Författare Ämne: Dagens filosofiska funderingar  (läst 355627 gånger)

Kanon

• Seniormedlem
  • Antal inlägg: 395
    • Visa profil
SV: Dagens filosofiska funderingar
« Svar #420 skrivet: mån 22 dec 2008 20:03:34 »

Reggis

• Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
« Svar #421 skrivet: tis 23 dec 2008 07:49:54 »
Desperationen sprider sig. I Sundsvall har en äldre kvinna blivit rånad på sina julklappar och i Jönköping har man stulit Jesusbarnet i krubban utanför Stora Hotellet. På vägarna råder det blixthalka och på TV kan vi se det Svenska rättsväsendet framstå som om det vore befolkat av, om inte jubelidioter, så i alla fall ett gäng karriärkåta åklagare, terapeuter, kriminalare och annat löst folk. Satt med stor undran framför TV:n och tittade på hur dessa personer i sin jakt på ett lik tömde en tjärn på vatten, sprang runt i skogen och till sist hittade lite aska som man utan tekniskt undersökning utnämnde till det eftersökta liket.

De var som att titta på ett rollspel där det fantiserade fritt och alla försökte få sina vansinniga idéer bekräftade. Alla inblandade ville så gärna att Thomas Quick skulle vara skyldig vilket skulle främja deras karriär. De påminde på något sätt om en antikhandlare som fått för sig att han har en unik målning. Allt som talar emot detta unika bortser han ifrån ”men visst ser det ut som ett ”A” i början på signaturen”, säger han mens du har svårt att överhuvud se någon form av signatur. 

I Milano där satsar man på sina hemlösa. Där blir det rysk kaviar för 4,5 millioner till de fattiga. Vad får de fattiga hemlösa i Sverige till jul? Ingenting har man gjort för de hemlösa. Tycker Göran Hägglund är en förbaskad snåljåp. Inte för att det behöver vara rysk kaviar men några skinkor och lite köttbullar kunde han väl ändå hosta upp.

Regeringens satsning på fordonsindustrin är rätt intressant. Att satsa 28 millioner på gammal teknik och gamla idéer är ju inget jag skulle använda mina privata medel till. Men nu är det andras pengar Maud hanterar då går det som vanligt bra att vara ”jultomte” för Maud. För detta vill jag utnämna Maud till årets politiska tomte eller kanske tomtar för hon har ju tre löner. Däremot har hon inte ett öre till ett världsledande företag som Elmo Leather  när de fått finansiella problem. Fast dom gör ju inga tekniskt underutvecklade bilar vilket verkar vara en förutsättning för stöd. När Maud är i farten skall pengarna garanterat kastas i sjön.

Fast idag får vi inte glömma Drottningen, hon fyller år. Vår Drottning fyller faktiskt bara 65 år. Jag tycker hon ser betydligt äldre ut. Det innebär att hon blir pensionär idag men enligt uppgift tänker hon fortsätta ”jobba”. Det känns bra att hon fortsätter att gå på middagar och resa runt i världen något som de flesta brukar kalla för semester. Fast när Drottningen gör det då är det arbete. Så man kan vrida på saker. När Drottningen äter då jobbar hon. Undrar vad min arbetsgivare skulle säga om jag tar upp min julmiddag som övertid?

http://se.youtube.com/watch?v=gXaRHJLnlrc

kikarbara

• Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
« Svar #422 skrivet: tis 23 dec 2008 08:27:51 »
Där kan man snacka om gitarrföring.

Hm, jag får en assiciation när det gäller scennärvaron här som jag tycker är helt fantastisk.
En kvinnlig magiker. Brittisk? Klär av sig under ett nummer i en finare salong, stor publik. Har helt tappat namnet, men just hennes mimik och scennärvaro är helt obeskrivlig samtidigt som hon klär av sig plagg för plagg.
Vet du vem jag menar?

Förlåt om jag är knapphändig men av något skäl misstänker jag att du Reggis kan tänkas veta....

Ursula kanske någonting?
Skall se om jag hittar det då jag vet att jag har sett det här numret på youtube.

kikarbara

• Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
« Svar #423 skrivet: tis 23 dec 2008 08:32:19 »
Ursula Martinez heter hon ju!

Reseda

• Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 1 238
    • Visa profil
« Svar #424 skrivet: ons 24 dec 2008 01:55:09 »
I kväll vid 18.30-tiden kan vi snacka gitarrföring. Lilla Ä. får nämligen en hett efterlängtad gitarr av sin överjordiskt snälla Mormor.
Lite bekymmersamt är, att damen ifråga påstår, att man KAN spela gitarr så fort man får en gitarr. Mormor påstår att man måste öva. Men det tror inte Lilla Ä. på. I kväll vet vi hur det förhåller sig. Har köpt öronproppar!!

Reggis

• Hjältemedlem
    • Visa profil
« Svar #425 skrivet: ons 24 dec 2008 12:35:02 »
Jaha och idag är det Kalle Anka på TV. Är det någon som fortfarande tittar på denna kavajklädda blottare till Anka? Han borde kallas Flash Donald eller på Svenska Kalle Blottare. Även Kajsa och de här brorsönerna är ena jäkla blottare. Hur kan Statstelevisionen sända ut detta på eftermiddagen då även små barn kan se dessa blottare till Ankor. Ja sen har vi den här Mimmi som är en mus som springer runt helt ogenerat med bar underkropp och visar musen tillsammans med en kille som heter Musse Pigg. Det är bara för mycket.

Julen tillhör den Heliga Familjen och inte diverse Blottare. Har förgäves försökt få tag på julkort med den Heliga Familjen men det är bara kort med Grisar, Grisar och åter Grisar. Har julen förvandlats till Grisens dag och är Julafton numera Grisafton? När man ser vissa personers beteende vid julborden så stämmer det väl med just Grisafton och allmänt frosseri och ogudaktigheter.

Det skulle behövas en allmän väckelse, någon som ”driver ut månglarna ur templet” och får stopp på det här Sodom och Gomorra som julfirandet har förvandlats till. En stark ledare med hög moral som kan leda in det Svenska folket på den gudfruktiga stigen igen. En ledare som får oss att arbete i Herrans tukt och förmaning i stället för att ägna oss åt ogudaktiga aktiviteter som frosserier och diverse tvivelaktiga nöjen. Fredrik är en sådan ledare. Hans budord ”Arbetslinjen gäller”, ”Arbetet framför allt” samt ”Du är aldrig för sjuk för att arbeta” är tre steg på vägen.

Är Anden frisk så är kroppen frisk har jag alltid sagt och du är inte sjukare än du känner dig. Så låt oss frälsas av Fredriks Arbetslinje och bli ett folk vars kännetecken är försakelser och asketism framför allt i folkdjupet. Då kan populasen likt de tre vise männen bära fram gåvor till politikertopparna och våra goa direktörer. Glöm inte "You'll get pie in the sky when you die" så den som väntar på något gott väntar aldrig för länge. Snart kan det vara din tur att lämna detta jordiska och få förmånen att käka paj tillsammans med vår Herre ”Ovan där”. Men först så gäller Arbetslinjen,  ”Hora et labora”, linjen som till frälsning bär.

Med dessa ord vill jag önska alla här en

God och gudfruktig Jul och framför allt glöm inte att diska direkt om du inte är döende förståss. Tänk på att ju längre du väntar med disken ju mer ”hårddiskad” blir den.  Vi ses på julottan.

http://se.youtube.com/watch?v=SegB_SMlSJk

http://se.youtube.com/watch?v=UQEPJK-0J14

Reggis

• Hjältemedlem
    • Visa profil
« Svar #426 skrivet: tis 6 jan 2009 17:38:18 »
Vilken händelse var årets största händelse? Ja det står mellan Henke Larssons mål i innebandy, cyklonen Nargis ödeläggelser i Burma och att Maud Olofsson jobbar dygnet runt i samband med ”Göteborgskrisen” (Volvo) för att få en fjärde lön. Måste jag välja så väljer jag Mauds pressade arbetssituation och hennes otroliga insatser under året. Insatser inte bara för att rädda Göteborg från undergång utan hela den svenska skutan som är på väg mot ett fullständigt haveri rakt in i utanförskapets svårmanövrerbara träsk.

Annars måste årets politiker vara Folkhälsoministern från KD, Maria Larsson. Det är hon som stått främst på barrikaderna för det kommunala vårdnadsbidraget. Enligt henne så var det ett djupt förankrat förslag framsprunget från en överväldigande majoritet av det Svenska folket. Hur stort var då intresset? Jo 2 % av de personer som har haft möjligheten att hamna i detta Alliansens nya bidragsträsk har tagit steget in i bidragsberoende och träskboende.

Ã…rets idrottare måste ändå vara Snubbelfoten, det namn som numera Susanna Kallur är mest känd under. Aldrig tidigare har någon fått ett nytt ”artistnamn” efter så kort tid. Det tog ju bara 3 sekunder för denna stjärna att bli legendarisk.

Sen till årets fjant. Där var det hårt mellan Carl Bildt, Jan Björklund eller vår nya riksfjant Fredrick Federley. Fast jag tycker nog att Fredrik får den utnämningen för prestationen att bakfull stå i riksdagen och fälla tårar över sig själv för att han måste rösta mot sin övertygelse i FRA-frågan. Att han dessutom ägnat hela natten innan åt att städa ut luder ur garderoberna gör bara saken ännu mer beklämmande. Ja Stureplanscentern har fått en värdig företrädare.

Sen går det ju inte att bortse från allas våran KalasCalle Bildt. Men vad skall han vara. Jo jag vet årets marknadsekonom. När Ryssarna marknadsanpassar priset på den gas man säljer så är det enligt Calle politik. Jag undrar om han anser att det är politik när GB höjer priset på glassen också?

Reggis

• Hjältemedlem
    • Visa profil
« Svar #427 skrivet: ons 7 jan 2009 13:16:29 »
Jag kan inte få den här Calle Bildt och hans logik att stämma. Ryssland säljer gas och det pris marknaden är beredd att betala är 500 något för någon form av enhet som man säljer gas i. Ukraina har fått köpa gas för 250, det vill säga hälften av vad marknaden är villigt att betala. Nu har avtalet om leveranser gått ut och Ryssarna vill ha 350 av Ukraina, det vill säga fortfarande ett förmånligt pris. Då kallar Calle det här för politik när Ryssarna blir marknadsmässiga.

Fortum och EON har i princip samma monopolliknande ställning som fjärrvärmeleverantörer. Dessa båda höjer sina priser oftast till över marknadspris för att driva upp marknadspriset då de vet att kunden inte har några alternativ. Inte sjutton hör jag Calle Bildt kalla det för utpressning och politik.

Jag efterlyser samma engagemang från Herr Utrikesminister Bildt när det gäller hur Finnarna (Fortum) suger ut Svenska medborgare. Jag kan inte komma ifrån tanken att vår Utrikesminister är den som ägnar sig åt politik mens Ryssarna håller på med affärer. Fast Bildt kanske också ägnar sig åt affärer? Vilka intressen har denna man i Fortum?

Anneli Enochson en riksdagsledamot från Kristdemokraterna har skrivit att det är Hamas fel att Israel bombar sjukhus och att palestinska barn dör. Detta därför att Hamas rör sig inom dessa områden och på det sättet utnyttjar barnen som mänskliga sköldar. Just det gör att Israel har rätt att bomba dem. En synnerligen intressant åsikt som ger en mycket att fundera över.

Skulle då den här Anneli Enochson råka befinna sig till exempel på en plats där ett bankrån begås så har enligt samma logik polisen rätt att vid skottlossning även skjuta sagda dam i huvudet vilket i och för sig vore en välgärning. Skulle till exempel en terrorist gömma sig i Saronkyrkan, i vilken Anneli Enochson är medlem, så ger det USA rätten att bomba denna kyrka. Vissa människor har utrustats med lite väl mycket alternativ intelligens.

Reggis

• Hjältemedlem
    • Visa profil
« Svar #428 skrivet: tor 8 jan 2009 09:59:29 »
I dagens kulturdel i DN finns en intressant artikel om viskningsjournalistik. Vad är då viskningsjournalistik? Jo, det är vad man brukar kalla för följa John. Jag skulle vilja kalla den för fiktiv mångfald. Det vill säga, vi kan läsa eller via TV få oss serverad i stort sett samma artikel/information i flera media.

Det som är skrämmande är att det finns ingen åsiktsskillnad i de här artiklarna utan alla skribenter eller presentatörer framför exakt samma åsikt. Vi får se samma bild presenteras i flera olika tidningar och endast ordval skiljer artiklarna åt.

Det här fenomenet gäller inte bara media utan kan även spåras till våra politiker och företrädare för vårt näringsliv. Helt plötsligt börjar en grupp av människor att använda ett uttryck som man inte hört tidigare. ”Ända in i kaklet” är ett sådant uttryck som dök upp för ett par år sedan. Till slut blev jag kissnödig av skratt när jag hörde någon säga det. För det första vad står det för? Är det inte ”att köra huvudet in i väggen”? Är det vad vi skall göra, ”Köra huvudet in i väggen”?

”Utanförskap” är ett annat sådant här uttryck som får mig att börja småle. Maud Olofsson är den person som använder detta uttryck för de mest skilda saker för att tala om vad som är rätt. Calle Bildt har slutat med detta uttryck. Han har väl kommit på hur löjligt det låter. Finns det ett utanförskap så måste det finnas innanförskap. Vi i gänget och du som står där utanför och spanar in vår gröna gräsmatta. Visst du är välkommen in men det är på våra villkor. Tänk bara som vi gör, vi är majoriteten och vi har alltid rätt.

Vi har fått uttryck som ”företagsklimat” och ”flumskola”, båda uttrycken används för att påverka dig i en viss riktning. Gemensamt för alla dessa uttryck är att det finns inga som helst fakta bakom påståendet utan de har samma substans som en politisk slagdänga typ ”Rösta på oss för vi är bäst”. 

Hemma har jag 24 TV-kanaler via kabel (Comhem). Tidigare hade jag 26 kanaler men för några månader sedan gick det inte längre att få tillgång till två av dessa kanaler det var BBC-Prime och Muzz (en fransk kulturkanal). Det var de två TV-kanaler som skilde sig åt från de övriga. De hade en stor andel av lärande och kultur i sitt utbud. Så nu har jag i stort sett 24 kanaler med i stort sett samma program att välja bland.

Vad var det som fick Comhem att ta bort just de kanaler som hade ett avvikande utbud? I bästa fall var det att dessa kanaler hade ett lägre antal tittare än någon av de tre sportkanaler jag fortfarande har tillgång till. Något ansvar för bredd finns inte hos dessa distributörer.

Kostnaderna för att distribuera information i olika former har sjunkigt. Då borde det finnas utrymma för att ha ett brett utbud. Med brett utbud menar jag inte att kunna välja mellan Engelsk fotboll och Spansk utan att även kultur och bildning kan komma oss till del. Vad gör vår Utbildningsminister Jan Björklund för att motverka Flum-TV som till stora delar består av sport, lekprogram med kändisar, Förnedrings-TV, Amerikanska skitfilmer där allt exploderar och annan soppa? Han gör absolut ingenting annat än att sitta och titta på när Svenska folket utsätts denna totala fördumning som dagens TV-utbud utgör. Det gör för övrigt även vår kulturminister.

Kanon

• Seniormedlem
    • Visa profil
« Svar #429 skrivet: tor 8 jan 2009 12:26:06 »
Var det inte Elegabelt framfört?

Kanon

• Seniormedlem
    • Visa profil
« Svar #430 skrivet: tor 8 jan 2009 19:37:27 »

Reggis

• Hjältemedlem
    • Visa profil
« Svar #431 skrivet: fre 9 jan 2009 09:34:21 »
Har ni varit på Ernstutställningen i Louisiana? Tycker det är lite kul att Ernst Kirchsteiger är så uppskattad i Danmark att man har en stor utställning om honom där. Den kommer från Moderna Museet där vi Stockholmare har haft förmånen att kunna följa Ernst in på veka livet.

Man har släpat dit den sandlåda från Filipstad där Ernst bakade sin första sandkaka och där finns även Ernst grytlapp som han sydde på en Singer symaskin 1963 då han var endast 6 år gammal. Men inte bara det. Där finns hans första docka som han lekte med och sydde kläder till. Dockan heter Dollyhausen efter den världsberömda ölserverande strippan som uppträdde på Grand Kaviar i Bratislava på 1950-talet i lederhausen.

På Moderna gör man nu plats för den stora utställningen om Carl Bildt och hans liv. Utställningens titel kommer att vara ”Calle och Grevinnan” och omfatta inte bara deras liv tillsammans utan även detaljer från deras barndom. Bland annat skall man, med Calles goda minne, få ställa ut en bild på Calle när han stolt visar upp den första torsk han fångat, en riktig Halmstadstorsk. Torsken går under namnet Musse som Calle döpt den till för att hedra sin idol Mussolini.

Museet kommer även att visa upp ett sortiment med de italienska matvaror som Grevinnan kränger på nätet och då finns möjligheten att få ta henne i hand om du köper mer än ett halvt kilo Napoliansk salami. Köper du två kilo blandad salami så får du även motta ett signerat foto med Calle och Grevinnan med en tavla av Mussolini i bakgrunden direkt ur hennes hand.

Sen till utställningens höjdpunkt. Just bara till denna utställning kommer Moderna i samarbete med ABBA att ta fram en special på Kalles Kaviar som kommer att heta Calles Kaviar med en touche från Italien. Det blir en Salamikaviar som enligt Grevinnan passar bra även på en Pizza. Calles Kaviar kommer att säljas till förmån för Grevinnans valkampanj inför valet till EU-parlamentet. Enligt Grevinnan så passar det bra då det även ger mer folklighet till hennes kampanj. Tuben kommer att ha en bild på Carl Bildt på ena sidan och Grevinnan på den andra samt förses med texten ”En Grevinna av folket”. 

Jag tycker att den nya given på Moderna, att ställa ut sånt som folk begriper sig på, är ett fräscht grepp. Har även hört att man planerar en utställning med attiraljer från olika kändisar. Enligt uppgift har man fotograferat Katrin Zytomierska muff när det pirrar i den, en given attraktion. Även Carolina Gynnings trosor som hon använt i samband med toalettsnusk kommer att finnas där liksom den peruk Fredrik Reinfeldts använde när han lekte stora Björn med Filippa på deras Kinaresa. Ja det kommer att bli en intressant utställning och allt är konst.

Reggis

• Hjältemedlem
    • Visa profil
« Svar #432 skrivet: mån 12 jan 2009 08:15:59 »
Nu är det bara att zirpa sig fram på finanshavets gungande ocean med innanförskapet blåsande i sina segel. Stuva om fonderna och stoppa upp dem i analen. Låta dom ligga där och dynamiskt anpassa sig efter marknadens numera volenta natur. När sen kursrallyt närmar sig klimax så är det dags att flatulera och omplacera till ett vid den tidpunkten lämpligt instrument. Då är det rekommendabelt att lägga till i en lugn hamn och välja ett mindre volent instrument som kan stå upp mot den finansdiarré som brukar bli konsekvensen när börsen har varit erigerad en längre tid. Det gäller att hinna innan stadiet med erektil dysfunktion infinner sig.

När det sen börjar pirra i muffen och detta pirrande sedan stimulerar marknadens aktörer till ett mer aktivt agerande då är det dags. Dags att hissa stången till midsommar och lämna detta marknadsmässiga utanförskap. .

I Expressen kan du kolla dina Carolina Gynning kunskaper. Det tycker jag är ämnen som borde finnas på skolschemat tillsammans med studier om kungen och kungafamiljens historia. Varför finns inte kändiskunskap med som ett ämne? Tänk så mycket reportage, diskussioner och annat som kan missas på grund av dessa utbildningsbrister. Nej bort med den här flummskolan med matematik, biologi och annat och in med ämnen som kändiskunskap, kungahistoria, veckopressövning, sminkandets ABC, ”hur du flörtar”, ”konsten att dejta ett dussin killar åt gången”, etc. Det är kunskaper du kan ha nytta av i vardagen. Matematik bör begränsas till att lära ut hur man räknar pengar och gymnastiken bör inriktas på sex i praktiken.

Reggis

• Hjältemedlem
    • Visa profil
« Svar #433 skrivet: tis 13 jan 2009 08:03:04 »
Våren har kommit hurra!!! Jag fick grus i ögat när jag gick hem från jobbet igår. Det tycker jag är typiskt vår när det blåser grus i ögat, äntligen.

Annars så har Israel bombat sönder Svenska Kyrkans klinik för gravida kvinnor i Gaza. Tydligen bodde det en person som Israel betraktade som terrorist i närheten. Det gäller att hålla koll på sina grannar när man har med Israel och USA att göra. Sen undrar de varför det sker attentat mot Israeliska och judiska institutioner? Vad jag hört så beror det på att det bor misstänkta terrorister i närheten eller till och med i dessa institutioner.

I Svenskan uttrycker Hanna Fahl sin bristande förtjusning över TV-reklamen idag. Hon tycker att det är för mycket reklam som handlar om analklåda och flytningar. När det gäller analklåda så kan jag inte förstå hennes synpunkter. Tycker var och varannan människa verkar lida av denna åkomma. Analklåda är inte bara en fysisk upplevelse av klåda i analöppningen utan den påverkar även psyket. Personer med analklåda lägger sig alltid i allt varken de vet något eller inte. De har också uppfattningen att de vet bäst. Det är därför analklådan till stora delar är en manlig åkomma.

Mot analklåda finns det ett oslagbart botemedel på IKEA nämligen toalettborsten Skitrent för endast 10 kr med ställ. Lägg den av klåda angripne mannen på magen med brallorna neddragna och kör sen upp Skitrent i det av klåda angripna partiet. Bry dig inte om eventuella klagomål om smärtor, ni vet hur pjoskiga män är. Jag kan garantera det finns ingen man som inte blir botad efter denna kur. I vart fall så har jag aldrig hört talas om någon som bett om en kur till.

Och i Lysekil där har det hänt saker minsann. ICA Supermarket drabbades inte bara av en utan två snattare samma dag, huuu. Det föranledde naturligtvis en rubrik på förstasidan i Bohuslänningen om att antalet poliser i Lysekil måste utökas. Som om detta inte skulle vara nog. Alla bajspåsar i Lysekil är slut berättar hunden Ronjas matte. Ja det är ingen hejd på allt som drabbar denna lilla kommun. Snatterier och bajspåsebrist ja det är inte konstigt att många gamlingar i Lysekil känner sig uppgivna och rädda för att gå ut.

http://se.youtube.com/watch?v=sEcq7hz5UcI

http://se.youtube.com/watch?v=dEhBnOygrmY&feature=related

Kanon

• Seniormedlem
    • Visa profil
« Svar #434 skrivet: tis 13 jan 2009 18:40:45 »
 Nr:1 var riktigt bra.
 Nu skall vi inte förstöra den fina stämningen.

http://se.youtube.com/watch?v=pcpRmk3GkAU&feature=related