Vår äldreminister Maria Larsson går från klarhet till klarhet. När hon fick höras tala om den stackars Ingrid som glömdes på toan på hemmet så vill hon ge personalen rätt att söva ner gamlingarna så att de inte smiter in på toaletten. Hon tycker också att det är en god idé att damma av de gamla spännbäddarna från förra sekelskiftet att användas för att spänna fast gamlingarna så att man vet var de är. När de ligger där så kan vi spela psalmer för dem. â€Ovan där†är en fin och framtidsinriktad psalm, tycker Maria Larsson.
â€Det var väl sjutton att man inte kan utveckla ett koppel så att gamlingarna kan gå lite fritt och sedan drar någon form av motoriserad anläggning in gamlingen till sängen ungefär som ett spinnspö vid läggdags så där 13:00. Det skulle innebära mycket för gamlingarna att få röra sig fritt, kanske ända till toaletten. Men jag vill inte lova för mycket utan låt oss börja med att konstatera att fastspänd och drogad är normaltillstånd och allt annat är överservice. Vi i Sverige måste vara lite generösa mot våra gamla och låta dem gå på toaletten två gånger om dagen även om det kanske inte är nödvändigt, det finns ju blöjor.â€
Calle Bildt och hans Grevinna är fiffiga. De har en â€barnpiga†från Ukraina som betalar skatt i Italien men är skriven i Sverige. Fiffigt tycker Grevinnan för då får mitt förra hemland skatteintäkterna och de Svenska skattebetalarna får stå för alla kostnader som sjukvård och annat. Dessutom är skatten lägre i Italien och förmånerna bättre i Sverige. Det gäller att plocka russin, det är vi inom adeln duktiga på både i Sverige och i Italien.â€
Jag frågar Grevinnan om hon tror att det finns något samband mellan skatteintäkter och förmånernas storlek. Anna Maria Corazza Bildt svarar: â€Det är klart att det finns, tror du att jag är dum? Fast jag tycker att det skall vara konkurrens även på detta område. Man skall få välja var man betalar skatt, marknadskrafterna bör råda även här. Denna skattekommunism vi har idag är av ondo och jag gillar valfrihet. Det är denna valfrihet jag kommer att driva som EU-parlamentariker för Sverige, â€Svenskarnas skattemedel skall tillfalla Italienâ€. â€
Och Fredrik Federley, den kände centerpolitikern och stureplansprofilen, har börjat sin julstädning. Han som efter att hans vän varit otrogen skrev på sin blogg att det var dags att städa ut alla luder ur garderoben. â€Vid jul så städar jag inte ut några luder ur min garderob utan då låter jag ludren städa min lägenhet i stället†säger Fredrik och fortsätter: â€Dessutom får jag göra avdrag på skatten om jag låter ludren städa efter sig för då blir det en hushållsnära tjänst. Har snackat med Maud om inte hon kan vidga begreppet hushållsnära så att det även omfattar mina luder. Egentligen så borde jag kunna få denna tjänst klassad som läkarbesök med ersättning även från Försäkringskassan då mina aktiviteter motverkar förstoppning.â€
Ja det där med luder är något som även vår utbildningsminister gillar. Under sin militära tid var ett av Jan Björklunds favorituttryck â€ludermässig klädselâ€. När någon inte var korrekt klädd så var denne ludermässig. Då känns det skönt att Yes har kommit med en ny variant som inte bara är dryg och har oöverträffad diskkraft utan även vårdar händerna. Med tanke på att Yes brukar gå att använda till det mesta så kan säkert våra politiker, Jan Björklund och Fredrik Federley, dricka ett glas Yes på morgonen för att tvätta sina munnar rena från den här typen av utsagor.
http://www.youtube.com/watch?v=xk5DwKKZOiI