Allmänt > Fria diskussioner
Dagens filosofiska funderingar
Reseda:
Min filosofiska fundering är: Måste det inte till lugn och ro i klassrummen, för att kunskaper ska kunna inhämtas? Som jag ser det, är det det allra viktigaste. Ungarna måste först få lära sig hur man umgås på normalt sätt. Vissa kan det hemifrån. Men de dras med i det allmänna kaos som råder inom skolans väggar.
Sedan kan undervisningen börja. Hur ser ni andra på det?
convallaria:
Kadaverdiciplin och strikta strukturer är det enda rätta. OBS, jag är inte ironisk.
Fanjunkarn är helt klart inne på rätt väg. Kombinera det sedan med mp:s vision om skriftliga omdömen så kanske det kan börja likna nåt.
Hälsningar
f d lärare som brände ut sig i flumskolan och som medvetet placerat sina barn i waldorfskola - utan kavaverdiciplin, men med konstnärlighet, små klasser och struktur. (Man kan inte få allt.) Funkade bra med två barn, sämre med det tredje, som skulle ha behövt ännu mer struktur.
gitzie:
--- Citat från: convallaria skrivet fre 22 feb 2008 16:04:35 ---Kadaverdiciplin och strikta strukturer är det enda rätta. OBS, jag är inte ironisk.
--- Slut citat ---
Instämmer och jag är inte heller ironisk ;D
Är still going strong-lärare med ordning i grupperna och struktur på undervisningen. De elever som skulle klara ett "mycket fritt" arbetssätt överlever och utvecklas. De elever som har bekymmer på olika sätt mår förträffligt av struktur och utvecklas de också. I "flumundervisning" mår dessa elever oftast dåligt och irrar omkring i ett " vad var det jag skulle göra".
Missförstå inte nu. Jag står inte med pekpinnen i högsta hugg ;D Man kan individualisera.......till en viss gräns med 28 elever i en grupp.
Reggis:
Jag vidhåller att detta tjat om disciplin till 99,99 % beror på att lärarna inte kan entusiasmera sina elever och då uppstår disciplinära svårigheter på grund av uttråkning.
Är då detta lärarnas fel? Nej det är för att lärarna inte får den â€näring†de behöver. Vem sjutton kan vara inspirerande år ut och år in, ingen skulle jag vilja påstå. Därför måste lärarna kontinuerligt få â€näring†genom vidareutbildning och andra stimulansåtgärder. En underhållande lärare har inga disciplinproblem.
Samhället förändras i en takt som mänskligheten aldrig tidigare upplevt. Vi befinner oss mitt i ett paradigmskifte. Då kan inte skolan stå still ungefär som kyrkan mitt i byn utan den måste förändras och utvecklas med samhället. Skolan består i princip av sina lärare. Det måste sättas till resurser för deras personliga utveckling. Lärare måste få ett betalt friår då och då för att utvecklas och hänga med.
Att som Furir Björklund börja prata om något så gammaldags som â€kunskapsskolan†och disciplin i detta sammanhang får mig att undra var han lever någonstans. Har han helt fastnat i sin egen ungdoms skola? Förstår han inte hur samhället utvecklas utan lever kvar på dinosauriernas tid.
Dagens föråldrade skola som Furir Björklund till och med vill utveckla bakåt är inte vad en modern nation behöver.
Nastamuumio:
Minns min bäste lärare genom alla skolor mycket väl.Det var där-och dåvarande rektorn som hade sju
timmar latinundervisning per vecka.Naturligtvis var det inte speciellt svårt för honom att motivera sig inför denna uppgift i sht som alla eleverna aktivt valt ämnet och var intresserade av det.Den andra läraren i klassiska språk tvingades fylla ut sitt schema med tyska och historia utöver gammalgrekiska.
En gång hade vi henne som vikarie och hon nämnde att det var ett välkommet avbrott i lunken.
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida
[*] Föregående sida
Gå till fullversion