktioner på Tradera?
änglautanskor:
Härligt Nisse! Tur att du finns!! du är lugn och fin du!
Anja:
--- Citat från: JJ skrivet ons 27 feb 2008 12:16:04 ---Varför har man ett sådant pris om inte god smak finns? J
--- Slut citat ---
Vem tror Du bestämmer/påverkar vad s.k. "god smak" är?
kikarbara:
--- Citat från: Anja skrivet ons 27 feb 2008 23:00:17 ---Vem tror Du bestämmer/påverkar vad s.k. "god smak" är?
--- Slut citat ---
Men visst kan man med blotta ögat ibland se vad som är stilfullt, eller som är god smak ur ett lite mer exclusivt perspektiv? Likaså kan vi väl avgöra rätt så lätt vad som INTE är god smak eller vad som är white trash eller kitsch?
Jag har INTE god smak ur det här avseendet men det är jag inte så ledsen för heller. Och ärligt handen på hjärtat, den som säger att ett hem som kickis representerar god smak kan aldrig ha kikat i en inredningstidning, besökt ett auktionshus eller funderat särskilt mycket över det här med inredning eller pondus eller hierarki eller vad som helst.
God smak kostar i allmänhet, det är väl något vi kan vara överens om? Eller när något som inte kostar är god smak så innebär det snart att det blir attraktivt och sen kostar det liksom till sist i alla fall.
Varför skall vi hyckla här? Kickis hem är uppenbart inte förenligt med ett begrepp som god smak, men det tror jag knappast att hon är särskilt ledsen för heller. *editerade och tog bort mitt obcena uttryck som roade mig när jag skrev det*.
JJ:
--- Citat från: Anja skrivet ons 27 feb 2008 23:00:17 ---Vem tror Du bestämmer/påverkar vad s.k. "god smak" är?
--- Slut citat ---
Jag tycker att föremål som passar bra ihop och som har kvalitet i formgivning och material, och som är tidlösa och har fina propotioner återfinns i ett hem där en person med god smak finns. Sedan går det även trender i stilar så vad som gäller just nu varierar.
Reggis:
Jag förstår inte detta tabu mot att tala om smak. Att det skulle vara på något sätt nedlåtande att tala om att en person har dålig smak. Det finns mycket man kan vara dålig på men just dålig smak det får man inte säga.
När man talar om prylar och annat som har med smak att vad skiljer då dålig smak från god? Jo det är i stort sett vilken â€hållbarhet†föremålet har. Föremål av kitschkaraktär tröttnar du på snabbare än ett mer genomtänkt föremål, tavla, eller vad det nu är. Ett föremål av kitschkaraktär skriker ut â€se migâ€, â€se mig†och fångar din blick omedelbart. Men precis som en reklamslogan så blir du trött på det här skriket även om det stundtals kan vara kul ett slag. Det är av detta skäl som det alltid finns mängder av rätt dyra presentaffärsprylar att köpa för inga pengar alls på loppisar. Ägarna har tröttnat snabbt på sina inköp.
Sen kan man naturligtvis ha som intresse att just samla på föremål av den här typen, absolut inget fel i det. Det är inte något fel i att gilla det heller för den delen men att påstå att det är god smak finner jag löjligt. Är det så att man tycker om att i stort sett bara omge sig med kitsch så är det naturligtvis ett tecken på en outvecklad smak och inget annat. Personer med dålig smak har i stort sett samma smak som barn.
Det ligger inget värderande i detta. Vi utvecklar olika färdigheter och prioriterar olika saker här i livet. Personer med â€dålig†smak har kanske prioriterat sång, musik, skidåkning eller annat och inte lagt ner samma intresse på att läsa böcker om konst och konsthantverk.
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida
[*] Föregående sida
Gå till fullversion