Författare Ämne: Har ni varit inne och tittat på Kickis auktioner på Tradera?  (läst 30117 gånger)

Vince

• Gäst
SV: Har ni varit inne och tittat på Kickis auktioner på Tradera?
« Svar #30 skrivet: tis 26 feb 2008 23:09:06 »
Dra inte in "detta forum" i det hela, som om forumet inte respekterar olika åsikter, vad är det för dumheter? Ingen enskild medlem är "forumet", inte ens jag. Inte är det nån diskussion om man inte presenterar olika åsikter, så du ska självfallet skriva ner vad DU tycker och delge oss andra det, annars blir det ju ingen diskussion, och rikta dina invändningar mot den det berör.

Jag filar på ett inlägg och har gjort ett tag,får se om det kommer ut i sinom tid.Ok att ett forum i sig inte bryr sig om åsikter.Att jag skrev detta forum syftar på medlemmer på detta forum då jag inte tänbker sitta och namnge dom.
Vill man ha en diskussion så kan man ju presentera den på ett snyggt sett och inte bokstavligen häva ur sig en massa oigenomtänkt otrevlig text.Finns nått som kallas sunt bond förnuft och hyfs vilket även gäller på nätet och forum.Är det exempelvis inte lite snett när den enskilt största delen av ett forum som ska handla om retroprylar är "Fria diskussioner" med 3923 startade ämnen mot kategorin svenskt glas som har 372 startade ämnen och det som det pratas om i fria diskussioner så är defenitivt inte retroprylar i majoritet utan mest en massa skräp trådar där folk häver ur sig allt möjligt,det finns en anledning till att jag bad dig flytta min 50-60-tals prylar tråd tilll en annan plats på forumet Ada.Jag vill också passa på att säga att hoppas inte Ada tar illa upp av mitt inlägg eller tar det som personlig kritik såsett att du blir förbannad men detta är vad jag delvis tycker om forumet idag.

Jag har dåligt bollsinne och Kicki har dålig smak. Båda egenskaperna kan förbättras med träning. Fast jag har ingen användning av bra bollsinne och Kicki kanske inte vill ha bättre smak - hon kanske trivs bra med den hon har.

Nej bollsinne kan man träna upp ja men man kan inte säga åt någon att det här är rätt smak och det är är helt fel smak,dålig liknelse.Det är som att säga till nån att det är fel att vara homosexuell,eller att du sympatiserar med en viss religion eller ideologi,det är inget man kan träna upp vilket bollsinne däremot är.

Är du Vince, eller Micke?

Vince är mitt nick och snart andranamn och Micke/Mikael är mitt tilltalsnamn IRL,varför undrar du??

MVH Micke

kikarbara

• Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
« Svar #31 skrivet: tis 26 feb 2008 23:28:28 »
Vince; kul med ett inlägg i debatten. Men som jag förstår det hela, som inte varit med från början, så är det här forumet inte så gammalt. Rom byggdes inte på en dag, men jag tror att man kan riva det på samma tid om man bara kör tillräckligt fort med en bulldozer.

Tyvärr verkar det ju fungera som så att det är täta skott mellan sajterna, det har jag inte minst erfarit idag när jag har haft diskussioner om olika forum på en annan sida, och då är det väl inte så märkligt om ingen av forumen blir kompletta heller, för alla med olika inriktningar håller sig på sin egen kant, där man finner mest utbyte av den nischen man själv vänder sig mot.

Men det är också vårt ansvar, vi som är med här på sidan att både starta och föra trådar, dialoger och ämnen. Tyvärr är det lite jante som gäller här, för den som startar trådar, ämnen och visar bilder är ochså den som flest hugger på i olika omgångar. Och jag förstår egentligen inte det här resonemanget ett dugg. Om du har ett intresse när det gäller svenskt glas, så är det jätteroligt för jag kan inte ett skvatt om det. Så bara starta på trådar du, svara på inlägg och ge dig in i de trådar som redan finns i ämnet. Efter hand så kommer du att märka att du får både gehör och respons på dessa inlägg och med lite tur så kommer ämnet glatt igång och går till sist av sig själv. Det är ju så man måste göra när man saknar något på en sida som det här, man kan inte sätta sig ner och förvänta sig att någon annan skall sparka igång det man saknar!

Det är är ett forum som Ada har startat, förvisso, och visst är det under hennes ledarskap allting går av stapeln. Det är hon som sätter de yttersta gränserna och som har det yttersta ansvaret. Men när du kritiserar forumet som sådant så måste du se att det inte är Ada allena som skapar forumet, utan det är alla vi som är här, inklusive dig själv. Så är det något du saknar, så shoot, finns till och med en egen avdelning som heter om retroforum och förslagstrådar etc om du nu inte bara kan göra det i de befintliga ämneskategorierna.

Nu antar jag att det är Reggis olika filosofiska frågor som du har reagerat på, själv måste jag säga att jag älskar dem fullständigt, vare sig jag håller med Reggis eller ej; så är de otvivelaktigt rejäla igångsättare och inte många -inklusive du- läser dem utan att få en rejäl adrenalinkick. Dig och mig emellan, jag tror att det är reaktioner hon vill uppnå, så visst måste du hålla med om att hon gör det helt fenomenalt? Jag kan ochså bli topp tunnor galen när jag läser vad hon skriver mellan varven, men faktum är att när jag väl går ner lite i varv, så har hon så gott som alltid en poäng, vilken den än månde vara. (med det inte sagt att jag håller med ändå!).

Må så vara att det fria forumet här är där det händer mest, men så ser det onekligen ut på antikforum med. Många trådar om olika ämnen står still eller näst intill, och vilken är det man kollar först när man går in? Själv kikar jag på allmänt. Och det är de fria diskussionerna som gör att jag återkommer såväl hit som dit, just för att se hur vågorna går idag. Om inte du uppskattar det så är problemet ganska enkelt; så är det ju bara att nonchalera ämnen som inte berör retroerornas produkter?

ada

• Administratör
  • Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
« Svar #32 skrivet: ons 27 feb 2008 00:13:50 »
Kika skrev vad jag tänkte skiva kortare :)

Men jag kan tillägga att ett annat sätt att räkna ger en bättre bild av hur mycket skitsnack det är här, 3925 inlägg under fria diskussioner, jämfört med 8359-3925 = 4434 inlägg som handlar om prylar, sen har vi också loppisfyndtråden där mycket borde ligga ute i ämnena (förutom att de fynd som inte är retro hör hemma där de är) det skulle öka på en del ute i ämnena.

Men visst är det så att vi alla borde skriva mer i ämnen, en social del behövs dock i alla forum om det ska bli trivsamt, och på tal om att vara nytt forum:

Det tog PES åtta månader att komma upp i 8183 inlägg, vi har inte varit igång ett halvår än, men har alltså 8359 (PES 6 månader= 6316)
(källa http://www.precisensan.com/antikforum/showpost.php?p=37278&postcount=14)
« Senast ändrad: ons 27 feb 2008 12:33:50 av ada »
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

JJ

• Global moderator
  • Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
« Svar #33 skrivet: ons 27 feb 2008 12:16:04 »
Nej bollsinne kan man träna upp ja men man kan inte säga åt någon att det här är rätt smak och det är är helt fel smak,dålig liknelse.Det är som att säga till nån att det är fel att vara homosexuell,eller att du sympatiserar med en viss religion eller ideologi,det är inget man kan träna upp vilket bollsinne däremot är.

Jag tycker att det var en bra liknelse. Många påstår att god smak inte existerar. Föremål kan få designpriset "Utmärkt svensk form" - tror du att Kicki Danielsson (t ex) skulle platsa i juryn? Varför har man ett sådant pris om inte god smak finns? Jag anser att god smak är en estetisk egenskap, och ju mer man medvetet håller på med det ju skickligare blir man. Eventuellt finns det även en medfödd faktor och det gäller nog för övrigt bollsinne också. Det vore intressant med en kommentar från någon annan person om detta.
« Senast ändrad: ons 27 feb 2008 12:17:58 av JJ »

nisse 8

• Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 872
  • Va??
    • Visa profil
« Svar #34 skrivet: ons 27 feb 2008 13:34:03 »
Jag har varken bollsinne eller god smak, därför tiger jag ;)

änglautanskor

• Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 640
    • Visa profil
« Svar #35 skrivet: ons 27 feb 2008 22:26:25 »
Härligt Nisse! Tur att du finns!! du är lugn och fin du!

Anja

• Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 540
    • Visa profil
« Svar #36 skrivet: ons 27 feb 2008 23:00:17 »
Varför har man ett sådant pris om inte god smak finns? J

Vem tror Du bestämmer/påverkar vad s.k. "god smak" är?

kikarbara

• Hjältemedlem
    • Visa profil
    • blogg
« Svar #37 skrivet: ons 27 feb 2008 23:15:21 »

Men visst kan man med blotta ögat ibland se vad som är stilfullt, eller som är god smak ur ett lite mer exclusivt perspektiv? Likaså kan vi väl avgöra rätt så lätt vad som INTE är god smak eller vad som är white trash eller kitsch?

Jag har INTE god smak ur det här avseendet men det är jag inte så ledsen för heller. Och ärligt handen på hjärtat, den som säger att ett hem som kickis representerar god smak kan aldrig ha kikat i en inredningstidning, besökt ett auktionshus eller funderat särskilt mycket över det här med inredning eller pondus eller hierarki eller vad som helst.
God smak kostar i allmänhet, det är väl något vi kan vara överens om? Eller när något som inte kostar är god smak så innebär det snart att det blir attraktivt och sen kostar det liksom till sist i alla fall.

Varför skall vi hyckla här? Kickis hem är uppenbart inte förenligt med ett begrepp som god smak, men det tror jag knappast att hon är särskilt ledsen för heller. *editerade och tog bort mitt obcena uttryck som roade mig när jag skrev det*.
« Senast ändrad: tor 28 feb 2008 12:03:06 av kikarbara »

JJ

• Global moderator
  • Hjältemedlem
  • Teakfreak
    • Visa profil
« Svar #38 skrivet: ons 27 feb 2008 23:43:23 »

Jag tycker att föremål som passar bra ihop och som har kvalitet i formgivning och material, och som är tidlösa och har fina propotioner återfinns i ett hem där en person med god smak finns. Sedan går det även trender i stilar så vad som gäller just nu varierar.

Reggis

• Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
« Svar #39 skrivet: tor 28 feb 2008 08:56:18 »
Jag förstår inte detta tabu mot att tala om smak. Att det skulle vara på något sätt nedlåtande att tala om att en person har dålig smak. Det finns mycket man kan vara dålig på men just dålig smak det får man inte säga.

När man talar om prylar och annat som har med smak att vad skiljer då dålig smak från god? Jo det är i stort sett vilken ”hållbarhet” föremålet har. Föremål av kitschkaraktär tröttnar du på snabbare än ett mer genomtänkt föremål, tavla, eller vad det nu är. Ett föremål av kitschkaraktär skriker ut ”se mig”, ”se mig” och fångar din blick omedelbart. Men precis som en reklamslogan så blir du trött på det här skriket även om det stundtals kan vara kul ett slag. Det är av detta skäl som det alltid finns mängder av rätt dyra presentaffärsprylar att köpa för inga pengar alls på loppisar. Ägarna har tröttnat snabbt på sina inköp.

Sen kan man naturligtvis ha som intresse att just samla på föremål av den här typen, absolut inget fel i det. Det är inte något fel i att gilla det heller för den delen men att påstå att det är god smak finner jag löjligt. Är det så att man tycker om att i stort sett bara omge sig med kitsch så är det naturligtvis ett tecken på en outvecklad smak och inget annat. Personer med dålig smak har i stort sett samma smak som barn.

Det ligger inget värderande i detta. Vi utvecklar olika färdigheter och prioriterar olika saker här i livet. Personer med ”dålig” smak har kanske prioriterat sång, musik, skidåkning eller annat och inte lagt ner samma intresse på att läsa böcker om konst och konsthantverk. 

Fjoll

• Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 631
    • Visa profil
« Svar #40 skrivet: tor 28 feb 2008 11:36:34 »
Jag har ett väl utvecklat bollsinne och god smak (vill jag åtminstone tro). Att smaken är som baken är dock precis lika sant som att 1+1 är 2. Få mig inte att tro något annat för så är det. Om det sedan är god eller dålig det beror så på vem man frågar. Det senaste inlägget av Regina tycker jag till viss del exemplifierar det hela mycket bra. Jag skulle vilja åberopa är faktorerna som spelar in på vad god smak är. Om vi går tillbaka en massa år och tittar på vad som var högsta mode vid en viss tidpunkt. Ex vis rokokon. Hög kvalité var det givetvis men var det god smak? Jaa, i allra högsta grad var det så, då. Övermöblerade, drapererade rum där det inte fanns en m2 ledig yta vs det nordiskt blonda rummet ex vis H55, är båda rummen möblerade med god smak? Sen bara ett litet ps ang "Det ligger inget värderande i detta". Ha ett barns smak, dålig, löjligt, outvecklat. Det må så vara om det är så men nog är det värderande alltid. Vi värderar utifrån vår smak, ekonomi, ålder, etnicitet, miljö etc etc. Sen drar jag inte alltid likhetstecken mellan våra inredningstidningar och god smak. Få hem kan uppvisa den kliniska känsla som tidningarna visar upp. Dessutom tycker jag det är oerhört tröttsamt när jag ideligen möter hem med 8:a sjuan, Mathssons superellips, Lindbergs fajanser på Vodders sideboard. IKEA:s matta PS el möjligtvis någon flossa, Pantons flowerpot i lilla köket, kotten ovanför matbordet, Wegners soffor etc etc. Så oerhört förutsägbart. Var del för sig är vacker (tycker jag) men rummet säger många gånger helt andra saker än "god smak" till mig. Den säger "se här, vi har god smak, de gamla sakerna är vi osäkra på så de har vi i garaget". Givetvis finns de som har ett genuint och innerligt förhållande till dessa möbler och de vill jag på intet sätt förringa. Jag är förvisso själv en stor beundrare av dansk och svensk design.
Drottningen är den som skapar alla regler, jag är drottning. Jag skapar alltså reglerna. Som jag uppför mig, sådan är också god sed, avundas ni mig inte?
(P-O Enquist, Livläkarens besök)

Reggis

• Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
« Svar #41 skrivet: tor 28 feb 2008 12:04:04 »
Smaken är inte delad, det är en myt och lögn. Det finns god smak och dålig smak sen att det på något sätt har blivit tabu att påstå det är obegripligt. Sen finns det olika trender vad som är poppis och inne men det är något helt annat. Det har inte heller med tillverkare att göra utan det handlar i stort sett om idé, materialkvalité, form, färg och framtoning. Precis som jag säger ovan så har dessa föremål en förmåga att modemässigt komma tillbaka en eller flera gånger.

Ibland dyker det upp mästerverk som den här José Clemente Orozcos målning ” Christ Destroying his Cross. Ett föremål som inte bara är estetiskt tilltalande genom sin form och färg utan stämmer till tanke och utgör en inspiration  för de som inte vill låta sig förtryckas. En sådan målning är alltid lika aktuell och utgör hela tiden en inspiration för mänskligheten.

Men jag håller med dig Fjoll om denna uppskrivning av ganska tråkiga produkter som Lindberg, Nylund med flera sprutat ut från Rörstrand och Gustavsberg. Dessa massproducerade tråkigheter är absolut inte vad jag menar med god smak. Då är det roligare med viss ”bättre” kitsch. Det kan i alla fall vara fantasifullt eller en färgklick.

kikarbara

• Hjältemedlem
    • Visa profil
    • blogg
« Svar #42 skrivet: tor 28 feb 2008 12:07:35 »
Personer med dålig smak har i stort sett samma smak som barn.

Det ligger inget värderande i detta. Vi utvecklar olika färdigheter och prioriterar olika saker här i livet. Personer med ”dålig” smak har kanske prioriterat sång, musik, skidåkning eller annat och inte lagt ner samma intresse på att läsa böcker om konst och konsthantverk. 

Jag delar din inställning till fullo, men det där med att ha samma smak som barn är lite intressant. Jag tror att du har rätt dock, jag emotsäger dig inte i det här perspektivet ifråga om kitch.

Samtidigt kan man ju ochså se hem som så totalt hänfaller åt "god smak" att det sammantaget blir en fullständigt kitchig helhet i sig... det tycker jag mig ha sett i olika "hemma-hos-" artiklar under årens gång. Och jag undrar om inte personer som dessa har samma egenskap rent ut sagt, att de har samma "smak som barn", egentligen? Det är bara dockskåpsnivån som är utbytt. En del fick lundby, en del fick hemmagjort och andra kunde frottera sig med engelska lyxvarianten.

ada

• Administratör
  • Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
« Svar #43 skrivet: tor 28 feb 2008 12:16:16 »
På tal om dockskåp och hemmagjort så gjorde jag minsann tulpanbord av mina vita garderobsknoppar, det är god smak det :)
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

JJ

• Global moderator
  • Hjältemedlem
  • Teakfreak
    • Visa profil
« Svar #44 skrivet: tor 28 feb 2008 21:51:01 »
Dessutom tycker jag det är oerhört tröttsamt när jag ideligen möter hem med 8:a sjuan, Mathssons superellips, Lindbergs fajanser på Vodders sideboard. IKEA:s matta PS el möjligtvis någon flossa, Pantons flowerpot i lilla köket, kotten ovanför matbordet, Wegners soffor etc etc. Så oerhört förutsägbart. Var del för sig är vacker (tycker jag) men rummet säger många gånger helt andra saker än "god smak" till mig. Den säger "se här, vi har god smak, de gamla sakerna är vi osäkra på så de har vi i garaget".

Vissa kombinationer känns helt klart uttjatade. Superellipsbord med sjuanstolar och en PH5 har man sett i många hem på bild. De senaste åren har sjuan ersatts med Wegners Y-stol. Jag tror att många som har detta egentligen inte är så intresserade av form och inredning utan att detta måste man ha för att bli accepterade i bekantskapskretsen (ofta akademiker). Många gånger är det nytillverkade grejer så man behöver inte leta efter dem - bara att åka till Svenssons i Lammhult och casha upp.

Vodders sideboard har jag däremot aldrig sett i ett inredningsreportage, trots två hyllmeter med inredningstidningar. Kanske refererar du till "mitt drömrum" där mycket av detta finns med, men i stort sett allt av det som jag har räknat upp skulle man kunna se i ett rum från 1958 där ägaren har satsat på det snyggaste på marknaden just då. Möjligen kan det för vissa bli lite för mycket av det goda när man ser allt på en gång, men för mig är det bara ett sätt att må bra när man omger sig med sina favoritprylar.

Jag kan villigt erkänna att jag har sett bilder av inredda hem där man har tänkt "Ã… vad snyggt", men när man börjar kolla på detaljerna så finns det inget som man gärna vill ha. Däremot har den som har inrett varit mycket skicklig på att kombinera form och färg och detaljerna har inte kostat mycket alls.