Författare Ämne: Dagens filosofiska funderingar  (läst 355863 gånger)

Reggis

• Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Dagens filosofiska funderingar
« Svar #390 skrivet: tor 4 dec 2008 07:45:01 »
En av de stora nyheterna var att Lili & Susie skall uppträda igen, vilken pangnyhet. De skall sjunga ett bidrag i Melodifestivalen och detta var nästan huvudnyhet. Va faan händer det ingenting? Här håller 100.000-tals Svenskar på att bli arbetslösa, Maud Olofsson jobbar dag och natt hon försummar Roffe å det grövsta. ”Jag måste koka mitt frukostägg helt själv”, lär Roffe klagande ha sagt till sina kollegor på kommunförvaltningen. ”Dessutom får jag aldrig staken polerad och snart är det jul, säger Roffe. Vad gör då Maud. Enligt uppgift så tänker hon. Det man undrar om det är premiär för tänkande för hennes del? Känns lite chockerande att hon börjar med det så här hux flux. Men lugn det är inget bestående utan nu pillar hon sig i naveln igen som vanligt, skönt. Undrar hur det skulle ha blivit om hon fortsatt med detta ofog att tänka. Men att Maud börjat tänka måste väl ändå vara en betydligt större nyhet än Lili& Susie.

Nu när Maud har tänkt så kom hon fram till att lägg ner eländet Volvo och satsa på feskodling i stället. Varje Göteborgare kommer att få en spöcheck på samma sätt som tandvårdcheck. Då kan de köpa sig var sitt spö och återgå till sin kärnverksamhet.

Ja så har filmetablissemanget börjat prata om alla vedermödor dom gått igenom, alla pengar det kostat för att sen 10 dagar senare se hur deras film laddas ner gratis. Vi kommer att bli arbetslösa säger de. Ja en sen då säger jag. Det är många som blir arbetslösa idag på grund av ny teknik. Hela fordonsindustrin vacklar på grund av att nya lösningar efterfrågas. Hela Ã…tvidaberg var nära en total utplåning när de mekaniska kassaregistren dom sålde blev osäljbara. Det är inte första gången ny teknik gör de som inte hänger med arbetslösa. Det kallas för utveckling. För de som inte hänger med finns alltid A-kassan och sedan omskolning till något bristyrke. Fast det duger väl inte åt dessa ”skapande” krafter.

Till musikartister säger jag bara, lämna sofflocket och ut på turné. Ni får börja jobba. Dessutom ger nedladdningen helt andra möjligheter för nya förmågor att visa upp sig. Vad det konkret innebär är att mellanhanden, det vill säga diverse storbolag, blir av med sin makt då artister och konsumenter träffas direkt i stället.

Det går inte att vrida klockan bakåt. Även om lagen kommer så kommer det at finnas gratismaterial på Internet. Dessa gratisalternativ kommer att göra att ingen köper de här alstren i alla fall. Det kommer att bli som på programvarumarknaden där Microsoft och andra tappar mer och mer till gratisprodukterna. Det enda lagen leder till är att Antipiratmaffian får chansen att ägna sig åt utpressning ett par år, sen är det slut. Det hela visar bara på hur korkade politiker vi har.

http://se.youtube.com/watch?v=cm0iQz24Aac

Reggis

• Hjältemedlem
    • Visa profil
« Svar #391 skrivet: fre 5 dec 2008 09:57:10 »
Ja nu jäklar, där satt chocken. Tänk att riksbanken kan komma med åtgärder som är värre än en nakenchock från Carola. Fast med tanke på hennes allt mer tilltagande kroppshydda så tror jag att Carolas nakenchocker ändå smäller högre än riksbankens räntechock. Men då har vi Drottningen plastikchocker kvar att ta i beräkning. Ja vad smäller högst i chocksverige i dag? Är det räntechocken, nakenchocken eller plastikchocken?

Ja nu är rummet tomt hemma hos Gudmund Ingwall, Sanna Nielsen har flyttat ut enligt Aftonsnabeln.  Jag måste erkänna att när jag hörde henne sjunga den här låten ”Empty room” så blev jag så full i skratt att jag nästan kissade på mig. Låten var så patetisk att den letade sig in på min topplista för Sentimentalkitsch. Där finns sedan tidigare ”Barnen från Frostmofjället”, Vilhelm Mobergs Utvandrarna och naturligtvis Evert Taube som bidragit med en hel del Sentimentalkitsch. Vad är det som får folk att lyssna på och läsa sånt här skit?

I Metro skriver Hanna Lindberg i ”tyckarkolumnen” att det finns något uppfriskande med finanskrisen. Att en del meningslösa produkter och affärer försvinner från marknaden nu när människor börjar hålla i plånboken. Som exempel ger hon lyxbröd för 160 kr limpan, köksrenoveringar där man samlat köksutrustningen till en teknikö i köket och vissa överprissatta kläder. Jag håller med henne rakt av. Bara för att man har pengar så behöver man inte uppmuntra till produktion av korkade smaklösa varor.

Likt ogräs i rabatten har det vuxit upp svindyra så kallade designaffärer proppfulla med diverse onödigt eller oanvändbart junk. Under beteckningen design har man kunnat sälja mediokra energislukande kopior av 1920-tals Bauhauslampor under skenet av att det är ny design. I kölvattnet på dessa affärer har sen varuhus som Ã…hléns importerat massproducerat skräp från Asien som kalendrar smyckade med nyckelpigor, pennor med en liten syrsa på etc. Överskotet på pengar har lett till en smakens dekadens där bra design och högklassiga produkter på secondhandmarknaden värderats till samma prisnivå som en nygjord spegel dekorerad med en fe.

Det jag framför allt tänker på är möbler från 1940-talet som i stort sett är nästan gratis. Många tänker inte på att det är de sista möblerna som produceras i ett förstklassigt material, nämligen helt i trä. Det är möbler producerade av yrkesmän med yrkesstolthet. Där du kan hitta små detaljer som utskurna lister och annat som vittnar om att här är det någon som tycker om kvalité som gjort möbeln. Visst de kan uppfattas som mörka och murriga men personligen tycker jag kvalitén mer än väl väger upp denna murrighet. Dessutom beror det på hur du möblerar, ”du kan möblera bort murrigheten” genom att kombinera rätt. En sak till jag upptäckt när det gäller just 40-talsmöbler är att de är otroligt allround. Du kan blanda både med antikviteter eller supermodern, de passar in i båda möbleringarna.

Ja nu när julen stundar så passar den här låten in i julens kärleksbudskap.

http://se.youtube.com/watch?v=mgjNq-Y8NGk

ada

• Administratör
  • Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
« Svar #392 skrivet: fre 5 dec 2008 19:54:15 »
Underbart låtval Reggis, du gjorde mej glad i alla fall efter en lååång arbetsdag...
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Reggis

• Hjältemedlem
    • Visa profil
« Svar #393 skrivet: mån 8 dec 2008 15:43:31 »
Valet närmar sig, knappt 2 år kvar………

Det känns som det snart skulle vara dags för riksdagsval i Sverige. Våra politiska partier vässar sig och förstärker sina lag. Den senaste förstärkningen har Folkpartiet stått för nämligen Marit Paulssons comeback. Jag måste erkänna att jag trodde att den tanten var död, men tyvärr hon har återuppstått i politiken. Folkpartiet har dammat av mygelmormor och tänker eventuellt skicka ner henne till Bryssel. Hennes huvuduppgift kommer att bli att gå på bjudmiddagar och äta upp sig så att hon på nytt antar formen av en levande Mamma Scans köttbulle. Det finns en speciell relation mellan Folkpartiet och Mamma Scan vilket egentligen är Marit Paulssons artistnamn.

Även Moderaterna har förstärkt och det har de gjort med inte vem som helst utan här är det Grevinnan med stort G.  Carl Bildts grevinna och hustru Anna Maria Corazza som man har rekryterat för att skickas till Bryssel. Det talas även om att man har trevare ute för att få förstärkning från Italien. Alessandra Mussolini sägs vara intresserad av att representera Moderaterna i EU-parlamentet och Calle Bildt är, enligt vad vi hört, förtjust. ”Tänk att få dotter-dottern till min hjälte Benito Mussolini som kollega, vilken värvning.

Men även Socialdemokraterna har förstärkt laget och det inte med vem som helst utan man har lyckats värva Linda Rosing den kände TV-profilen. Det är inte riktigt klart men Linda säger: Jag har alltid varit Socialdemokrat i själ och hjärta. Jag kommer att ta med mig hela mitt Unika parti i sammanslagningen. Jag och Mona kommer att bli en dynamisk duo och det nya partiet som sammanslagningen resulterar i kommer att heta ”Unika Socialdemokrater som Arbetar”. Linda fortsätter: ”Jag och Mona har samma uppfattning i flera tunga frågor. Vi gillar båda Bruce Springsten och Toblerone. Därför känns det så rätt att högst upp på våra punkter inför valet hamnar ”Bort med momsen på Toblerone”.

Nu kommer bara Mona att få besvär med att övertala Peter Eriksson och Maria Wetterstrand om vilken roll de skall spela nu när det Unika Partiet även ingår i Vänsteralliansen. Fast Mona menar att Alliansen är 4 partier så då måste Vänsteralliansen vara det också. Fast Lars Ohly är förtjust, ”jag har alltid gillat Linda”, sa han, ”tycker hon är ärtig”.

Nu undrar väl alla vad Maud har för överraskning under kjolen och visa upp. Aj, aj , aj inga smutsiga tankar nu. Jag menar naturligtvis inte bokstavligt utan bildlikt. Vi behöver inte förstärka talar Maud om. Eftersom jag har tre löner så finns det just nu tre Maud nämligen Maud 1, Maud 2 och Maud 3 och det är en vinnande trio. Partiet har funderat på att eventuellt ge mig en lön till nu när det är så körigt och då finns även Maud 4. Så vårt svar på det hela är en Maud till. Eventuellt så skickar vi Maud 4 till EU-parlamentet, ”där får jag bäst betalt”, säger Maud.

Fast Göran Hägglund har den absolut innovativaste förstärkningen av alla. Jag sparkar Mats Odell, det kallar jag förstärkning.

Reggis

• Hjältemedlem
    • Visa profil
« Svar #394 skrivet: tis 9 dec 2008 09:44:08 »
Ja nu har det dykt upp en ny sysselsättning här i landet, en hushållsnära tjänst skulle man kunna kalla den, handikappimport. Läste i Metro att det är en växande verksamhet att placera ut diverse handikappade på strategiska ställen i våra större städer.

Efterfrågan på personer med synliga handikapp är störst. Det skall helst vara båda benen borta och gärna kombinerat med blindhet. Ett blomkålsöra är extra och för de som önskar extra allt så finns de med bara en arm. Störst är efterfrågan på handikappade barn. I Rumänien jobbar man på att få fram barn som i princip bara består av en pinne med ett huvud på och en arm som kan sträckas fram och ta emot allmosan.

Efter utparkering på pendeltåg, T-banor och allmänna platser går ”handikapphallikarna” runt och tömmer de handikappades insamlade medel ur deras mössor ungefär som parkeringsautomater. De handikappade förvaras sedan ungefär som boskap innan nästa insamlingspass.

Ibland ser man till synes friska barn också ute i tiggarsvängen. De är ofta flickor i 10-12 åldern vilka borde vara i skolan. Men icke, de gör små uppträdande, ibland till positiv, ibland till tonerna från någon falskspelande violinist. Ofta går någon äldre man runt om det är på ett pendeltåg och lägger inplastade blad på sätena som du skall läsa. Det handlar oftast om pengar som behövs till någon dödssjuks vård eller liknande. Tyvärr så tror jag de tårdrypande i historierna är påhittade.

Ingen verkar bry sig om det här utan det fortgår i den heliga ”arbetskraftens fria rörlighet” religionen. Var det någon som trodde att ”arbetskraftens fria rörlighet” i EU handlade om de experter som man så ofta hör talas om från näringslivsföreträdare, Dessa  experter utgör en försvinnande del av arbetskraftsinvandringen. De som flyttar mellan länder idag är till så gott som 100 % fattiga människor som söker lyckan i ett nytt land.

Den fråga jag ställer är: ”Det här måste politiker och dessa näringslivsföreträdare ha känt till. Är syftet att skaffa någon sorts ny klass av underbetald arbetskraft som vandrar mellan tillfälliga svartjobb och tiggeri. Detta med en målsättning att kunna utnyttjas dessa människor å det grövsta. Samtidigt utgör detta ett effektivt vapen för att hålla nere och till och med sänka lönerna på arbetsmarknaden.

Moses

• Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 908
    • Visa profil
« Svar #395 skrivet: tis 9 dec 2008 10:46:54 »
Även här i Finland har eurotiggarnas skara vuxit. Det är lätt att moralisera och säga att tiggarna skulle skaffa sig något jobb istället, men det är att kraftigt förenkla problematiken. Många av de t ex rumänska romer som tigger i Finland är analfabeter, och saknar erfarenhet av något som helst yrkesarbete. Dessutom handlar det om kulturskillnader. Tiggarna anser att de jobbar.
På sensommaren tog  en bärodlare sig an ett halvdussin tiggare med tanken att ge dem jobb, hyfsat betalt samt drägliga villkor. Mottagarna av "välgörenheten" var totalt omotiverade och valde att återvända till tiggeriet.
I vissa fall handlar det om fria och medvetna val, dock är säkert de fallen i minoritet.
I Estland kan man se gamla gummor tiggande. Så vitt jag kan förstå, saknar de helt den grundtrygghet som ett fungerande pensionssystem ger (?) frågettecknet kommer av det högst osäkra påståendet.... dvs vem lever på grundpension här heller....
Jag önskar naturligtvis att vi hade ett samhälle som inte "behövde" tiggare överhuvudtaget, och den form Reggis beskriver är ju helt förkastlig, men med den fria rörligheten och med de stora socioekonomiska klyftorna inom EU, är det nog tyvärr ett inslag i gatubilden som vi får räkna med.
Bilden klippte jag ur en finsk kvällstidning i höstas. I pratbubblan står det "jag erbjuder ett inhemskt alternativ."
Man kunde ha trott att det skulle ha väckt en mera omfattande diskussion om behovet att i första hand ta hand om de "egna" hjälpbehövande, men så blev faktiskt inte fallet.

ada

• Administratör
  • Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
« Svar #396 skrivet: tis 9 dec 2008 12:06:10 »
Dessa direktimporterade tiggare syns även i mellanstora städer kan jag intyga, tror någon blivit intervjuad och berättat att de gör så, de åker några stycken ihop och placerar ut sig längs med centrala gågatan stående på knä, det ska vara relativt lukrativt att försörja sej på det viset (tror jag läst vad dagsinkomsten kan vara, men kommer inte ihåg)
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

JJ

• Global moderator
  • Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
« Svar #397 skrivet: tis 9 dec 2008 12:14:19 »
Här i Göteborg har jag inte sett några handikappade tiggare än, men det finns gott om "gatumusikanter" från dessa länder. Gitarr, flöjt och tamburin har jag sett dem använda, men spela kan de inte alls och försöker inte ens - bara det låter något.

Kanon

• Seniormedlem
  • Antal inlägg: 395
    • Visa profil
« Svar #398 skrivet: tis 9 dec 2008 18:52:01 »
 Det räkna man ut med häcken för många år sedan att den fria rörligheten var till för att få ner folket på jorden.
 Nu fattas det bara en indragning av dvs bidrag så är Maktens lycka gjord.

Reggis

• Hjältemedlem
    • Visa profil
« Svar #399 skrivet: ons 10 dec 2008 10:20:22 »
Ja idag går våra tankar till Prinsessan Lilian som missar årets Nobelfest igen. Med tanke på att det är hennes favoritfest så är det inget annat än tragiskt. Jag hoppas prinsessan känner att hela Svenska folket är med henne. Turligt nog kan hon följa middagen via Svensk TV. Ja att titta på när andra äter, det är vad jag kallar för underhållning. Inte bara det utan vi får även se diverse kända människor som äter, stor underhållning. Tyvärr så får vi som sagt var liksom förra året inte se Nobelfestens stjärna, prinsessan Lilian, vilket lägger sordin på föreställningen.

I Metro kunde man läsa de arbetsinstruktioner som TM-företag ger sina anställda. TM-företag är de där personerna som ringer mitt i maten och berättar att just du är utvald och att just du har 5 sekunder på dig att få en gratis trosa om du tackar ja till en prenumeration på ”Kändishem”.

I instruktionen står det att ett NEJ skall du inte bry dig om utan låtsas som det är ja. Det är därför du hamnar i så absurda diskussioner ibland med de här telefonsäljarna.

-”Nej tack jag vill inte prenumerera på ”Kändishem”
-”Men du vill ha en gratis trosa, eller hur?”
-Är den gratis?”.
-”Jo du behöver bara prenumerera på ”Kändishem” så kommer den på Posten”.
Det är då du ger upp och undrar om personen lider av öronförstoppning och slänger på luren innan de kommer med nästa fina erbjudande.

De här TM-företagen är ett praktexempel på hur du gör för att hugga benen av dig själv. Med sin oseriösa handläggning har dessa företag lyckats få det till att de företag som anlitar dom upplevs som oseriösa. Jag skulle aldrig teckna en försäkring i till exempel Skandia eftersom jag fått telefonsamtal från okunniga TM-säljare som uppger sig ringa på uppdrag av Skandia.

Ja så är mitt val inför EU-parlamentet klart, det blir Piratpartiet. Ja va fasen, inte kan man väl rösta in en Italiensk Grevinna genom att rösta på Moderaterna. Eller ännu värre Marit Paulsson, mygeltanten nummer ett, via en röst på Folkpartiet. Nej det är dags för nya friska tag och då känns Piratpartiet fräscht. Piratpartiet och Miljöpartiet är de enda partier som inte tycker att man skall avlyssna dina telefonsamtal och tillåta att mediebolag kan pressa pengar av dig på lösa grunder. Men då Miljöpartiet numera är ett lydparti till Sossarna så gör en röst på dom ingen nytta. 

Reggis

• Hjältemedlem
    • Visa profil
« Svar #400 skrivet: tor 11 dec 2008 08:22:13 »
Sånt trams de skriver i tidningarna. Nu ondgör man sig över att vi kvinnor bara använder 30 % av de kläder vi köper. Rubriken som ” Kvinnor använder bara 30 procent av sina kläder.” pryder våra tidningar. Jag ställer frågan: ”Hur många procent av sina verktyg använder män mer än en gång?” Fast här beror det mest på att män verkar sakna läsförmåga. Nej upp med prylen och sen action, ”den fungerar inte” hör man mannen vråla följt av, ”jävla skitpryl”.”Du kanske skall läsa beskrivningen, sitter sågbladet rätt?”, säger då en stackars läskunnig kvinna. ”Nej jag skiter i det här”, säger då mannen och sedan ligger prylen där oanvänd. Inte sjutton görs det några undersökningar av det här inte. Men våra högst rimliga klädkonton de skall minsann analyseras och basuneras ut.

Jag vill bara påpeka att bara för att kläderna inte bärs på kroppen så innebär inte det att de inte gör nytta. Kläderna hänger där för att ge mig alternativ. När jag tittar in och behöver en kort kjol i rött, för att ta ett exempel, så vill jag inte bara ha en att välja på. Just detta att jag har fler att välja på gör att jag känner mig nöjd med mitt val. Hade jag bara haft en att välja på hur skall jag då veta att jag valt rätt? Smaka på den självklarheten. Därför behöver vi kvinnor ett stort överskott i garderoben. För min egen del skulle jag bli förvånad om jag använder mer än 5 % av de möjliga alternativen.

Bara för att män är enkelspåriga och har svårt för att välja så behöver inte det vara norm. En man klarar bara av en sak i taget, det är därför de ofta klär sig så vansinnigt. Jag kan direkt se om en man är singel, det syns på klädseln. Finns det ingen kvinna där och styr upp så kan det bli vad som helst. Det värsta jag vet är män utan slips. Det har hänt mer än en gång att jag släpat in en träff i en klädaffär för slipsköp då jag vägrar äta middag med en slipslös man.

Jag brukar alltid fråga: ”Vad skulle du säga om jag kom i morgonrock och rosa tofflor?” Då stirrar de fånigt på mig. Ja men det är väl inte samma sak får man höra. ”Är det inte” brukar jag säga och fortsätta: Det tycker jag, oklädd som oklädd, eller hur? Jag skulle lika gärna kunna käka middag med en apa, det är slipsen som skiljer mannen från apan ” Då tystnar de och då påpekar jag alltid, ”Det tänkte du inte på va?”. Fast man kan ju inte begära att män skall kunna tänka.

Nu liten womenpower, har ni grabbar något att matcha gitarrens gudinna Ana Popovic med? Tror inte det, Evert Taube kanske? Hi, Hi.

http://www.youtube.com/watch?v=nPS40OZYpnc

Kanon

• Seniormedlem
    • Visa profil
« Svar #401 skrivet: tor 11 dec 2008 09:43:56 »
För min del undrar jag om hon spelar samma hela tiden, har svårt att skilja 10sek av musiken från 50sek in.

Samma tönande hela tiden, man har en känsla av att dom utför sådan musik bara för att tjäna kulor.
 Rebell musik, titta på mig sådant oväsen jag gillar.
 Ju mer oväsen man gillar ju bättre är det.
  "Här kommer Gösta".

Kanon

• Seniormedlem
    • Visa profil
« Svar #402 skrivet: tor 11 dec 2008 09:48:51 »
Riktigt gosig!

Skrattretande vilket man får se som en fördel i förhållande till damer som spelar blaha hela tiden utan några variationer.
http://www.youtube.com/watch?v=b98WwUTBPFw

Reggis

• Hjältemedlem
    • Visa profil
« Svar #403 skrivet: tor 11 dec 2008 10:08:20 »

Kanon

• Seniormedlem
    • Visa profil
« Svar #404 skrivet: tor 11 dec 2008 12:05:14 »
 Var bra men blev enformig i slutet, hon har spottat upp sig.