Allmänt > Fria diskussioner

Dagens filosofiska funderingar

<< < (4/118) > >>

Reseda:
Det kanske är dags att skrota skolan helt? Ge alla ungar varsin dator och låt dem lära sig det de vill.

Det som behövs då, är någon som övervakar så de inte mördar varann i klassrummen.

Nej förresten, varför ska vi ha klassrum? Bättre att låta dem som gillar samma saker träffas hos varann då de känner för det.

De som har driftiga föräldrar, ser till att deras barn lär sig det som behövs.
De som inte har lust att lära sig något, ska förstås inte utsättas för tvång.

Man kan i tidig ålder hos ett barn mata in hur mycken kunskap som helst. De klipska barnen lyssnar och suger åt sig. De andra??? Ja inte ska de väl tvingas att sitta stilla och lyssna??

Då miniräknaren gjorde entre i hemmen, men förbjöds i skolorna före en viss ålder, gjorde jag ett litet experiment:
Jag lät eleverna 1 och 1  (de som ivrigast förespråkade, att miniräknare var det allena saliggörande då) låna miniräknare under mattelektionerna. De fick sätt sig vid en särskild bänk med den. Fick samma räkneuppgifter.

Vi kom gemensamt i klassen fram till: Man måste ha vissa grundkunskaper för att få rätt svar! Efter detta var det inget tjat om miniräknare.

Jag är av den gamla mossiga stammen, som förespråkar ordning och reda i klassrummen. Hut och diciplin i umgänge med alla människor. Respekt för den enskilda individen.

HUR ska vi förändra dagens skola?

JJ:

--- Citat från: Reggis skrivet mån 25 feb 2008 09:56:09 ---
Nej det var en vanlig fest där man stoppat i sig lite kul droger och dansat och haft kul. 

--- Slut citat ---

Har de stoppat i sig droger så är det klart att polisen måste ingripa. Hos mig är det nolltolerans med droger. Tänk vad mycket elände det för med sig, både när det gäller vansinnesdåd och stölder för att få in pengar till drogerna. Dessutom är väl 95% av prostitutionen ett sätt för att få in pengar till droger.

Reseda:
Reggis, "Nej det var en vanlig fest där man stoppat i sig lite kul droger".

Vanlig fest? Är det så i den värld du lever i, att droger räknas som vanligt och kul?

JJ:

--- Citat från: Reggis skrivet mån 25 feb 2008 09:33:31 ---JJ, då vet du inte vad det är. Det är klart att vi lever mitt i ett paradigmskifte.

--- Slut citat ---

Enligt en bok som jag läste för ca 20 år sedan så skall ett paradigmskifte ske på några år och inbegripa alla i samhället, och dessutom på alla plan - även religiöst. Men det finns många som idag lever precis likadant som för 20 år sedan och som aldrig har sett en dator.

Reggis:
Ja det är det. Precis som du dricker ett glas vin så kan man röka på lite grann, det är ingen skillnad. Det farliga drogmissbruk som finns i Sverige är till 99 % relaterat till alkohol. Det är där skadorna finns, både sociala, mentala och fysiska.

Sen undrar jag varför polisen måste ingripa så fort ungdomar stoppar i sig lite droger JJ? Även om du är nykterist JJ så kan du väl unna oss andra att partaya lite och ha lite kul.

När det gäller skadeverkningar JJ, så är de att betrakta som pikanta bagateller i jämförelse med vad alkoholen ställer till med. Kopplingen mellan prostitution och droger är den bakvända. Det är prostitutionen som skapar drogmissbruk. Detta för att drogerna gör det lättare att stå ut med verksamheten i fråga. Vansinnesdåd begås inte av personer som partydrogar. Det står i huvudsak två kategorier av män för nämligen fulla män och gymmare som stoppas i sig anabola. Kombinationen anabola och alkohol brukar alltid ligga bakom svåra våldsbrott.

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion